بهترین بیانیه‌ مأموریت خیریه، به راحتی قابل خواندن و الهام‌بخش دیگران است. بیانیه‌های ماموریت در جملاتی کوتاه شرح می‌دهند که دلیل وجودی خیریه چیست؟ به چه کسانی خدمت‌ می‌دهد؟ و نحوه ارائه خدمات خیریه چگونه است؟! اما برای تدوین بیانیه خیریه تاثیرگذار، چه اصولی را باید بکار گرفت؟!

اصول تدوین بیانیه ماموریت برای خیریه‌ها و سمن‌ها

هیچ قاعده واحدی برای نوشتن بیانیه مأموریت وجود ندارد، اما پیروی از چند دستورالعمل‌ پایه زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بیانیه‌ای واضح، کوتاه و قانع‌کننده را تنظیم کنید.

1. بر روی خدمتی خاص، تمرکز کنید؛

یک خیریه نمی‌تواند انواع خدمات را به همه افراد ارائه دهد. بنابراین نوشتن بیانیه مأموریت، شما را وادار می‌کند تا توضیح دهید که خیریه شما دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد. با پاسخ به چند سؤال کار خود را شروع کنید: 

  • خیریه به چه کسانی خدمات‌ می‌دهد؟ 
  • دلیل ارائه این خدمات چیست؟ 
  • چگونه این خدمات ارائه می‌شود؟ 

تمرکز روی این امر به جلوگیری از خزش مأموریت (mission creep) یا از دست دادن تمرکز کمک می‌کند.

2. به دیدگاه‌ها و نظرات دیگران توجه کنید؛

از جامعه‌ای که به آنها خدمات‌رسانی می‌کنید بخواهید تا نظرات خود پیرامون خدماتی که قصد ارائه به آنها را دارید، بیان کنند. این خدمات مفید هستند یا خیر و چرا به آن نیاز دارند؟
پرسیدن این سؤالات از جامعه اطمینان می‌دهد که مأموریت شما همسو با نیازهای آنهاست. همچنین نظرات اعضای هیئت مدیره، کارکنان و داوطلبان خیریه را دریافت کنید. 

می‌توانید این نظرات را از طریق جلسات، نظرسنجی‌ها یا تماس‌های تلفنی جمع‌آوری کنید. پذیرای دیدگاه‌ها و تفاسیر مختلف درباره کارهای خود و نحوه تحقق اهداف‌تان باشید.

3. برای تدوین بیانیه، زمان کافی اختصاص دهید؛

در روند کار عجله به خرج ندهید. اگر اکنون زمان کافی را صرف تدوین بیانیه مأموریت مناسب کنید، بعداً نتایج مفید آن را مشاهده خواهید کرد.
به دقت درباره اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید فکر کنید، بیش از یک پیش‌نویس تهیه کنید و بازخورد لازم را از ذینفعان اصلی دریافت کنید.

برای مطالعه :

8 راه تاثیرگذار برای راه‌اندازی کمپین خیریه

4. فقط نکات و نظرات مهم را نگهدارید؛

در صورت اجرای روش طوفان فکری، بیانیه مأموریت شاید طولانی‌تر از آن چیزی شود که باید باشد. اما در نهایت این بیانیه نبایستی بیشتر از چند جمله باشد. بهترین بیانیه‌های مأموریت کوتاه، مختصر و واضح هستند و خواندن آنها راحت است.

5. نویسنده‌ای حرفه‌ای استخدام کنید؛

اگر خود قادر به نوشتن بیانیه ماموریت نبودید، ارزش آن را دارد که به کسی دستمزد دهید تا بیانیه مأموریتی بنویسد که به نمایش این بیانیه افتخار کنید و همه بتوانند آن را بفهمند.
وقتی درباره سؤالات پیرامون چه کسی، چه چیزی، چرا و چگونه‌ی بیانیه مأموریت خود به یقین رسیدید، آنگاه یک نویسنده حرفه‌ای می‌تواند کمک کند تا آن را با بهترین کلمات بیان کنید.

