امروزه بیش از 820 میلیون نفر در سراسر جهان غذای کافی برای خوردن را در اختیار ندارند. 

تعداد کل افراد دچار سوءتغذیه طی چند سال متوالی رو به افزایش بوده است، تا جایی که امروزه از هر 9 نفر در جهان یک نفر از گرسنگی رنج می‌برد.

گرسنگی اغلب ارتباطی با مشکل غذایی ندارد، بلکه به معضلات تدارک و توزیع غذا مربوط می‌شود. تقریباً 15 تا 30 درصد مواد غذایی در اقتصادهای نوظهور هدر می‌رود و در کشوری چون آمریکا برآورد می‌شود که ضایعات غذایی بین 30 تا 40 درصد از کل عرضه مواد غذایی است.

این آمارها، اقدام فوری و پیوسته جوامع در رابطه با غذا را می‌طلبد و اینجاست که تأثیرگذاری بانک‌های غذا (Food Banks) عیان می‌شود.

بانک‌های غذا در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا

در شرایط بحرانی امروز ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، نیاز جوامع به بانک‌های مواد غذایی به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.

سازمان بین‌المللی کار (International Labour Organization) تخمین می‌زند که شمار مشاغل از دست رفته به دلیل کووید 19 ممکن است به حدود 25 میلیون افزایش یابد.

  • بسیاری از کارکنان در شرایط مرخصی بدون حقوق قرار گرفته‌اند که این امر مشکلات مالی زیادی را به خانوارهایی که از لحاظ امنیت غذایی در سطح پایین هستند، تحمیل کرده است.
  • اقداماتی که با هدف کاهش انتقال ویروس صورت می‌گیرد، سالمندان و افراد دچار نقص ایمنی را به خدمات پرهزینه و محدود تحویل مواد غذایی وابسته کرده است.
  • اخلال در زنجیره‌های تأمین، خرید و احتکار وحشتناک مواد غذایی، توزیع غذا در میان نیازمندان را دشوارتر از قبل ساخته است.

این مشکلات در کنار گرسنگی و فقر مزمن، تقاضای بی سابقه‌ای را برای ارائه خدمات بانک‌های غذا ایجاد کرده است.

بانک‎‌های غذا پس از جمع‌آوری مازاد (دورریز) مواد غذایی، آن را در میان افراد نیازمند توزیع می‌کنند و به این ترتیب همه بخش‌های جامعه شامل دولت‌ها، کسب و کارها و بخش مدنی در این پروسه درگیر می‌شوند.

بانک‌های غذا، بسته‌هایی مواد غذایی اهدایی را دریافت کرده و از طریق شبکه‌ای از نهادهای اجتماعی در اختیار افراد نیازمند قرار می‌دهند.

در حال حاضر میلیون‌ها نفر برای خورد و خوراک روزانه خود به بانک‌های غذایی وابسته هستند تا جایی که گفته می‌شود شبکه بانک‌های غذایی «Feeding America» به 46.5 میلیون نیازمند در سراسر آمریکا خدمت‌رسانی می‌کند.

قبل از شیوع ویروس کرونا، 821 میلیون نفر در سراسر جهان فاقد امنیت غذایی بودند و طبق آمار بلومبرگ (Bloomberg) این تعداد ظرف فقط چند ماه ممکن است به بیش از دو برابر برسد.

در نظرسنجی صورت‎گرفته توسط «شبکه جهانی بانک‌های غذایی» (Global FoodBanking Network) در 39 کشور دنیا مشخص شد که:

  • بین 50 تا 100 درصد افزایش تقاضا برای کمک‌های غذایی اضطراری وجود دارد.
  • 90 درصد نیاز فوری به غذا دارند.
  • 21 درصد نیاز فوری به کارکنان یا داوطلبان بیشتر را گزارش دادند.


روش‌های مختلف کمک به بانک‌های غذا 

برای کمک به رفع این نیاز فزاینده قصد داریم در مطلب حاضر 12 روش و نکته اصلی جهت حداکثرسازی جذب کمک‌های مالی توسط بانک‌های غذا را بیان کنیم.

