موسسه خیریه توسعه تجاری NonProfit PRO به رسم قدیم، امسال نیز چهل عدد از روندهای احتمالی موسسات جمع آوری کمکهای مالی را به اشتراک گذاشته است، که هر سازمانی باید آنها را در اولویت کارش قرار بدهد.
سال گذشته، پیش بینی ما، بر فناوری متمرکز بود و همانند نوآوری، تعامل و اتصال نیز همچنان در خط مقدم برنامههای استراتژیک موسسات جمع آوری کمکهای مالی قرار خواهند داشت.
پیش بینیها برای آینده
اینها نگاه اجمالی به چیزهایی است که ما برای سال 2021 پیش بینی میکنیم:
- یک تغییر جهت مداوم به سمت کانالهای بازیابی مستقیم،
- رویکردهای جدید برای جمع آوری کمکهای مالی و چرایی ادامه گسترش برنامههای اجتماعی مجازی،
- بهینه سازی دادهها به عنوان بزرگترین محرک موفقیت،
- چالشهای رهبری سازمان، شامل توسعه هیئت مدیره و همبستگی تیمی و خیلی چیزهای دیگر!
سال 2020 ثابت کرد که ما هرگز نمیتوانیم برای پیشآمدهای آینده آماده باشیم، علاوه بر آن سال 2020 ثابت کرد که چقدر موسسات جمعآوری کمکهای مالی در مواجهه با ناملایمات انعطافپذیر، سریع و سازگار هستند. با این وجود موسسات جمعآوری کمکهای مالی در مواجهه خود با اثرات ماندگار یک مشکل همهگیرِ در حال پیشرفت (کووید-19) و بحرانهای اقتصادی ادامه میدهد.
حتی ممکن است در سال 2021 چالشهای بیشتری هم منتظر موسسات جمعآوری کمکهای مالی باشد. همانند نوآوری، تعامل و اتصال نیز همچنان در خط مقدم برنامههای استراتژیک موسسات جمعآوری کمکهای مالی قرار خواهند داشت.
با کمک تکنولوژی، موسسات جمعآوری کمکهای مالی قادر خواهند بود در مواقعی که خیرین آنلاین هستند با آنها در ارتباط باشند، اما موسسات باید به خاطر داشته باشند که خیرین هم به واسطه ارتباط دائم با انواع موسسات مالی در اندازه، شکلها و اهداف مختلف دچار خستگی مجازی میشوند.
پس بسیار مهم است که تمرکز مجددی بر روی مشارکت داشته باشیم و به گفتگوهای خود با خیرین در طول سال ادامه بدهیم _ نه فقط وقتی که درخواست پول میکنیم.
زمان آن رسیده است که با جذب سرمایه معاملاتی (transactional fundraising) (فقط سرمایه مهم است نه رابطه با اهدا کننده) خداحافظی کنیم و به یک مدل جذب سرمایه براساس اهدای مکرر سلام کنیم.
هر سال، موسسه خیریه توسعه تجاری NonProfit PRO چهل تا از روندهای احتمالی موسسات جمع آوری کمکهای مالی در سال پیش رو را در بخشهایی که در زیر آمده است به اشتراک میگذارد: ایدههای بزرگ، جذب سرمایه و بازاریابی، فنآوریهای آینده، ارایه روندها و رابطهها، شیوههای مدیریت، توسعه هیئت مدیره و جذب سرمایه فرد به فرد. بدون مقدمۀ بیشتر، 40 تا از روندهای سال 2021 در اختیار شماست:
پیش بینی شما در مورد بعضی از ایدههای بزرگ در سال 2021 چیست؟
1. تغییر جهت مداوم به سمت کانالهای بازاریابی مستقیم
در سال 2021 یک تغییر جهت مداوم به سمت کانالهای بازیابی مستقیم برای دیدار خیرین در مکانی که هستند (در خانه) ضروری خواهد بود. چرخش به سمت دیجیتالی شدن، ارسال ایمیلهای خصوصی و برنامههای مجازی، کلید رسیدنتان به مخاطبان مهم شما خواهد بود، حتی داشتن پیام و محتوایی که باعث برجسته شدن شما بشوند نیز کلید پیشبرد موفق کارها خواهد بود.
مردم آمریکا سخاوتمندانه به کمکهای بشر دوستانه خود ادامه میدهند، اما با اثرات طولانی مدت کووید-19، ارائه خدمات حتی بیشتر در سال 2021 لازم خواهد شد. با وجود اینکه اقتصاد رو به بهتر شدن دارد، لزوماً بعضی چیزها به حالتی که قبلاً بودند بر نخواهند گشت.
نظر به اینکه بیشتر مردم به دور کاری ادامه خواهند داد و شرکتها نیز برای وفق دادن خود به این تغییرات به خلق محیطهای کاری انعطاف پذیرتر ادامه خواهند داد.
موسسات جمع آوری کمکهای مالیای که برای دسترسی به خیرین و اعضایشان در حال ساخت کمپینهای چند کاناله نیستند به سختی در رادار افرادی که تمایل به حمایت از برنامهها آنها را دارند قرار خواهند گرفت. ( Alicia Lifrak )
2. گفتگوهای مستقیم پیرامون کمکها
کمکهای مستقیم و گفتگوهای بنیادی پیرامون اهدا بیشتر از قبل صورت خواهد گرفت. من امیدوارم انجام این کار به پیشبرد روشهایی که از طریق آن شرکتها و موسسات جمع آوری کمکهای مالی بتوانند اثرات کارهای خودشان را به گفتگو بگذارند کمک کند. در مواردی هم، انتظار دارم آنها به سمت فعالیتها و راههای جدید برای جذب حامیان هدایت شوند. ( Sue Citro )
برای مطالعه :
3. تاکید بر نوآوری
موسسات جمع آوری کمکهای مالی برای ادامه حیات به نوآوری نیاز دارند. فرایند کار شامل بازنگری در استراتژیها و به زیر سوال بردن روشهای قدیمی و تاکید بیشتر بر سرمایه گذاری دلارهای خیرین بر روی امور محسوس میباشد که در واقع دلیل اصلی وجود موسسات جمع آوری کمکهای مالی نیز همین میباشد.
این قضیه با ورود به سال جدید از همیشه هم حیاتیتر خواهد شد. اگر موسسات جمعآوری کمکهای مالی برای روبرو شدن با چالشهای پیش رویشان شروع به تحول نکنند، ذهنیتهای کهنه شروع به مردن خواهند کرد و دیگر به درد نخواهند خورد.
