جذب خیرین تازه سخت‌تر و پرهزینه‌تر از همیشه شده است. لیست‌های اجاره‌های خیریه‌ای تقریباً ناپدید شده‌اند، مسائل مربوط به جذب رضایت و حفظ حریم خصوصی داده‌ها برای سازمان‌های غیرانتفاعی در سراسر جهان چالش برانگیزتر شده و توجه خیرین هم پراکنده شده است. 

اهمیت جذب خیرین با روزهای خاص و یادبودها

بنابراین، استفاده حداکثری از هر راه ارتباطی و روش جذب سرمایه اهمیت فزاینده‌ای دارد. هدایای تکریمی و یادبود راهی مقرون به صرفه برای جذب خیرین جدید است و به طور بالقوه دروازه‌ای برای سایر کمک‌ها، از جمله بخشش میراث است. این موارد می‌توانند یک حرکت معنوی و ماندگار برای خیرین در جهت ادای احترام به عزیزانشان باشد و در عین حال کمکی به دیگران هم محسوب می‌شود.

33 درصد از خیرین در سراسر جهان از طریق کمک، ابراز علاقه و احترام خود را نشان می‌دهند که بیشتر مربوط به سه مناسبت، یعنی یادبود (43 درصد)، تولد (25 درصد) و مناسب‌های مذهبی (10 درصد) است.

 برای تولد نوزادها نیز تقریباً 41 درصد در این امر شریک هستند. 31 درصد از افراد نسل ایکس و 26 درصد از نسل وای هم جزو خیرین هستند.  

چگونه از طریق کمک‌های تکریمی جذب سرمایه کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، تعداد بسیار کمی از سازمان‌های غیرانتفاعی به طور فعال دریافت مبالغ هدایای تکریمی را انجام می‌دهند، حتی اگر انجام این کار احتمالاً منجر به جریان درآمد ثابتی شود.

1. تاکید بر اهدای کمک‌های تکریمی برای رسیدن به هدف

 بر این نکته که اهدای کمک‌های تکریمی چطور در مسیر دستیابی به هدفتان شما را یاری می‌کند، تاکید کنید. 

در یک یا دو جمله، بیانیۀ فعالیت و مأموریت شما، ماهیت سازمان شما را به طور خلاصه بیان می‌کند. این مورد به خوبی دربارۀ امری که شما در پی آن هستید، صحبت می‌کند و باید باعث شود که خیرین بالقوه بخواهند دربارۀ سازمان شما بیشتر بدانند و با اهدای کمک مالی از فعالیت‌های شما حمایت کنند.

برای تشویق کمک‌های هدایای تکریمی و یادبود، بر این نکته تأکید کنید که چگونه هدایا در انجام مأموریتتان شما را یاری می‌کند.

به عنوان مثال، بنیاد آمریکایی پیشگیری از خودکشی در بیانیه خود واضح بیان می‌کند که کمک‌های اهدایی به آنها باعث می‌شود تا به مأموریت و هدف خود، یعنی دنیای بدون خودکشی دست یابند. 

«اهدای هدایای تکریمی شما راهی خلاقانه و عاقلانه برای جشن گرفتن و در عین حال مشارکت در مأموریت ما برای زندگی در دنیایی بدون خودکشی است».

به این مثال توجه کنید:

«کمک‌های شما بنیاد اتصال آزاد را قادر می‌سازد تا از سازمان‌های ورزشی جوانان منطقه خلیج کوچک حمایت کند تا به نیازهای هزاران کودکی که به سادگی نمی‌توانند فرصتی برای یادگیری درس‌های زندگی و مهارت‌های رهبری درخلال دو و میدانی سازمان یافته را داشته باشند، حمایت کند.

 لطفاً با دانستن این موضوع که یاد و خاطره عزیزانتان با لذت بردن از ورزش برای کودکان تجلیل خواهد شد، دلگرم باشید تا آنها برای داشتن فردایی بهتر توانمند شوند». 