1. هدف‌گذاری جذب کمک‌های مالی

تعیین اهداف مربوط به جذب کمک‌های مالی از اهمیت شایانی برخوردار است. فرایند هدف‌گذاری از کل تیم می‌خواهد تا توجه خود را به اهداف مهمی که در انتظار تحققشان هستید، معطوف کند. این اطمینان می‌دهد که شما و تیم مربوطه‌تان درباره نتایج مطلوب یک پویش جمع‌آوری کمک اتفاق‌نظر و هماهنگی دارید.

این اهداف به شما کمک می‌کنند تا با اطلاع از نقطه کنونی که در آن قرار گرفته‌اید، به اطلاعات لازم برای تغییر استراتژی جذب کمک‌های مالی یا بهبود کمک‌رسانی دست پیدا کنید.

اهداف باید صریح، واضح و مشخص باشند و در حالت ایده‌آل آزمون «اسمارت» (S.M.A.R.T) را پشت سر بگذارند: یعنی اهدافی مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع‎بینانه و زمان‌دار باشند.

  • نکته 1

 وقتی به سمت هدف حرکت می‌کنید، از الگوی دماسنج برای مشاهده روند جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده کنید. این الگو در بین اهداکنندگان ایجاد انگیزه می‌کند و چنانچه ببینند که دیگران در حال کمک کردن هستند به احتمال زیاد خود نیز دست به کار خواهند شد. علاوه بر این، مشاهده روند افزایش کمک‌ها در الگوی دماسنج، حس رضایتمندی فوری را در بین اهدا کنندگان ایجاد کرده و احتمالاً باعث کمک‌های مجدد آنها خواهد شد. در نهایت، زمانی که به هدف خود نزدیک می‌شوید دماسنج‌های جذب کمک مالی به ابزاری بسیار مؤثر تبدیل می‌شوند.

2. ترویج کمک‌های مداوم

یکی از بهترین روش‌های اطمینان از پایداری و دوام بانک غذا، اجرای برنامه «کمک‌های مستمر ماهانه» است.

وقتی یک اهداکننده شروع به کمک‌های مستمر (تکرارشونده) می‌کند، عملاً تصمیم می‌گیرد که مقدار پول معینی را به صورت مرتب اهدا کند.

بسیاری از مردم علاقه‌مند به کمک‌های ماهانه (رایج‌ترین شکل)، دو ماهانه یا سالانه هستند اما در عین حال می‌توانند هرچند وقت یک بار که مایل‌اند این کمک‌ها را اهدا کنند. توصیه می‌شود که فقط یک بار اهداکننده را ترغیب به کمک کنید و سپس رابطه با وی را در بلندمدت حفظ کنید.

راه‌اندازی یک سامانه آنلاین که امکان کمک‌های مستمر را فراهم کند، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر پایداری مالی بلندمدت بانک غذا داشته باشد. این روش باعث ایجاد یک جریان درآمدی ثابت و تسهیل برنامه‌ریزی فعالیت‌های بانک غذا می‌شود.

همچنین افرادی که به صورت مستمر مشارکت می‌کنند، معمولاً پول بیشتری اهدا می‌کنند و برای مدت‌زمان طولانی‌تری به کمک‌های خود ادامه می‌دهند. 

پیوند (لینک) به برنامه کمک‌های مستمر را در همه خبرنامه‌های ایمیلی خود قرار دهید، پست‌های شبکه اجتماعی را به اشتراک بگذارید و در وب سایت خود افرادی که به صورت مرتب کمک می‌کنند و تأثیرات کمک‌های مالی آنها را برجسته کنید.

  • نکته 2

مطمئن شوید که اهداکنندگان می‌توانند در هر لحظه اشتراک کمک‌های تکرارشونده خود را لغو کنند و از این امکان خبردار هستند.

3. ایجاد پویش جذب کمک‌های مالی و داستان پردازی

پویش (کمپین) جذب کمک‌های مالی را می‌توان اقدامی برای جمع‌آوری مقدار مشخصی پول جهت یک هدف خاص در یک دوره زمانی معین تعریف کرد.

  • چرا ایجاد یک کمپین برای بانک‌های مواد غذایی مهم است؟

همان‌طور که در نکته شماره 1 به اختصار ذکر شد، تعیین یک هدف دلاری خاص، معیاری از موفقیت را پیش رویتان قرار می‌دهد.

داشتن هدف همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که از هر فرد بالقوه چقدر باید طلب کمک کنید (سپس می‌توانید از آن برای پیشنهاد مبالغ کمک مالی استفاده کنید).