مردم تمایل دارند تا موفقیتهای قدیمی خود را که در گذشته داشتهاند را به ابزارهای جدید مجهز کنند، و من فکر نمیکنم این دیگر استراتژی موثری باشد، چون که به خاطر فشارهای اقتصادی بحثهای جدیدی در حال شکل گرفتن است و سوالات دشوارتری در حال مطرح شدن، که به طور جدی خیرین را در مورد علت مشارکتشان در امور خیریه به فکر فرو میبرد، پس زمان تصفیه کردن و دوباره تعریف کردن فرا رسیده است. ( Micah Fink )
4. بازاریابی تجربی
من اعتقاد دارم اپلیکیشن Clubhouse در حال ارائه یک انجمن آنلاین برای مدیران سازمانهای مردمی است تا اهداف خودشان را با افرادی که قبلاً به آنها دسترسی نداشتهاند، به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن قطعاً به عنوان یک قالب نرمافزاری برای نسل Z (10 تا 25 سال) و مدیران آرمانگرای 26 تا 41 ساله به کار گرفته خواهد شد.
از آنجاییکه رهبران سازمانها سعی دارند خود را به عنوان یک عامل تاثیرگذار در اهداف خود و عامل ایجادکننده تغییر در سازمانشان به اثبات برسانند, وجود بازاریابی تجربی الزامی خواهد بود. ( Lindrea Reynolds )
5. برگزاری اجتماعات مجازی بیشتر
ما ماه مارس را با تحولی در ظاهر برنامههای مجازی شروع کردیم و فکر نمیکنم حداقل تا 6 ماه اول سال 2021 تغییری را مشاهده کنیم. در موسسه Komen (سازمان مبارزه با سرطان سینه)، ما در حال برنامهریزی هستیم تا برنامههای بهار به صورت مجازی باشد و از الان به احتمال زیاد برای پاییز هم برنامهریزی کنیم، اما باید منتظر باشیم تا ببینیم چه اتفاقی میافتد.
من فکر میکنم که طی 11 ماه گذشته آنگونه که ما رویدادهای مجازی را دیدیم به طور کامل عوض شده باشد. من فکر میکنم تکنولوژی و خیلی از این شرکتهای حضوری (با حضور کارکنان در محل کار) به سمت اینکه بتوانند خدماتشان را در محیطهای مجازی ارائه دهند سوق پیدا کردهاند. مردم خواهان چیزهای بیشتری هستند.
چیزی که من دلم برای کنفرانسها و آموزش کارکنان تنگ میشود این است که شخصاً بین دیگر کارکنانی باشی که قصد مراوده کاری با آنها را داری، من میخواهم با فروشندهها رو در رو در ارتباط باشم تا اوضاع و احوال کارها را بپرسم و بگویم، "هی، اینها مشکلاتی است که من دارم.
من چطور از تکنولوژیای که شما ارائه میکنید برای حل این مشکل استفاده کنم، چطور فروشندههای جدید را شناسایی کنم و بعد یاد بگیرم و در کارم رشد کنم؟" در این دنیای مجازی ما انگیزهای برای کار نداریم. ( Josh Hirsch)
6. رویکردهای جدید
من پیش بینی میکنم (و امیدوارم) که سال 2021 سالی بشود که ما از دریچه اینکه چه چیزی امکانپذیر است، به کار خود نگاه کنیم. در سال 2020، ما اختلالی را تجربه کردیم که قبلاً نظریرش را ندیده بودیم. همه بخشها، سازمانها و اشخاص هر کدام به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته بودندف اما بیمارستانها و انبارهای مواد غذایی به عنوان ضروریات در نظر گرفته شدند و آماده شدند تا حجم بی سابقه از اقلام مورد نیاز (و سخاوتمندی) را در خود جای بدهند.
متقابلاً، موزهها، موسسات آموزش عالی و بیشتر رویدادهای فرد به فرد به تعطیلی کشانده شده، مجبور شدند برای حفظ روند کاری خود به سمت استفاده از پلتفرمهای مجازی که هرگز قبلاً استفاده نکرده بودند، سوق پیدا کنند. در تمام موارد، ما شاهد سطح الهام بخشی از انعطافپذیری و نبوغ بودیم. این اوضاع ما را مجبور کرد تا کسبوکار معمولی خود را با رویکرد جدیدی مبتنی بر کنجکاوی، نوآوری و امکان پذیری جایگزین بکنیم.
من فکر میکنم این تغییرات خدمت خوبی به ما کرد و من مشاقانه منتظرم تا ببینم سال 2021 چه چیزهای دیگری (بیشتری) را به همراه میآورد. ( Kelley Hecht Stewart )
7. روابط جدید
در سال 2021 ارتباطات جدید و در واقع، همکاریها بین طیفهای سیاسی و همینطور راه حلها برای حل مشکلات اجتماعی باید مورد بررسی قرار بگیرد، چون من فکر میکنم که در نهایت، همه ما یک هدف یکسان در ذهنمان داریم که در واقع تبدبل دنیا به یک جای بهتر است.
پیشبینی من آمادگی برای چالشها و آمادگی برای تغییر ساختار عملکرد موسسات جمعآوری کمکهای مالی میباشد. در موسسه خیریه Heroes and Horses (قهرمانها و اسبها)، ما از روش پدرم استفاده میکنیم که من اسم آن را "180 درجه اشتباه بود" گذاشتهام.
من فکر میکنم در سال 2021، ما باید بفهمیم که دنیا در حال انجام چه کاری است و بعد کاملاً برعکس آن را انجام بدهیم. اینجاست که در سال 2021، میتوانیم موفقیت را پیدا کنیم. ( Micah Fink )
بهترین کار برای جذب سرمایه و بازاریابی در سال پیش رو چه خواهد بود؟
8. بنیاد تامین مالی
در پاسخ به خرابیهای اقتصادی کووید-19، بعضی از بزرگترین بنیادهای خیریه به صورت عمومی متعهد شدند تا کمک هزینههای خودشان را به مقدار بسیار زیادی افزایش دهند. به دلایل مختلف این تغییر جهت فقط برای آیندههای نه چندان دور ادامه خواهد داشت.