6. از پرداختن به موارد زیر اجتناب کنید؛

هنگام نوشتن بیانیه مأموریت تلاش کنید تا آن را به شکل واضح، کوتاه و مختصر و قانع‌کننده نگه دارید. از اضافه کردن هر مطلبی که می‌‌تواند مانع درک افراد شود یا خیریه را نامربوط و غیرصادقانه جلوه دهد، پرهیز کنید. مواردی که باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

  • کلمات و اصطلاحات نامفهومی که فقط برای متخصصان در این حوزه قابل فهم است.
  • تکه کلام یا اصطلاحات عامیانه
  • لحن ادبی و رسمی و کلمات طولانی
  • جمله مجهول ("XYZ خیریه‌ای است که به زنان کمک می‌کند تا به استقلال دست یابند) به جای یک جمله معلوم ("XYZ به استقلال زنان کمک می‌کند)
  • تمرکز بر خیریه به جای افرادی که به آنها خدمت می‌کند.
  • استفاده از کلماتی چون «نجات دنیا» یا «ریشه‌کنی فقر»

بیشتر بخوانید :

10 کتابی که بنیان‌گذاران سازمان‌های خیریه باید بخوانند.

تدوین بهترین بیانیه ماموریت

خیّران، حامیان و داوطلبان به دنبال بیانیه مأموریت در وب‌سایت، گزارش‌های سالانه، محتویات جذب کمک‌های مالی و... یک خیریه می‌گردند. به علاوه IRS این بیانیه را مرور می‌کند تا تعیین کند که آیا خیریه با شرایط معافیت مالیاتی، تخصیص به وضعیت 501 (C)(3) یا دسته‌های دیگر این سازمان مطابقت دارد یا خیر.

بنابراین حتماً بیانیه مأموریت خود را مرتباً مرور و بازبینی کنید. برای مثال انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) بیانیه مأموریت خود را هر سه سال یک بار مورد بازبینی قرار می‌دهد، اما تنها هر چند دهه یک بار آن را تغییر می‌دهد. کاس ویلر (Cass Wheeler)، مدیرعامل باسابقه انجمن قلب آمریکا در کتاب خود با عنوان «شما باید قلب داشته باشید» می‌نویسد:
"محیط تغییر می‌کند و بالطبع سازمان نیز تغییر می‌کند، بنابراین بررسی دوره‌ای (بیانیه مأموریت) برای اطمینان از وجود همسویی بین هدف و واقعیت مهم است."

هنگام نوشتن بیانیه مـأموریت یک شعار را همراه آن ایجاد کنید. شعارها کمی جذبه به بیانیه مأموریت می‌بخشند و می‌توانند به طرق مختلف استفاده شوند.
شعار باید از مأموریت خیریه سرچشمه بگیرد، اما همزمان با رشد خیریه می‌توان آن را به راحتی برای کمپین‌های مختلف تغییر داد.

به علاوه مشاهده نمونه‌هایی از بیانیه‌های مأموریتی تأثیرگذار می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که چه نکاتی یک بیانیه مأموریت خوب را ایجاد می‌کند.
هنگامی که برای بیانیه مأموریت خود دست به طوفان فکری زدید از اعضای گروه بخواهید تا بیانیه مأموریت خیریه‌های دیگر را جمع‌آوری کنند. از آنها کپی‌برداری نکنید، اما نکات خوب‌شان را مورد استفاده قرار دهید.

نکته مهم: 

بیانیه مأموریت خیریه بخشی از روند برندسازی خیریه است، دقیقاً مثل طراحی لوگو یا وب‌سایت.

بیانیه ماموریت مناسب، به جذب افراد جدید و منابع بیشتر در جهت هدف شما کمک می‌کند و می‌تواند ابزاری برای ایجاد روابط عمومی بالا باشد.

منبع: thebalancesmb.com