علاوه بر این، داشتن یک پروژه خاص (تعریف شده بر اساس یک هدف و چارچوب زمانی) به تیمتان تمرکز می‌بخشد، به این صورت که نقطه شروع و پایان کار مشخص خواهد بود.

پویش‌ها بنا به تعریف خود ویژه و اختصاصی هستند. آنها به اهداکنندگان کمک می‌کنند تا تجسم نمایند که برای چه منظوری پول اهدا می‌کنند و از این جهت اهمیت دارند که اهداکنندگان را به کمک کردن ترغیب می‌کنند.

برنامه‌ریزی و اجرای موفق یک کمپین جمع‌آوری کمک‌های مالی جزئیات زیادی دارد، اما یکی از مؤلفه‌های کلیدی موفقیت، داستان پردازی (storytelling) است.

داستان پردازی، نقش مهمی را در ایجاد روابط عاطفی با اهداکنندگان بازی می‌کند. اساساً روایت یک داستان گیرا و جذاب بسیار مؤثرتر از هر آمار ممکن است.

  • نکته مهم

 در زمان روایت داستان، استفاده از احساسات را فراموش نکنید. عواطف و احساسات، شرایط و بستر لازم را مهیا می‌کند، اهداکنندگان بالقوه را در مسیر یک داستان قرار می‌دهد و به ایجاد حس همدلی در آنها کمک می‌نماید. اگر خوانندگان و مخاطبانتان از لحاظ عاطفی درگیر موضوع نشوند، احتمال کمتری می‌رود که دست به اقدام (کمک کردن) بزنند.

برای مطالعه :

تحلیل مقایسه‌ سرمایه اجتماعی در خیریه‌ها و سمن‌ها

4. استفاده از روش جمع‌آوری کمک همتا به همتا

همتا به همتا (peer-to-peer) روش بسیار خوبی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی بانک غذایی است.

راه‌های مختلفی برای جمع‌آوری کمک از طریق همتا به همتا وجود دارد. این روش کمک می‌کند با استفاده از شبکه حامیان فعلی خود شامل دوستان، خانواده و همکاران، جمع‌آوری کمک‌های مالی را به سطح جدیدی ارتقاء دهید.

روش همتا به همتا همچنین به جامعه اجازه می‌دهد حس ارتباط بیشتری با مأموریتتان داشته باشد و به شما کمک می‌کند به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید. قدرت این روش از آنجا نشئت می‌گیرد که به گسترش دامنه دسترسی شما کمک می‌کند.

این کمپین‌ها معمولاً در یک دوره زمانی ثابت و با هدف کلی جمع‌آوری کمک اجرا می‌شوند.

مجریان کمپین سپس با تعیین یک هدف شخصی در راستای هدف کلی مشارکت می‌کنند و صفحات شخصی جمع‌آوری کمک خود را با دوستان و خانواده‌شان به اشتراک می‌گذارند.

  • نکته 3

 به حامیان خود اطلاع دهید که جمع‌آوری کمک همتا به همتا یک گزینه است (برای مثال بر روی وب سایتتان، و افراد سپس می‌توانند تصمیم بگیرند که برای سازمان شما کمک مالی جمع‌آوری کنند. آنها می‌توانند صرفاً پول جمع‌آوری کنند یا یک چالش شخصی مانند اجرای دو همگانی یا تراشیدن موی سر را انجام دهند. همچنین می‌توانید رویدادهای جمع‌آوری کمک همتا به همتا نظیر دویدن، پیاده‌روی، مسابقات بولینگ یا گلف را ترتیب دهید).

5. مشارکت برای بهره‌مندی از تخفیفات و قراردادهای خاص

بانک‌های غذایی موفق، بازاریاب‌های شبکه‌ای فوق‌العاده‌ای هستند که از طریق مشارکت با سازمان‌های مختلف - از هر نوع و اندازه‌ای - می‌توانند به اهداف جمع‌آوری کمک‌های مالی خود برسند و به ذی‌نفعان بیشتری خدمت‌رسانی کنند.

برای مثال پلتفرم «Donorbox» کارمزد خدمات ماهانه خود به ویژه برای بانک‌های غذایی را در طول ماه‌های ژوئن و جولای به فقط 0.5 درصد کاهش داده است.