از جمله این واقعیت که بیشتر بنیادها بیش از پیش در حال حمایت از حرکات اجتماعی و انجمنهای محلی هستند. در سال 2021، هر موسسه جمعآوری کمکهای مالی تلاش خواهد کرد تا با توسعه یک طرح استراتژیک به حداقل چند بنیاد خیریه برای کمک مالی دسترسی پیدا کند. ( ShariRudolph )
9. مخاطبین بیشتر
با جذب سرمایه سنتی انتظار تغییر خیلی چیزها را نباید داشت. بله، شما دیگر بزرگترین مجمع جمعآوری هدایا را به صورت حضوری ندارید. حالا دیگر این کار را به وسیله zoom انجام میدهید. مدل فرد به فرد شما ایمیل و پیام خصوصی شما است و تغییر هم نمیکند. به چیزی که فکر میکنم در حال تغییر است این است که، چون شما در خانه حضور دارید، محتوای آنلاین شما بینندههای بیشتری دارند.
به همین دلیل البته روی کاغذ، شما مخاطبین بیشتری دارید. خود ما هم، در حال امتحان تکنیکهای جدید هستیم و با به کارگیری Facebook Messenger و رباتهای چت حامیان جدید را جذب میکنیم.( Josh Hirsch )
10. اول موبایل
دنیای دیجیتال، آینده بازاریابی است و وقتی صحبت از رفتارهای آنلاین میشود، هر روز و بیشتر و بیشتر به سمت تلفنهای همراه سوق پیدا میکند. اگر وب سایت شما ، ابزارهای جذب سرمایه و محتوای آنلاین شما برای کاربران گوشی همراه بهینه نیست, شما دارید دلارها و مشارکتها مالی را به راحتی از دست میدهید.
شما باید بازاریابی از طریق اساماس مثل سامانه تلفنی کمکهای مالی را هم در نظر داشته باشید ، همینطور پلتفرم در حال ظهور استوری تلینگ مخصوصا TikTok را که در ابتدا برای گوشیهای همراه است را نیز بررسی کند. نسل Z تقریباً همه کارهای آنها را روی گوشیهای همراهشان دارند. اگر شما به تجربه استفاده از گوشیهای همراه فکر نمیکنید، از قبل بازی را باختهاید. ( Shari Rudolph )
11. درآمد قابل اتصال منفعل
در موسسه خیریه Heroes and Horses (قهرمانها و اسبها)، من به نوعی این اصطلاح را ابداع کردم و این عبارت را ساختم و واقعاً ایدهای که پشت آن است را میپسندم. من اسم درآمد قابل اتصال منفعل را برای آن انتخاب میکنم.
ما برنامههایی مثل "حضانت یک اسب را قبول کن"، "لیست داراییهای قابل لمس"، "برنامه ارثیه اسبهای وحشی" و چالش نمودارهای سه ماه عمودی، و همچنین یک برنامه پیشگام ماهانه داریم. به خاطر دفعات تکرار این برنامهها، ما میخواهیم تا مادامی که با مردم و پایگاههِمان در ارتباط هستم تجربیات، چالشها و ابزارهایی (ابزارهای مربوط به نگهداری از اسب) که اینجا استفاده میکنیم را به آنها پیشنهاد کنیم.
ابزارهایی که واقعاً همهگیر هستند را در اختیارشان بگذاریم و کمکهای مالی آنها را به واسطه ارتباطات و کشمکشهای مشترک اجتماعی که داریم جذب کنیم.
پس من این جریان درآمد قابل اتصال منفعل را که خودم درست کردم را به کار گرفتم و توانستم همراه تیم خودم حول این ابزارهای عمومی یک انجمن بسازم و افرادی که قبلاً فکر این را هم نمیکردند که به موسسات خیریه کمک کنند را به خاطر این کشمکشهای مشترک اجتماعی که خودمان ساختیم و اهداف جهانی و پیامی که برای دنیا داریم را متعاقد کنم که در این امور شرکت کنند. ( Micah Fink )
12. ارزیابی عملکرد
مطمئن شوید که نتیجه فعالیتهایتان را از سال پیش ارزیابی میکنید، نقشههای جذب سرمایهها را بکشید و روی آنها کار کنید. مولفه های این نقشه میتواند شامل جذب اهدا کنندگان جدید؛ فعالسازی دوباره خیرین منفعل ؛ارتقا خیرین به سطوح بالاتر و به خیرین ماهانه، میان رده، خیرین هدایای بزرگ و خیرین اموال وقف شده. ( Erica Waasdorp )
13. شخصیسازی و هدفمندی
شخصیسازی و هدفمندی دو عامل کلیدی در سال 2021 خواهند بود. لازم خواهد شد که تقسیمبندی ایمیل مخاطبانتان بیشتر هدفمند باشد، چون هر یک از حامیان کلیدی شما بحرانهای اقتصادی و اجتماعی مختلفی را تجربه کردهاند. لازم خواهد شد که سازمانها با مخاطبانشان در یک بستر مناسب و تعاملی در ارتباط باشند.
استراتژیهای فن بیان نیز مهم هستند. به خاطر بحران اخیر، یک نوع صدای دلسوز و یکدل لازم خواهد شد تا در تمام اشکال ارتباطی، و در بین نیازمندان و خیرین بالقوه به اشتراک در آید. با بالا آمدن TikTok و Clubhouse، و رشد روز افزون اینستاگرام، لازم خواهد شد که سازمانها استراتزیهای خود را در مورد شبکههای اجتماعی دوباره به تصویر بکشند تا نسل Z (10 تا 25 سال) و افراد 26 تا 41 ساله را به مشارکت وا دارند.
لازم خواهد شد تا بازاریابی ویدئویی و ویدئوهای داده محور و کمپینها بخشی از محتوای استراتژیهای بازاریابی شما باشند. ( Lindrea Reynolds )
14. جذب سرمایه براساس رابطهها
جذب سرمایه براساس رابطهها بهترین پیشبرد برای کارها بوده، هست و خواهد بود. من با دیدن نتایج متعجب شدم وقتی که دیدم سازمانها تمرکز استوری تلینگ و تجربیاتشان را بر روی افراد قرا میدهند و نه بر روی سازمان یا معاملات.