برای مطالعه :

حکمرانی امور خیر، مفاهیم و مسائل

2. اجازه دهید خیرین به افراد نیازمند و دریافت کنندگان کمک‌ها اطلاع دهند

اغلب، خیرین مایلند به فرد موردنظر اطلاع دهند که از طرف آنها یا یکی از عزیزانشان این هدیه به آن‌ها داده شده است.

برای اهدای یادبود، به خیرین خود این فرصت را بدهید تا یادداشتی برای خانواده متوفی ارسال کنند و به آنها اطلاع دهند که هدیه‌ای به یادبودشان تقدیم کرده‌اند.

اجازه دهید برای هدایای تکریمی (مانند فارغ‌التحصیلی یا تولد)، به مورد نظر اطلاع داده شود که این هدیه به افتخار آن‌ها بوده است.

این بهترین روش است که مبالغ کمک‌های مالی هرگز افشا نشود، مگر اینکه توسط خیر مشخص شده باشد.

برای مثال، یک فرم ادای احترام، مثلاً به نام جعبۀ کار خیر، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق ایمیل یا پست به شخص مورد احترام اطلاع دهند.

3. رضایت‌ها را به اشتراک بگذارید

برای خیرین بالقوه، هیچ چیز ارزشمندتر از شنیدن تجربیات همتایانشان با سازمان شما و برنامه‌ها و خدمات آن نیست. رضایت‌های دیگران بیشتر از هر آنچه تصور می‌کنید، اعتبار دارند.

هر چه توصیف رضایت‌ها دقیق‌تر و واقعی‌تر باشد، احتمال ترغیب خیرین به مشارکت در سازمان شما بیشتر است. فراموش نکنید که برای استفاده از توصیف رضایت‌ها، در کمپین‌های بازاریابی و جمع‌آوری کمک، درخواست مجوز کنید. 

به این مثال خوب از سایت انجمن سرطان توجه کنید:

«نیکیتاس 34 ساله بود که به سرطان روده مبتلا شد. او در عرض چهار ماه، پس از تشخیص بیماری، درگذشت. او قبل از مرگ، همیشه می‌گفت که می‌خواهد به دیگر افرادی که مبتلا به سرطان هستند، کمک کند. قرار بود وقتی بهتر شد حتماً همین کار را انجام دهد. وقتی از دنیا رفت، ما تصمیم گرفتیم آرزویش را زنده نگه داریم. ما برای کمک به دیگران به نام او یک کمپین جمع‌آوری کمک‌های مالی را راه‌اندازی کردیم؛ از مبلغی که جمع‌آوری کردیم و تعداد افراد زیادی که می‌خواستند کمک کنند غافلگیر شدیم. شگفت‌آور بود.»

- آیرین، به یاد برادرش نیکیتاس

4. برنامۀ برندسازی را مورد توجه قرار دهید

توجه کنید که برای طرح‌های یادبودی یا هدایای تکریمی از علامت برند خود استفاده کنید تا هویتی متمایز داشته باشید، مثلاً خیریۀ پروانه یا خیریۀ همیشه در یادها.  

توجه ویژه‌ای به لحن و سبک طراحی و محتوای آن داشته باشید تا از یکپارچگی‌اش اطمینان حاصل کنید.

همچنین توصیه می‌شود یک آدرس ایمیل اختصاصی یا یک فرم تماس برای کسانی که مایل به اهدای هدایای تکریمی یا کمک‌های یادبود هستند تنظیم کنید. به این ترتیب، خیرین شما می‌توانند به راحتی در صورت وجود هر گونه سؤال یا نگرانی با شما تماس بگیرند. 

با به اشتراک گذاشتن ویدئوها یا عکس‌ها، به برنامۀ جمع‌آوری کمک‌های مالی یادبود یا هدایای تکریمی خود ویژگی انسانی‌تر و احساسی‌تری بدهید.