طبق یک رویه استاندارد، بانک‌های مواد غذایی از قراردادها و تخفیف‌های ویژه با تولیدکنندگان، کشاورزان و خرده‌فروشان استفاده می‌کنند.

البته اکنون زمان آن فرا رسیده است که بانک‌هایی غذایی خلاقیت بیشتری در شراکت‌ها و قراردادهای خود به خرج دهند.

برای مثال، شبکه جهانی بانک‌های غذایی (foodbanking.org)، بهترین روش‌های مورد استفادهٔ بانک‌های غذایی عضو خود را با دیگران به اشتراک گذاشته که در اینجا نحوه استفاده برخی بانک‌ها از مدل شراکتی ذکر می‌شود:

  • بانک غذایی استرالیا (Foodbank Australia) پس از مشاهده کاهش قابل توجه کمک‌های مالی خرده فروشان و تولیدکنندگان تصمیم به همکاری با بزرگ‌ترین خرده‌فروشان کشور شامل «Coles» و «Woolworths» گرفت تا محصولات اختصاصی آنها را در بین نیازمندان توزیع کند.
  • یکی از بانک‌های مواد غذایی در السالوادور از طریق ارتباط با شرکت «Unilever» محصولات نظافتی و بهداشت شخصی را برای انتقال به پناهگاه‌ها دریافت کرد.
  • با توجه به کاهش ناگهانی و شدید تعداد پروازها، برخی بانک‌های غذایی در کلمبیا با مراجعه به خطوط هوایی سؤال کردند که آیا غذای مازاد را در اختیار دارند یا خیر.

همچنین می‌توانید با مدارس همکاری کنید، مسابقات بین کلاسی را ترتیب دهید یا از دانش‌آموزان بخواهید که جریمه‌های کتابخانه‌ای خود را با اهدای کمک تسویه کنند.

6. همکاری با دولت

اگر هنوز ارتباطی با دولت محلی، منطقه‌ای یا ملی برقرار نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم به زودی این کار را انجام دهید تا بتوانید از این همکاری بهره‌مند شوید.

همکاری با دولت، نه فقط در زمان همه‌گیری ویروس کرونا بلکه در همه اوقات، یک ایده فوق‌العاده است.

در سال 2019، دولت فدرال کانادا از طرحی با عنوان «سیاست غذایی برای کانادا» (Food Policy for Canada) رونمایی کرد که نخستین سیاست جامع غذایی در نوع خود در این کشور محسوب می‌شد.

تحت این سیاست، دولت، صندوق زیرساخت غذای محلی (LFIF) که در اصل یک سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری طی مدت پنج سال برای حمایت از سازمان‌هایی چون بانک‌های غذایی جهت ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های آنها بود را تأسیس کرد.

در حال حاضر با همه‌گیری کرونا، بانک‌های غذایی مورد حمایت فعالانه سازمان‌های دولتی قرار دارند که فعالیت‌های بانک غذا را برای ارائه خدمات اضطراری در طول بحران بهداشتی بسیار مهم ارزیابی می‌کنند. مطمئن شوید که از دسترس حمایت‌های دولتی خارج نیستید!

  • نکته 4

با توجه به تأثیرات اقتصادی کووید 19، بسیاری از دولت‌ها در حال رایزنی پیرامون ارائه بسته‌های کمک مالی به مصرف کنندگان و مشاغل کوچک هستند. برای ترغیب دولت به حمایت از خدمات سازمان‌های غیرانتفاعی نظیر سازمان متبوع خود با تصمیم گیرندگان بودجه دولتی در تعامل باشید.

7. ارتباط با حامیان در رسانه‌های اجتماعی

از آنجا که اکنون تعداد پرشماری از شبکه‌های اجتماعی در دسترس هستند، لازم است توضیح دهید که برای داشتن یک استراتژی موفق رسانه اجتماعی که سبب تقویت کمک‌های مالی شود، نیازی به فعالیت در همه پلتفرم‌های موجود ندارید.

در مقابل پلتفرم‌هایی را بیابید که مخاطبان هدف شما فعالیت بیشتری در آنها دارند و سپس بر روی آن شبکه‌ها متمرکز شوید.