فرستاندن ایمیلهای خصوصی مرسوم برای تشکر از کمکهای بزرگ، یکپارچه سازی هدفمند طرحهای جذب سرمایه (و بعضی وقت ها بازیابی) و مکمل دادههای خارجی (شامل ولی نه محدود به دارایی) تاثیر چشمگیری بر سازمان و خیرین دارد ( Kelley Hecht Stewart )
در فن آوریهای آینده که سازمانهای جمعآوری کمکهای مالی لازم است در موردشان بدانند چی فکر میکنید؟
15. بهینه سازی دادهها
بهینه سازی داده بزرگترین محرک موفقیت در سال 2021 خواهد بود. سال گذشته محل بزرگی برای استانداردهایی که ما همیشه کارهایمان را بر آن اساس انجام میدادیم بود، لیکن فوقالعاده مهم است که سازمانها با استفاده از تصمیمگیری براساس دادههای جمع آوری شده (DDDM) بتوانند آنالیز و پیگیری بکنند که چه چیزهایی کارآمد هستند و چه چیزهایی کارآمد نیستند.
اگر از دادههایتان برای به جلو راندن استراتژی خود استفاده نمیکنید، شما دارید سرمایه را به راحتی از دست میدهید و احتمالا در حال تلف کردن منابع با ارزش روی یک چیز اشتباه دیگر هستید! ( Alicia Lifrak )
16. ویدئوهای متولیان امر
تکنیکی که من عاشقش هستم و احتمالا دو یا سه سال قبل شروع به استفاده از آن کردم و الان هم بیشتر و بیشتر از قبل پیشتازی میکند، ویدئوهای تشکر شخصی شده از طرف متولیان امر برای اهدا کنندگان میباشد. شرکتهای مختلف زیادی هستند که این کار را انجام میدهند.
صرفاً کل نکته شخصیسازی تشکر این است که شخصیسازی شده است. عنوان آن، فراخوانی شما برای مشارکتهای بعدی و سلام و احوال پرسی شخصی شده است. شما این چنین تجربه بالایی از شخصی سازی دارید. من سال گذشته از یک کمپین مشابه برای روز تولد یک خیر استفاده کردم و از من به خاطر فرستاندن ویدئوهای تشکر به خیرین تشکر میشد.
90 درصد ایمیلهایی که از این کمپین فرستاده بودم در حال خوانده شدن بودند، آن هم از طرف من، فقط برای فرستادن یک ویدئوی تشکر. شگفتآور است که در دل این قضایا، ما همگی متولیان بزرگی هستیم و میدانیم که ارتباطات دیجیتال این اجازه را به ما میدهد تا باعث هیچ مانعی برای متولیان امر و استوری تلینگ در حال رشد نباشیم. ( Josh Hirsch )
17. پلتفرهای متنوع جدید
پلتفرمهای کسبوکار قابل دسترستر و مرقون به صرفهتر میشوند، تشخیص این که کدام و کی برای سازمان شما مناسبترین است ممکن است سخت باشد. حال آنکه من فکر نمیکنم فقط یکی از آنها مطلوب همه سازمانها باشد، سه تا از برجستهها برای ارائه اینها هستند:
پلتفرم جمع آوری کمکهای مالی پاسخگو
این اطمینان را میدهد که استراتژیهای ارتباطی شما در تحویل به موقع و مناسب داستانها (علت و هدف شما از جمع آوری کمک مالی) طبق برنامه پیش بروند. (مثل Virtuous)
پلتفرم هوشمند جمع آوری کمکهای مالی
این اطمینان را میدهد که شما در حال مشاهده تمام اطلاعات شخص اهدا کننده هستید و آن حوزه از وابستگی متقابل طبیعی که بین شما وجود دارد از طریق این پلتفرم قابل درک میباشد. (مثل Pursuant)
پنل قابل مشاهده گزارشات که یکپارچه سازی هم میشوند.
تضمین میکنید که شما با ردیابی همبستگیهای مستقیم و غیر مستقیم معیارهای کلیدی قادر به شکستن سیلوهای داخلی (یعنی هیچ اطلاعاتی در داخل سازمان از دید شما پنهان نمیماند) هستید. (مثل Tableau). _ Kelley Hecht Stewart
18. تمرکز بر روی محتوای ویدئو
یوتیوب جای فیسبوک را به عنوان پلتفرم برتر که بر رفتار کاربران تاثیر میگذارد را گرفته است، همینطور براساس دادههای نرمافزار ساخت ویدئو Animoto، تبلیغات ویدئویی مهمترین راهی بودند که کاربران یک کالایی را پیدا میکردند و بعد آن را میخریدند.
یک نظر سنجی قدیمیتر توسط گوگل کشف کرده بود که ویدئو آنلاین پرنفوذترین منبع در کشاندن کمکهای مالی به سمت سازمانهای جمع آوری کمک مالی میباشد، گزارشها نشان میدهد که 39 درصد افرادی که ویدئو را تماشا میکنند پس از 24 ساعت دنبال سازمان مربوطه میگردند، مردم عاشق تماشای ویدئو هستند، و بازاریابی ویدئویی هم به خوبی کار میکند.
در همین راستا نیز، انتظار میرود محتوای زنده (live content) نیز به رشد انفجاری خود ادامه بدهد. اگر در حال ساخت محتوای ویدئوی نیستید، امسال سالی است که شروع به سرمایه گذاری در آن بکنید. ( Shari Rudolph )
19. مدیریت رابطه ها
تمرکز خود ما بر روی مدیریت رابطههاست. سرویسهای خوب بسیاری وجود دارند که نقش فزایندهای در تمام این نرمافزارهای آنلاین و مدیریتی روابط مشتری و شرکت بازی میکنند و بصورت ویژه منابع مفیدی ارائه میدهند که همه آنها را کنار هم نگه میدارد.
برای مثال، مایکروسافت نرم افزار Dynamics 365 را پیشنهاد میکند، که توانایی بیرون کشیدن اطلاعات از مراکز داده مختلف و گرد آوری آنها در یک محل را دارد. من فکر میکنم به خاطر این بیماری همه گیر در حال رشد این نوع پیوستگی، خیلی مهمتر از تعداد کانالهای ارتباط با مشتریان است.