5. جمع‌آوری کمک‌ها را به صورت فرد به فرد انجام دهید

علاوه بر اینکه به خیرین اجازه می‌دهید در کمک‌های خود از ویژگی «به یادبود» یا «به افتخار» استفاده کنند، یک صفحه جمع‌آوری کمک مالی فرد به فرد راه‌اندازی کنید.

جمع‌آوری کمک‌های مالی همتا به همتا یک روش تأمین مالی اما به صورت جمعی است که از شبکه‌های موجود خیرین شما استفاده می‌کند. جمع‌آوری کمک‌های مالی فرد به فرد حامیان را تشویق می‌کند تا با نزدیکان خود (دوستان، همکاران و اعضای خانواده) ارتباط برقرار کنند و از آنها بخواهند که کمک کنند.

با جمع‌آوری کمک‌های مالی فرد به فرد، هر حامی و خیر یک صفحه شخصی برای جمع‌آوری سرمایه ارائه می‌دهد که در آن کمک‌های مالی دیگران را می‌پذیرد. در این صفحات، جمع‌آوری کنندگان کمک‌های مالی صدای مأموریت شما می‌شوند، یعنی مأموریت شما را در شبکه‌های خود به اشتراک می‌گذارند و بیان می‌کنند که چرا هدف شما برای آنها اهمیت دارد. این کمک‌ها در نهایت توسط سازمان غیرانتفاعی شما دریافت می‌شوند.

در این مورد، به طور مثال خیرین یک صفحه ادای احترام یا یک صفحه یادبود برای جمع‌آوری کمک‌های مالی از خانواده و دوستان خود راه‌اندازی می‌کنند.

6. کار را آسان کنید

مانند هر فعالیت آنلاینی، روند اهدا هم باید ساده و در دسترس باشد. 

اطمینان حاصل کنید که بخشی در فرم کمک مالی شما وجود دارد که به خیرین اجازه می‌دهد تا مشخص کنند که هدیه «به افتخار» یا «به یادبود» چه کسی است، نام شخص مورد تجلیل را ذکر کنند و یکی از اعضای خانواده یا دوستانی را که باید به آن‌ها اطلاع داده شود هم مشخص کنند.

طراحی سایت باید به گونه‌ای پاسخگوی افراد باشد و برای مشارکت کنندگان یک تجربه عالی را در استفاده از لپ‌تاپ، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه ارائه دهد.

بیشتر بخوانید :

اهمیت برند برای جذب سرمایه در موسسات خیریه

7. بگذارید خیرین به طور منظم کمک کنند

هنگامی که یک خیّر یک برنامۀ مشخص برای کمک داشته باشد، تصمیم می‌گیرد که مقدار پول از پیش تعیین شده‌ای را به طور منظم اهدا کنند. بسیاری از مردم دوست دارند در بازه‌های زمانی ماهانه (متداول‌ترین حالت)، دو ماهانه یا سالانه به خیریه‌ها کمک کنند. 

اعطای مالی مکرر می‌تواند تأثیر مثبت زیادی بر پایداری مالی بلندمدت سازمان غیرانتفاعی شما داشته باشد. این امر یک جریان ثابت درآمدی را فراهم می‌کند و فضا و امکان بیشتری را به منظور تمرکز بر رشد و نوآوری، برای سازمان غیرانتفاعی شما ایجاد می‌کند. خیرینی که برنامۀ اهدای مکرر دارند، مشارکت بیشتری دارند، مبالغ بیشتری می‌دهند و برای مدت طولانی‌تری به سازمان شما کمک می‌کنند.

برای خیرین این امکان را فراهم کنید تا به نام یکی از عزیزانشان، هدایایی منظم برای حمایت مستمر از کار شما در نظر بگیرند. 

اگر تصمیم به اجرای برنامۀ اعطای مکرر و منظم دارید، سرمایه‌گذاری در یک پلت فرم جمع‌آوری کمک‌های مالی را در نظر بگیرید تا به شما در مدیریت آن کمک کند.