ایده‌های خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی موردنظرتان (نظیر فیس‌بوک، تلگرام، توییتر و ...) نشر دهید. چه تصمیم به استفاده از تبلیغات پولی بگیرید و چه از این کار صرف‌نظر کنید، به مخاطبان خود دلیلی برای به اشتراک گذاشتن پست‌هایتان بدهید.

بسته به ظرفیت و مخاطبان خود، شبکه اجتماعی‌تان را مرتباً به روزرسانی کنید. به مخاطبان اعلام کنید که کمپین چطور پیش می‌رود و به آنها یادآوری کنید که کمک‌های خود را اهدا کنند. مطمئن شوید که صفحه دریافت کمک‌هایتان قابل اشتراک‌گذاری است!

  • نکته 5

در وب سایت و رسانه‌های اجتماعی خود به وضوح نشان دهید که با وجود شیوع ویروس کرونا همچنان مشغول فعالیت و توزیع غذا میان نیازمندان هستید. این پُست را به اشتراک بگذارید که برای تداوم ارائه خدمات به حمایت اهداکنندگان نیاز دارید.

8. برجسته کردن «مهم‌ترین اقلام مورد نیاز»

هنگام جذب کمک‌های مالی، «اختصاصیت» (specificity) همیشه بر «عمومیت» (generality) برتری دارد. 

مردم معمولاً به درخواست‌هایی که به روشنی مشخص می‌کند چه اقلامی مورد نیاز است و/ یا کمک مالی بابت چه اموری استفاده خواهد شد، بهتر پاسخ می‌دهند.

در نتیجه در صفحه جمع‌آوری کمک‌های بانک غذایی خود، «مهم‌ترین اقلام مورد نیاز» را به صورت برجسته نشان دهید.

این اقلام می‌تواند شامل مواردی چون کنسرو حبوبات، کنسرو ماهی/ گوشت، کره بادام‌زمینی، میوه و سبزی‌ها (کنسرو، آب میوه، سس پاستا)، غلات، برنج، ماکارونی، پنیر، غذای کودک و اقلام بهداشت شخصی (شامپو، صابون و ...) باشد.

9. تعیین یک مکان تخلیه

بسته به شرایط خاص خود ممکن است نتوانید به اندازه گذشته کمک دریافت کنید.

در این صورت مکانی برای تخلیه کمک‌های دریافتی تعیین کنید که می‌تواند انبار خودتان یا هر مکان دیگری باشد.

برای مثال، بانک غذای مینه سوتا (Mississauga Food Bank) یک ایستگاه آتش‌نشانی را به عنوان محل تخلیه مجموعه‌های کمتر از 500 پوند تعیین کرد. آنها مجموعه‌های بزرگ‌تر از آن را انتخاب می‌کنند.

10. جمع‌آوری کمک آنلاین

اهداکنندگان آنلاین معمولاً پول بیشتری را کمک می‌کنند و دفعات کمک آنها نیز بیشتر است.

به طور میانگین، کمک کنندگان دیجیتال 44 درصد بیشتر از کمک کنندگان غیردیجیتال اقدام به اهدای مبالغ می‌کنند 2.3 بار در ماه در مقابل 1.6 بار در ماه (دانهام + شرکت).

اهداکنندگان آنلاین به طور مستمر و به دفعات کمک می‌کنند، چرا که ابزارهای بهتری را در اختیار دارند. وقتی آنها ترغیب به کمک می‌شوند، صرف‌نظر از اینکه کجا هستند، اقدام به کمک می‌کنند؛ بنابراین جمع‌آوری کمک‌های مالی آنلاین اهمیت زیادی دارد.

به علاوه اکنون زمان اهمیت فراوانی یافته است، چرا که بانک‌های غذایی سراسر کشور در رقابت برای تبدیل کمک‌های مالی به وعده‌های غذایی جهت افراد نیازمند هستند.

استفاده از فناوری مناسب برای جمع‌آوری ایمن و قابل اعتماد کمک‌های مالی و مدیریت آنها در مقیاس واقعی بخش مهمی از معادله موفقیت است.

اگر سازمان غیرانتفاعی شما فاقد یک صفحه کمک‌های آنلاین (online donation) است، اکنون زمان آن فرا رسیده تا این صفحه را راه‌اندازی کنید.

با استفاده از پلتفرم «Donorbox» می‌توانید فرم‌های جذاب و تأثیرگذار کمک مالی را با افزونه‌ای که راه‌اندازی آن بسیار ساده و سریع است، ایجاد کنید.