از این رو پیشنهاد میکنم که دادههایمان را در حد ساده نگه داریم. لازم نیست که ما هر آن چیزی را که انجام میدهیم آنلاین نگه داریم فقط به خاطر اینکه فن آوری آن را داریم. این به معنی استفاده نکردن از آن هم نیست، اما مواظب باشید چون شما میتوانید به سرعت مارک خودتان را مغشوش کنید و از طرق مختلفی به صورت افراطی به سمت فن آوری کشیده بشوید که وقتی کارها دوباره روی ریل افتاد، شما قادر به بازگشت از آن نشوید. ( Micah Fink )
آیا تغییری در روند اهدای کمک های مالی و ارتباط با اهدا کنندگان در سال 2021 وجود خواهد داشت که با سال گذشته فرق بکند؟
20. خداحافظی با روابط معاملاتی
در طول سال 2020 ظهوری از مهربانی و دلسوزی مشاهده شد، جلوتر رفت و به انتظارات همه در سال 2021 شکل داد. هیچکس تمایل ندارد به عنوان دستگاه خودپرداز دیده شود که با درخواست، پول پخش کند؛ همه ما مشتاق گفتگوی صادقانه و روابط واقعی هستیم.
پس روابط معاملاتی گذشته را بررسی کنید و با حامیان خود به صورت مستقیم در ارتباط باشید تا به آنها کمک کنید که اشتیاقشان برای اهداف شما برانگیخته شود.
21. چگونه شرکتهای جمع آوری کمکهای مالی در حال واکنش نشان دادن هستند.
تغییرات در روند اهدای کمکهای مالی و ارتباط با اهدا کنندگان یکی از بزرگترین فرصتها در سال 2021 محسوب میشود و موفقیت به تنهایی در دستان روسای سازمان جمعآوری کمکهای مالی شما است. وقتی دنیا در سال 2020 تغییر جهت داد، شیوه اهدا هم تغییر کرد.
بیشتر سازمانها یک موجی را در اهدا کنندگان جدید تجربه کردند و حتی فراتر از آن تجربه، اوج سخاوت بیشتر اهداکنندگان وفادارشان بود. در سال 2021 سوال این نیست که چطور این روند اهدا متفاوت خواهد بود، بلکه این است که چطور سازمانها به پذیرفتن حقایق جدید واکنش نشان خواهند داد.
در سال 2021، سازمانها فرصت ارزیابی خواهند داشت: اهدا کنندههای جدید چه فرقی با اهدا کنندههای حاضر میکنند؟ چگونه مخاطبانشان را تقسیم بندی خواهندکرد؟ اهداکنندگان کدام یک از کارهایی که برای جلب رضایت آنها انجام گرفته است را میپسندند و چه کار جدیدی لازم است برای رضایت آنها انجام بگیرد؟
22. منطبق بودن (با اهدا کنندگان و شرایط) را رعایت کنید.
نصیحت میکنم که منطبق بودن را رعایت کنید، فقط چیزی که مهم است را بیان کنید و نتایج را هم به اشتراک بگذارید. به خاطر همین است که سازمانهای جمع آوری کمکهای مالی وجود دارند و به خاطر همین است که بنا شدهاند. روند کار ما به راستی به عنوان یک سازمان با تحلیلهای کشوری مطابقت ندارد.
خود ما، شاهد هدایای کوچکتر و غیر مستقیم حمایتهای عمومی و هدایای ارسالی از تشکلهای خیریه هستیم و هدایای بزرگتر خیلی در حال کمتر شدن هستند تا شاید وضعیت اقتصادی تثبیت بشود. مردم، تشکلهای خیریه و خیرین، خواهان اهدا و حمایت هستند.
در حالی که من اعتقاد دارم که این به عهده ماست که به خوبی بیان کنیم و نشان بدهیم که چرا دریافت کننده کمکها باید ما باشیم و به نحوی انجامش ندهیم که مردم را از خود دور کنیم. ( Micah Fink )
23. کمکهای ماهانه بیشتر
من امیدوارم که ارتباط با خیرین بهتر بشود و موسسات جمع آوری کمکهای مالی زمان بیشتری را به خیرین برای ارتباط و جذب مشارکت آنها اختصاص بدهند. همچنین امیدوارم که کمکهای ماهانه بیشتر از این رواج پیدا بکند، همانطور که انتظار دارم خیرین بیشتری (بالاخره) به این قضیه توجه بکنند. ( Erica Waasdorp )
24. خدمات امدادی مرتبط با بیماری همهگیر
خیرین و شرکتها به افزایش حمایت خود از سازمانهایی که خدمات امدادی مرتبط با بیماری همهگیر و خدمات مرتبط با سلامت را ارائه میدهند، ادامه خواهند داد.
همچنین، من معتقدم سازمانهایی که سیستم ابداعی آموزشی K12 (سیستم آموزشی که بچهها را از مهد کودک تا مقطع 12 برای کار و زندگی واقعی آماده میکنند) را گسترش دادهاند، شاهد افزایش کمکها و حمایتهای بیشتری خواهند بود. ( Lindrea Reynolds )
25. جمع آوری کمکهای مالی در روزهای خاص
من فکر میکنم مردم هنوز هم خواهان کمک کردن هستند و هنوز هم به دلایلی که برای آنها مهم است کمک خواهند کرد. جایی که ما شاهد تغییر هستیم و بعضی سازمانها هنوز هم این کار را میکنند، جمع آوری کمکهای مالی در روزهای خاص میباشد. من فکر میکنم جمع آوری کمکهای مالی در روزهای خاص کاملا عوض شده است.
بله، راههای خوب زیادی برای رویدادهای آنلاین وجود دارد، اما با مهمانی رقصی (شام و رقص) که سال گذشته داشتیم، موقعی که مردم از آماده شدنشان در شب جمعه لذت میبردند و در حال رفتن به شام بودند یا در یک حراجی آنلاین برای یک سفر اکتشافی به آفریقا شرکت میکردند، فرق میکند و قرار هم هست که همینطور فرق بکند. من میدانم که مردم تشنه برگشتن به بیرون، شرکت در فعالیتهای اجتماعی و برگزاری رویدادها هستند. (Josh Hirsch )
26. کمکهای بی قید و شرط
امیدوارم که بیشتر خیرین قادر به درک ارزش هدایای بی قید و شرط باشند تا کمکی به خود شرکتها هم کرده باشند، درست بعد از اینکه همه شاهد بودند که اکثر سازمانها با چه چالشهایی در باز نگه داشتن درهایشان در سال 2020 روبرو شدند. در یک یا دو دهه اخیر، تاکید بسیاری بر درخواست کمکهای با قید و شرط و جمعآوری منابع مالی برای برنامههای خاص بود.
مخصوصاً شرکتهای بدون ذخایر مالی مناسب با چالشهایی مواجه شده بودند و بیشترشان هم دسترسی به منابعشان نداشتند چون اجازه استفاده از دلارهایشان برای امور شرکت را نداشتند و برنامههایی هم که بر روی آنها سرمایه گذاری کرده بودند به شدت در حال تغییر و یا در بعضی موارد متوقف شده بود.