Donorbox یک سیستم قدرتمند و کارآمد برای مدیریت کمک‌های مالی است که به طور خاص برای کمک‌های مکرر بسیار مناسب است. این پلتفرم کار ساخت صفحات اهدای کمک‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند و تعدادی ویژگی و مزایای دیگر را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

8. شما هم حساس باشید

هدایای تکریمی و کمک‌های یادبود نیاز به حساسیت دارد. مرگ یکی از عزیزان سخت است و در شرایط حساس مرگ عزیزان، درخواست پول می‌تواند سخت باشد.

علاوه بر این، هنگامی که تمرکز فعالیت شما بر هدایای یادبودی است ممکن است از این امر که شما به افرادی که در رنج هستند پیام می‌دهید، حس جالبی دریافت نکنید.

به جای تلاش برای تسلی دادن، سعی کنید به آن فرد عزادار نشان دهید، چقدر با این کمک، یاد و خاطرۀ عزیزشان زنده می‌ماند.

به طور اختصاصی، یک نامۀ قدردانی برای اهداکنندگانی که هدایای یادبود می‌دهند استفاده بسازید. شما می‌توانید محتوای نامه را در صورت نیاز تغییر دهید، اما داشتن یک الگو برای این منظور شروع بسیار خوبی است. 

«از کمک شما به بنیاد جنگل‌های بارانی که به یاد لورا برک انجام شده است، بسیار متشکریم. مشارکت شما میراث لورا را امتداد می‌بخشد و به محافظت از آمازون کمک خواهد کرد. از شما برای این هدیه معنادار سپاسگزاریم».

به یاد داشته باشید که جزئیات هدیه مانند تاریخ هدیه و مبلغ آن را در نامه قدردانی خود به خیر، ذکر کنید.

9. در مورد نحوۀ خرج کردن کمک‌های مالی شفاف‌سازی کنید

برای خیرین باید روشن باشد که هدیۀ تکریمی یا هدایای یادبودشان چگونه خرج می‌شود. امروزه خیرین، صرف‌نظر از نوع اهدای خود، بیش از هر زمان دیگری نگران این هستند که پولشان کجا می‌رود و برای چه کاری مصرف می‌شود.

شفافیت یک روند کلیدی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی است که باعث افزایش مشارکت مردم می‌شود. امروزه بسیاری از خیرین دارای مجموعه‌ای از مهارت‌ها و منابع برای بررسی سیاست‌های حاکمیتی و تأثیر اجتماعی یک سازمان غیرانتفاعی هستند و در انجام این امر اهمال کاری نمی‌کنند.

یک صفحه «نتایج» در وب‌سایت خود داشته باشید که در آن به وضوح تأثیر اجتماعی خود را نشان دهید یا بگویید که مبالغ مختلف کمک مالی به شما کمک می‌کند تا اهداف مهم برسید. جستجو در لایو استریم و اینفوگرافیک را نیز در نظر بگیرید. از طریق تجسم داده‌ها، می‌توانید با ساده‌سازی اطلاعات پیچیده، مخاطبان خود را بهتر درگیر کنید. 

برای مثال، nspcc.org.uk به وضوح مبالغ اهدایی مختلف را با نتایج خاص مرتبط می‌کند:

  •  4 پوند می‌تواند تضمین کند که وقتی کودکی شجاعت درخواست کمک از طریق سرویس کودکان ما را به دست آورد، ما آنجا هستیم تا گوش کنیم.
  •  37.50 پوند می‌تواند به کسی که نگران رفاه کودک خود است کمک کند تا از طریق خط راهنمای ما از یک متخصص باتجربه حفاظت از کودک مشاوره بگیرد.
  •  100 پوند می‌تواند به یک روان درمانگر کمک کند تا چهار جلسه مشاوره با افراد جوانی که تحت مراقبت هستند داشته باشد، و به آنها کمک کند تا در برابر هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوند انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهند.