  • نکته 6

 پیشنهاد مقادیر مشخص هدیه (10، 50 یا 100 دلار) می‌تواند مستقیماً به افزایش کمک‌های دریافتی منجر شود. وقتی اختیار تصمیم‌گیری در مورد مبالغ کمک به افراد واگذار می‌شود، اغلب نسبت به زمانی که گزینه‌های مشخص از مقادیر کمک پیش رویشان قرار می‌گیرد، مبالغ کمتری را اهدا می‌کنند. همیشه گزینه‌های پیشنهادی کوچک‌تر را در مقابل افرادی قرار دهید که می‌خواهند کمک کنند، اما ابزاری برای کمک‌های قابل توجه ندارند.

11. استفاده از کمک‌های محل کار

کارفرمایان خصوصی، دولت‌های فدرال، ایالتی و محل همگی فرصت‌های کسر حقوق را ارائه می‌دهند.

اهداکنندگان را تشویق کنید تا در گفتگو با کارفرمایان خود بررسی کنند که آیا امکان کسر حقوق و دستمزد به منظور کمک مالی قابل کسر مالیاتی (پرداخت مستقیماً از حقوق دریافتی هر شخص) وجود دارد یا خیر.

کسر حقوق و دستمزد یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای حمایت اهداکنندگان از بانک غذایی است.

کمک‌های محل کار می‌تواند راهی قوی برای جمع‌آوری سرمایه توسط بانک غذا یا سازمان مبارزه با گرسنگی باشد. برای مثال کمک‌های محل کار این امکان را به سازمان «Feeding America» داده است تا به افرادی که با گرسنگی در آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند.

با شرکتی که در آن مشغول به کار هستید در زمینه ایجاد یک کمپین کمک‌رسانی محل کار از جمله به اشتراک گذاشتن الگوهای تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی و مکان‌های دیگر همکاری کنید.

همسان‌سازی کمک‌های مالی (Donation matching) یکی از بهترین روش‌های استفاده از کمک‌های محل کار است. خیلی از کارفرمایان برنامه خیریه‎ی همسان‌سازی هدایا (matching gift program) را اجرا می‌کنند که طی آن شرکت کمک‌های مالی کارکنان خود به هر مؤسسه غیرانتفاعی را همسان‌سازی می‌کند (کمکی مشابه با کمک کارکنان انجام می‌دهد).

  • نکته 7

علاوه بر همسان‌سازی کمک‌های کارکنان، سازمان می‌تواند از بنیادها، خیّران بزرگ و شرکت‌ها بخواهد با جمع‌آوری مقدار مشخصی پول تا یک مهلت زمانی مشخص در یک رقابت چالشی شرکت کنند. اگر به موفقیت برسید، شرکت، کمک‌های مالی شما را همسان‌سازی خواهد کرد تا در نهایت دو برابر پول بیشتر جمع‌آوری کنید! همچنین می‌توانید با یک شرکت محلی کوچک‌تر تماس بگیرید تا ببینید که آیا کمک‌های مالی را تا یک مقدار ثابت همسان‌سازی خواهد کرد یا خیر.

بیشتر بخوانید :

قلک؛ بهترین روش جلب مشارکت‌های مردمی؟!

12. پیوند کمک‌های دریافتی با نتایج

هنگام جمع‌آوری کمک‌های مالی، لازم است به اهداکنندگان بالقوه ثابت کنید که بانک غذا مسئول و نگهدار خوب و لایقِ مبالغ اهدایی‌شان است.

وقتی اهداکنندگان به وضوح مشاهده کنند که کمک‌هایشان در چه راهی هزینه می‌شود، ساده‌تر می‌توانند تأثیرگذاری خود را تجسم کنند و این به خودی خود باعث می‌شود که تمایل بیشتری برای کمک کردن داشته باشند.

برای انجام این کار، جمله‌ای را به فرم درخواست کمک مالی خود اضافه کنید با این مضمون که مبالغ اهدایی صرف "خرید/ تدارک/ تأمین/ مهیاسازی" خواهد شد.

برای مثال: تأمین غذای پنج خانوار در یک هفته؟ آیا یک ماه غذا برای یک خانواده ارزش دارد؟ 100 وعده غذای فردی؟

به خاطر داشته باشید که اگر نمی‌خواهید این جمله را در متن اصلی درخواست جمع‌آوری کمک مالی بگنجانید، می‌توانید آن را در فرم کمک مالی لحاظ کنید.