لازم است که خیرین در راستای درک نیازهای سازمانی برای کمکهای بی قید و شرط آموزش ببینند و لازم است که هیئت مدیره و خیرین بر روی توانایی سازمان برای سر پا ماندن و واکنش در مواجهه با چالشهای بی سابقه سرمایهگذاری کنند. ( Alicia Lifrak )
چند تا از استراتژیهای موثر مدیریت که در سال 2021 مهم خواهند بود چیست؟
27. استراتژیهای سفیرانه (استفاده از افراد مشهور برای تبلیغ کالا)
لازم خواهد شد که سازمانها استراتژیهای سفیرانه را با همکاری کارکنانشان برای استفاده موثر از صدای آنها از طرف شرکت هایشان توسعه دهند. لازم است که همه برای تبدیل شدن به یک مهره کلیدی برای این کار دست به کار شوند.
مدیران سازمانهای جمع آوری کمکهای مالیای که ارزش صدای هر یک از کارکنان و مدیران اندیشهها(کسانی که توانایی مدیریت اندیشههای آینده را دارند) را میفهمند، شاهد کاهش خروج کارکنان از شرکت و افزایش وفاداری و کمکهای مالی خواهند بود.
28. همکاریها
از بین دهها مدیری که من در سال 2020 با آنها صحبت و مشورت کردم، تنها یک تغییر، برجسته بود و من گمان میکنم در سال 2021 به یک مهم تبدیل خواهد شد: همکاریها. مدیران سازمانها جمع آوری کمکهای مالی تا به حال با موانع عجیبی روبرو شدهاند، اما سال 2020 ارتفاع آن موانع را بالاتر برد
از تغییر محیطهای کاری فیزیکی قبلی به مجازی تا کاهش قابل توجه در نیروهای کار _ همزمان با آنها پیدا کردن راههایی برای افزایش درآمدها و افزایش تقاضا برای پیشبرد اهداف شرکت طبق روال انتظار. به زبان ساده، بیشتر مدیران از چیزی که یک وقتی فکر میکردند غیر ممکن باشد نجات یافتند _ اما آنها به تنهایی این کار را نکردند.
مدیرانی که در سال 2020 پیشرفت کردند با مدیران دیگری (اغلب در حال ظهور) که ایدههای جدیدی را پیشکش کرده بودند و تواناییهایی را در خارج از توابع سنتی دیده و مهارتهای جدیدی یاد گرفته بودند و با سختگیری و مسئولیت پذیری دنبال کرده بودند، احاطه شده بودند.
حقایق سال 2020 محیطی را برای سازمانهای رقابتی ایجاد کرد تا با هم همکاری کنند و باعث درخشش استعدادهای پنهان شود. به اختصار، در سال 2020، ما با هم بهتر بودیم، و به احتمال زیاد این برای سال 2021 هم صدق کند. ( Kelley Hecht Stewart )
29. دوری جستن
دوری جستن از احساسات قویترین ابزاری است که میتواند یک مدیر وقتی که در مشکلات مدیریتی دچار هیجان میشود داشته باشد. سوال این است که: چگونه این کار را انجام بدهیم؟ برای من جوابش تمرین و اعتماد به نفس است. و هر دوی اینها، انتخابی هستند.
در مواقعی مثل این مدیران تمایل دارند که بر همه چیز مدیریت مفرطی داشته باشند،و این کار آنها را از یک رهبر سازمان به یک نقش مدیریتی تبدیل میکند و شما دست از فکر کردن و نوآوری میکشید.
چون شما در حال مدیریت و رهبری افراطی هستید درست موقعی که لازم است برای شکوفا شدن خلاقیت افراد، نیروهای جانبی چپ و راست محدود شوند، به آنها مسئولیت داده شود و مالکیت بخش خودشان را بر عهده بگیرند. من فکر میکنم اینجاست که به افراد باید اختیار داده شود.
اینجاست که باید به افراد فضا برای خلاقیت داده شود، و فکر میکنم اینجاست، آن دوری جستن، همانطور که گفتم، این قویترین ابزاری است که میتوانید به عنوان یک رهبر داشته باشید زمانیکه وقت رشد، مدیریت و رهبری در مشکلات و مواقع سخت فرا میرسد. ( Micah Fink )
30. تمرکز بر روی سلامت روان
مهم است که سرپرستان همیشه در دسترس کارکنان باشند، مخصوصاً حالا که بیشتر مردم از راه دور کار میکنند. من فکر میکنم لازم است که شما چیزهای لازم برای سلامت روانی را تقویت کنید. برای مدیران واقعاً مهم است که به همه یادآوری کنند که لازم است آنها زمانی را برای خودشان اختصاص دهند.
چیزی که ما در سازمان Komen نهادینه کردیم، بعد از ظهر جمعه بدون ملاقات است، به طوری که بعد از 12 بعد از ظهر، ما ترغیب شدیم که در هیچ ملاقاتی شرکت نکرده یا برای بعد برنامه ریزی نکنیم. وقت این است که شما یکسری کارهایی را انجام بدهید، وقت این است که هفته را با قدرت تمام کنید نه اینکه در باتلاقی گرفتار شوید که در آن پایان هفته را با یک لیست 10 مایلی از کارهایی که باید انجام بدهید شروع کنید. ( Josh Hirsch )
بیشتر بخوانید :
31. مشارکتها خصوصی-عمومی
اگر سال 2020 چیزی به شرکتهای جمع آوری کمکهای مالی یاد داده باشد, این است که هیچ گروه یا سازمانی به تنهایی نمیتواند مشکل جهانی مثل بیماری همهگیر را حل کند. برای انجام چنین کاری به یک همکاری بین همه شرکتهای دولتی، نهادهای جمع آوری کمکهای مالی و شرکتهای سودآور لازم است.