در حالت ایده‌آل، چندین ماه پس از اهدای کمک‌های، به خیرین خود اطلاع دهید که چگونه از کمک‌های آنها استفاده می‌شود.

«مجدداً از شما برای گرامیداشت یاد لورا با اهدا هدیه‌ای به بنیاد جنگل‌های بارانی متشکریم. می‌خواستیم به شما اطلاع دهیم که دیروز، یک قطعه زمین جدید را تحت حفاظت قرار دادیم که به مراقبت از بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی آسیب‌پذیر کمک کنیم. کمک مالی شما به یاد لورا در ایجاد این امکان، مؤثر بود. این امر نمادی پایدار از تعهد لورا به حفاظت از زمین است».

10. برنامه‌های خود را تبلیغ کنید

برنامه هدایای تکریمی یا یادبود، مانند هر روش جمع‌آوری کمک مالی، تا زمانی که تبلیغ نشود، کارساز نخواهد بود. برای تشویق خیرین به اهدای هدایای تکریمی یا جمع‌آوری کمک‌های یادبود برای سازمانتان، در خبرنامه‌های الکترونیکی یا ایمیل‌های خود به آنها این امر را یادآوری کنید.

در وب‌سایت خود بخشی را به تبلیغ هدایای ادای احترام اختصاص دهید. این بخش می‌تواند قسمتی در صفحه «راه‌های اهدای کمک» یا یک نوار کناری در صفحه اصلی شما باشد. در هر صورت، آن را قابل مشاهده و دسترسی به آن را آسان کنید.

به طور منظم فراخوانی برای اقدام ارائه دهید. به طور مکرر همه راه‌هایی کمک به مردم را یادآوری کنید:

  •  کمک‌های نقدی؛
  • هدایای تکریمی و یادبود؛
  •  تأمین مایحتاج؛ 
  • فعالیت‌های داوطلبانه؛ 
  • مشارکت در هیئت مدیره؛ 
  • به جا گذاشتن میراث و غیره. 

می‌توانید پاکت‌های ادای احترام را در خبرنامه‌ها و گزارش‌های پستی سالانه و حتی در نامه‌های «تشکر» خیرین قرار دهید. اگر درست انجام شود، به عنوان یک درخواست دوستانه تلقی می‌شود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

برای برخی سازمان‌ها، هدایای تکریمی یا یادبود یک روش طبیعی جمع‌آوری کمک است. برخی از نمونه‌ها عبارتند از یک سازمان پشتیبانی نظامی که شامل گزینه اهدا به افتخار یک سرباز است، یا یک سازمان غیرانتفاعی سرطان که امکان جمع‌آوری کمک‌های مالی به افتخار یکی از عزیزان در حال مبارزه با این بیماری را دارد، یک پناهگاه حیوانات که توانایی کمک به خاطر یک حیوان خانگی را فراهم می‌کند.

برخی دیگر از سازمان‌های غیرانتفاعی ممکن است نیاز داشته باشند که در هنگام راه‌اندازی یک برنامه ادای احترام یا جمع‌آوری کمک مالی کمی خلاقیت به خرج دهند - تا احساس ناخوشایند یا غیرطبیعی بودن نداشته باشند. برای مثال، به جای در نظر گرفتن هدایای یادبود، سازمان‌های غیرانتفاعی باید همه مناسبت‌های زندگی یک فرد از جمله تولد، ازدواج، تولد، سالگرد، پإیرش، و بسیاری موارد دیگر را در نظر بگیرند. 

مأموریت شما هر چه که باشد و اگرچه آنها اغلب کمک‌های بی مناسبت هستند، هدایای تکریمی و کمک‌های یادبود می‌تواند بخش بزرگی از جمع‌آوری کمک‌های مالی را برای سازمان‌های غیرانتفاعی، به ویژه برای سازمان‌هایی در زمینه پزشکی، مدارس و سازمان‌های بشردوستانه تشکیل دهد.

منبع: وبسایت donorbox