  • نکته مهم 8

اهمیت کمک‌های پولی به بانک‌های غذا را برجسته کنید. برای مثال می‌توانید عنوان کنید که بانک‌های غذا اقلام خوراکی را به صورت انبوه و با تخفیف‌های خیریه خریداری می‌کنند - به این معنا که کمک مالی اهداکنندگان به بانک‌های غذا نسبت به زمانی که خودشان غذاها را خریداری و توزیع می‌کنند، اثربخشی بیشتری دارد.

  • نکته مهم 10

این نکته را عنوان کنید که چطور جابه‌جایی اقلام غذایی به زمان، پول و تلاش‌های داوطلبانه زیادی جهت بسته‌بندی، ذخیره‌سازی و توزیع نیاز دارد. بر این نکته تأکید کنید که چگونه هدایای غیرنقدی از هزینه‌های مهم عملیاتی، برنامه‌ریزی آموزشی یا تلاش برای تأثیرگذاری بر تغییر سیاست‌ها پشتیبانی نمی‌کنند (فقط مراقب باشید این طور به نظر نرسد که کمک‌های غیرنقدی خوشایند نیستند یا مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند.

سایر نکات بانک‌های غذا و همه‌گیری ویروس کرونا

  1. به همه کارکنان ابلاغ کنید که دستان خود را با صابون و در غیر این صورت با ژل هیدرو الکلی بشویند؛ هر روز سطوح (دستگیره در، میز استیل ضدزنگ) را با مواد سفیدکننده تمیز کنید. در پایان هر سفر کابین کامیون را ضدعفونی کنید.
  2. در صورت امکان، یک روانپزشک متخصص در مواقع بحرانی با اعضای تیم صحبت کند. خصوصاً بر روی مراقبت از سلامت روانی اعضاء با توجه به خط کاری‌شان متمرکز شوید.
  3. در صورت کمبود نیرو، پرسنل موجود را بر روی امور تهیه و توزیع محصولات خشک و پایدار متمرکز کنید، چرا که محصولات تازه به منابع بیشتری نیاز دارند.
  4. چنانچه سازمان‌های دیگر غذا را در محل مورد نظر سرو نمی‌کنند، کیسه‌های مواد غذایی را در صورت امکان درب منازل جهت پخت و پز به خانوارها تحویل دهید. 
  5. جهت تمرکز بیشتر بر جمع‌آوری و توزیع مواد غذایی، خدمات غیرضروری (مانند کلاس‌های علوم تغذیه) را متوقف کنید.
  6. به سفارش‌های آنلاین برای ذی‌نفعان نگاهی بیندازید و همکاری با سرویس‌های آنلاین تحویل بسته جهت فراهم کردن مواد غذایی برای افرادی که باید قرنطینه شوند را در دستور کار قرار دهید.
  7. همکاری نزدیکی با نهادهای نظارت محلی و بازرسان بهداشت داشته باشید. مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات مربوط به ایمنی مواد غذایی را رعایت می‌کنید.


آینده متصور برای بانک غذا

بانک‌های غذا به عنوان سازمان‌های جامعه محور در خط مقدم پاسخگویی جامعه مدنی به نیازها و بحران‌های جهانی قرار دارند.

در اصل، کمک بانک‌های غذا در جهان بسیار ارزشمند است و برای انجام کارهای خود به منابع مالی نیاز دارند.

اطلاعات ما نشان می‌دهد که روش‌های جمع‌آوری کمک بانک‌های غذایی به سرعت در حال تغییر است. بسیاری از بانک‌های غذا اکنون و بیش از هر زمان دیگری برای جمع‌آوری سرمایه به کمک‌های آنلاین و موبایلی وابسته شده‌اند.

امیدواریم این مقاله کمکی به بانک‌های غذایی برای جمع‌آوری سرمایه مورد نیاز آنها باشد و در نهایت به بهبودی آنها از تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا کمک کند.

هدف ما حمایت از بانک‌های غذا به عنوان یک شریک کلیدی برای عبور از این بحران و ادامه خدمت‌رسانی به میلیون‌ها خانوار است.

منبع: وبسایت donorbox