با تهدیدی که کووید-19 برای جامعه دارد، لازم است که همه برای شکل گیری همکاریها و روابط جدید که میتواند اثر بزرگتری بر روی حامیان ما بگذارد و باعث خلق پیشرفتهای پایداری در جوامع ما بشود، خلاقانه به فکر چاره باشیم. ( Shari Rudolph )
بعضی از چالشها در گسترش هیئت مدیره چیست، و پیشنهاد شما برای چگونگی غلبه بر آن چالشها چیست؟
32. برنامه جلسات شفاف
چیزی که من شاهد آن بودهام این است که هیئتهای مدیره کهنه میشوند و بیشتر از اینکه ارزشمند واقع شوند کار تولید میکنند. از آنجایی که نیازهای سازمان و اهداف تکامل پیدا کرده و شکل دیگری میگیرند، من فکر میکنم، همین اتفاق برای هیئت مدیره هم بیافتد. من معمولاً شاهد هستم که تیم اجرایی واقعاً نمیداند که از هیئت مدیره چه چیزی بخواهد چون واقعا مطمئن نیستند که چه چیزی نیاز دارند.
پیشنهاد من در گسترش هیئت مدیره در حقیقت گسترش یک برنامه جلسات شفاف برای هیئت مدیره و بعد انتساب افراد مناسب برای جاهای مناسب است. پس آیا به یک هیئت مدیره برای جمع آوری کمکهای مالی نیاز دارید، آیا به یک هیئت برای انجام کارها نیاز دارید، آیا به کار بیش از معمول احتیاج است یا رعایت ملزومات قانونی کافیست؟
شکست در استفاده استراتژیکی از افراد مناسب در زمان مناسب در طی مراحل مختلف رشد در حقیقت میتواند ارزش سازمان را کم کرده و به آن صدمه بزند و من این مشکل را در همین ابتدای کار دیدهام. این مشکل بزرگی است، و هیئت مدیره میتواند ضعیف شده و باعث یک نا امیدی بزرگ شود.
برای جلوگیری از تمام این مشکلات، برنامه ای را براساس یک پیش بینی واقع بینانه از چه کسی، چه چیزی، کی و چرا طراحی کنید، و بقیه کارها هم مادامی که از آن مراحل پیروی کنید آسان خواهد بود، و با تکامل هیئت مدیره براساس آن برنامه، من به شما قول میدهم، جلوی خیلی از مشکلات را بگیرد.
33. افزایش دخالت هیئت مدیره
گسترش هیئت مدیره همیشه یک چالش بوده و من انتظار تغییرش را ندارم. من پیشنهاد میدهم یک لیستی از 5 برنامه بالایی جمع آوری کمکهای مالی پیش رو به اعضای جدید هیئت مدیره داده شود و در مورد آنها قبل از اینکه در هیئت مدیره به رای گذاشته شود پرس و جو شود.
آنها حداقل باید ماهی یک بار دور هم جمع بشوند و به کمکهای مالی جمع شده از خیرین نگاه کنند، تماسهایی برای تشکر از آنها بگیرند، نامههای تشکر آمیز بنویسند و سپس قدرت گرفتن جذب سرمایه را به نظاره بشینند قبل از اینکه در مورد آن حرفی بر زبان بیاورند یا نظرشان را بیان کنند. لازم است که آنها به رهبری گروه اختیار بدهند تا کاری را که برای آن استخدام شدهاند را انجام بدهند.
البته هر یک از اعضای هیئت مدیره قبل از اینکه در هیئت مدیره حضور پیدا کنند بصورت ماهانه یا قبل از آن کمکی به سازمان بکنند. اگه آنها مایل به انجام این کار نباشند، آنها جایی در هیئت مدیره شما ندارند. ( Erica Waasdorp )
34. انتظارات قابل اندازه گیری
یکی از ثابتترین چالشها که من در توسعه هیئت مدیره دیدم کمبود انتظارات روشن و قابل اندازه گیری میباشد. ما سخت کار میکنیم تا افراد با مهارت و پرشور را به کار بگیریم، به امید اینکه آنها ما (و سازمان ما را) مفید و تاثیرگذار بکنند.
متاسفانه، ما بعضی وقتها فراموش میکنیم که آنها (هنوز) جمعآوریکنندههای ماهری نیستند، از این رو ما آموزشها و تعلیمات لازم در مورد شغل جمع آوری کننده کمکهای مالی را به آنها ارائه نمیدهیم.
بعد، فراموش میکنیم که آن اشتیاق برای کار یک احساس است و اگر مبتنی بر دادههای واقع بینانه نباشد، ما براساس احساسات تصمیم میگیریم نه داده. برای تحت کنترل درآوردن مهارت کامل و شور اعضای شرکت مجبور هستیم مثل یک سمت کاری به آن نزدیک شویم _ یک شرح وظایف بنویسیم و با یک آموزش قابل فهم و تنظیم معیارها شروع به استفاده از آنها بکنیم.
با این معیارها به عنوان پایههای کار ما، شما قادر به ارزیابی بهتر توانایهای منحصر به فرد آنها خواهید شد، پایههای کار را تغییر میدهید تا استعدادهای شناخته شده (و کشف شده) آنها را مهار کنید، و رابطهای قوی بسازید تا به سازمان ارزش داده و احساسی به کارکنانتان بدهد که فکر کنند آنها تغییراتی را باعث شدهاند. ( Kelley Hecht Stewart )
35. پیوند دوباره افرد با اشتیاق برای کار
با آمدن بچهها از مدرسه به خانه، استرس محل کار و بقیه چیزها، سخت است که اعضای سازمان را مشتاق به ادامه کار بکنید، مخصوصا با آمدن یک سال پر مخاطره مثل 2020. قدمهایی را برای پیوند دوباره اعضای سازمان با اشتیاقشان برای کار و مجبور کردن آنها به توضیح اینکه چرا جزوی از اعضای شما شدند و چه چیزی درباره شرکت شما الهام بخش آنها بوده، بردارید.
همچنین، فراموش نکنید که آنها را دعوت کنید تا آستینهایشان را بالا بزنند و در چالش برانگیزترین زمان کمک کنند _ چون وقتی شما آنها را جزوی از تیم پیشتازتان میکنید، چیزهای خوب زیادی اتفاق می افتد. ( Sue Citro )
چه استراتژی متمایز فرد به فردی را سازمانهای جمعآوری کمکهای مالی میتوانند برای تقویت برنامههایشان استفاده کنند؟
36. تجربه و انجمن
من کارم را در فضای یک برنامه فرد به فرد شروع کردم، و تقریبا بعد از 20 سال، میتوانم ارزش این سالها را در دو کلمه خلاصه کنم: تجربه و انجمن. برنامههای فرد به فرد مدتهاست که تجربه ای منحصر به فرد فراهم کرده است و به افراد با انگیزه مشترک برای یک هدف اجازه داده است که یک جامعه مستحکم و اصیل بسازند تا با آن به راه خود ادامه دهند.
موفقیتهای مالی برنامههای فرد به فرد تمرکز ما را به سمت استراتژی جمع آوری کمکهای مالی سوق داده است، اما در اصل اهمیت آنها هنوز به خاطر تجربه و انجمن است. این دو خصوصیت یک شیوه جدیدی از جذب سرمایه را به حرکت در آورد که استراتژیهای سنتی را تحت الشعاع قرار داد، مثل گروههای ماهانه فیسبوکی، شیوه تقابلی "بالا بردن پارو" مجازی (جمع آوری کمک مالی از طریق حراجی) ، بستههای مایحتاج اولیه آنلاین و "ابزارهایهای اتصال از راه دور."
- پس همچنان که مدیران دنبال راههای منحصر به فردی برای تقویت برنامههایشان هستند، من میخواهم دو تا سوال را مطرح کنم:
در محیط امروز، حامیان شما دنبال چه تجربه (تجربیاتی) هستند؟،
چگونه میتوانید یک حس وابستگی قوی به انجمن را بسازید؟
( Kelley Hecht Stewart )
37. جذب سرمایه به شیوه خلاقانه
از آنجایی که همه ما بیشتر کارهایمان را از خانه انجام میدهیم، فرصت بسیار خوبی است تا برای سازمانتان به سمت جذب سرمایه فرد به فرد متمایل شوید. در دورانی که ملاقاتهای رو در رو امکان پذیر نیست این یک راه آسان برای حضور در مراسم دوستان است.
خیرین را تشویق کنید تا با آغوش باز آنگونه که دوست دارند از برنامههای فرد به فرد استقبال کنند، برای جشن تولدشان که در راه است، یک برنامه آنلاین و یا هر سرگرمی دیگری که در زندگی واقعی دلشان برایش تنگ شده است را جایگزین کنید. ( Sue Citro )
38. مدل برنامه پیوندی
برای کم کردن خستگی برنامههای مجازی، سازمانها باید مدل برنامه پیوندی را توسعه بدهند. میتوانند با ترکیب برنامههای حضوری و مجازی یک برنامه تلفیقی صمیمی و امن را برگزار کنند. همینطور، لازم است که سازمانها بیشتر از جشنهای سالانه معمول یا برنامه جمعآوری کمکهای مالی سالانه، میزبان برنامههای سه ماهه یا حتی برنامههای ماهانه باشند.
این کار خیرین و حامیان را به ادامه مشارکت ترغیب میکند و حمایت از سازمان را در اولویت کار آنها قرار میدهد. به علاوه لازم است سازمانها برای نشان دادن چگونگی خدمت رسانی به حامیانشان استراتژیهایی را پیادهسازی کنند. این خدمات میتواند توسعه فرصتهای شغلی برای کارمندان جوان، آموش داوطلبان، انجمنهای آنلاین سلامت و تغذیه، و مواردی شبیه این باشد. ( Lindrea Reynolds )
39. شبکه سازی
توسعه سازمان جمع آوری کمکهای مالی برای رسیدن به آنسوی مرزهای سنتی، یک فرهنگ و نیروی دائمی را به وجود میآورد و با ورود به سال 2021 من شاهد این هستم که این تحول در بیشتر افرادی که با آنها کار میکنم در حال تبدیل شدن به یک امر مسلم میباشد.
برای ادامه دادن به اهدافتان، شما مجبور هستید که فراتر از چارچوب فکر کنید، و در سال 2021، شما دیگر نمیتوانید که به تنهایی به کار خود ادامه بدهید. نهایتاً هدف شما از اینکه اینجا هستید چیست؟
حقیقتاً میسر نیست که به تنهایی به این سوال جواب داد و فکر هم نمیکنم که دیگر به تنهایی قابل اجرا باشد. پس، من فکر میکنم پا را فراتر گذاشتن، خارج از چارچوب فکر کردن، خلاق بودن، مشارکت کردن برای ساخت یک شبکه انسانی بزرگتر و در کنار فکر کردن به کمکهای مالی به اهداف سازمان هم فکر کردن از موارد مهم میباشند، بعد منابع سرازیر خواهد شد. ( Micah Fink )
40. گروههای فیسبوکی برآمده از چالشهای آنلاین فرد به فرد
در کنار پیام رسان فیسبوک که فرستادن پیامهای تجاری و همینطور جذب خیرین جدید با آن تا به حال لذت بخش بوده است، ما در حال تستهای اولیه کاری هستیم که گروههای فیسبوکی برآمده از چالشهای آنلاین فرد به فرد است. چیزی که به نظر میرسد این است که این مورد برای کار شرکتها مناسب است، آنها هستند که یک چالش براساس چیزی که رایج هست را تعیین میکنند.
برای مثال، ممکن است که شما ببینید که یک سازمان چالش بشین پاشو را دارد و یک گروه فیسبوکی دور آن ایجاد شده است. این گروهها از نواحی مختلف کشور تشکیل میشوند. اعضای گروهها در چالشهای روزانه شرکت میکنند و تشویق میشوند تا یک گروه جمع آوری کمکهای مالی فیسبوکی را شروع کنند.
از اینرو قبل از اینکه سازمان ما کمپین خودش را شروع کند من تقریباً عضو یکی از گروهها شدم تا تحقیق کنم ببینم جریان کار چگونه است. گروهی که من در آن عضو هستم حدود 5000 عضو دارد. شما به سادگی این گروها را از نواحی مختلف کشور میتوانید جمع کنید و ممکن است 30 یا 40 عدد از آنها را از سراسر کشور داشته باشید، که در آنها به طور میانگین هر شخص 150 دلار از طریق گروههای فیسبوکی کمک مالی جمع میکند.
شما میتوانید دلارهای قابل ملاحظهای از طریق این ایده متمایز فرد به فرد که از گروههای فیسبوکی استفاده میکند جمعآوری کنید و در ضمن یک ذهنیت رقابتی هم وجود دارد. از این رو، من خیلی مشتاقم تا ببینم که اینجا در ابتدای سال 2021 این گروهها چه چیزی را برای بازارهای آزمایشی ما به ارمغان میآورند و ببینم که این کار قابلیت اقتباس و گستره شدن در مقیاسهای بسیار بزرگتر ملی را دارد یا نه. ( Josh Hirsch NPPRO )
منبع: Non profit Pro
دیدگاه خود را بنویسید