بیان مساله در سازمان‌­های مردم نهاد، که به اختصار "سمن" گفته می‌­شوند، در راستای رشد جامعه مدنی و پدیده دولت - ملتِ مدرن، در جوامع توسعه یافته غربی شکل گرفت.
"توکویل" جامعه مدنی را جامعه­‌ای در پی محدود کردن قدرت دولت و پاسخگو ساختن آن تعریف می­‌کرد و راه رسیدن به این مهم را، توزیع قدرت بین نهادهای گوناگونِ دولت برپایه اصل تفکیک قوا می­‌دانست. 

لذا از نظر او مهم‌­ترین وسیله کنترل قدرت، وجود انجمن­‌های مردم نهاد است. انجمن­‌های اجتماعی، فرهنگی، حرفه­‌ای و مذهبی در جامعه مدنی، می‌­توانند قدرت دولت را کنترل کنند. این انجمن‌­های متکثر و متعهد؛ به قول توکویل؛ چشم مستقل جامعه را تشکیل می‌­دهند و حافظ آزادی و تنوع در دموکراسی­‌های تود­ه‌­ای هستند. 

هدف از تأسیس سازمان‌های مردم نهاد چیست؟

هدف از تاسیس سازمان‌های مردم نهاد چیست؟

مهم­‌ترین هدف؛ ایجاد و تقویت سازمان­‌های مردم نهاد غیردولتی، افزایش ظرفیت نظام اجتماعی از طریق ایجاد شرایط مساعد برای بارور شدن توانمندی‌­های بالقوه است.
به عبارت دقیق­‌تر ضرورت ایجاد و تقویت سازمان­‌های مردم نهاد را می­‌توان در تحقق اهدافی چون:

  • کوچک­‌سازی دولت،
  • توانمندسازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی،
  • کارآمدسازی نظام اقتصادی،
  • بهینه­‌سازی فرآیند برنامه‌­ریزی،
  • عملیاتی‌­تر سازی برنامه­‌ها و مقابله با آسیب­‌ها،

دانست. همچنین نهادهای اجتماعی به ویژه نهادهایی که به صورت خودجوش از بطن و متن جامعه رویش پیدا می‌کنند، آثار ماندگاری را در ساخت جامعه بر جا می­‌گذارند.
این نهادها بعد از پیدایش خود، مناسبات و شکل ساختاری جوامع را تحت تاثیر قرار می­‌دهند و حاکمان سیاسی را به عنوان تدبیرکنندگان امور جامعه، ملزم به ایجاد تدابیری برای حذف، پذیرش، تعدیل، سازگاری و... می‌­سازند. 

افزایش آگاهی‌­های اجتماعی، ناکارآمدی مدیریت یک جانبه از سوی دولت، ضرورت مشارکت مردمی در پیشبرد امور و... از جمله عللی محسوب می‌­شوند که باعث ایجاد سازمان­‌های مردم نهاد شده‌­اند.
رویکرد سازنده و مثبت به این سازمان­‌ها این است که این سازمان­‌ها به همراه نظام سیاسی در مجموع باعث افزایش رضایتمندی شهروندان خواهند شد، اما مهم­ترین کارکردهای سازمان­‌های مردم نهاد عبارتند از:

  1. پر کردن شکاف جامعه و حکومت؛
  2. اولویت­‌بندی تقاضاهای اجتماعی؛  
  3. مشاوره به حکومت؛
  4. نقد عملکرد حکومت؛
  5. تاثیرگذاری فعالیت­‌های سازمان‌­های مردم نهاد بر نهادهای دولتی؛
  6. ارتقای سطح فرهنگ مشارکت عمومی؛
  7. افزایش آگاهی­‌های اجتماعی مردم؛
  8. توان بالا برای جذب نخبگان اجتماعی؛
  9. ایجاد هماهنگی و انسجام اجتماعی؛
  10. کاهش خشونت اجتماعی؛

موانع فعالیت مؤثر سمن‌­ها کدامند؟

موانع فعالیت موثر سمن‌­ها کدامند؟

سازمان­‌های مردم نهاد ریشه در تاریخ و فرهنگ غرب دارند و ورودشان به جوامع دیگر همزمان با فرآیند رشد مدرنیته در این جوامع است که معمولاً در بین اقشار متمایل به فرهنگ غرب زودتر جای خود را باز می­‌نمایند. در جامعه ما نیز سازمان‌­های مردم نهاد ابتدا در بخش خاصی از جامعه که با فرهنگ غرب قرابت بیشتری دارد، متولد شده‌­اند و در حال حاضر نیز بیشتر سمن‌­ها، متعلق به این قشر از جامعه هستند. 

در حالی که مشکل زمانی روشن خواهد شد که ما بعد از مدتی شاهد این خواهیم بود که سمن­‌های ما تنها به دغدغه‌ها و نیازمندی­‌های یک بخش از جامعه می‌­پردازند و در عمل نیازها و دغدغه­‌های بخش­‌های دیگر جامعه از فرآیند اجتماعی و سیاست‌­گذاری جامعه حذف خواهد شد. 

نتیجه آن نیز در نقصان ثبات اجتماعی و افزایش نارضایتی مردم از یک سو و تغییر فرهنگ جامعه (غربی شدن) از سوی دیگر مشاهده خواهد شد. برخی از موانع فعالیت مؤثر سمن‌­ها عبارتند از:

  • ناآگاهی جامعه نسبت به کارکردهای سازمان­‌های مردم نهاد،
  • ناکافی بودن بودجه سمن­‌ها،
  • نبود عملکرد حرفه‌­ای سمن‌­ها،
  • وابستگی به احزاب سیاسی،
  • فقدان قانون جامع و کارا برای تشکیل و فعالیت سمن­‌ها،
  • عدم نظارت مناسب بر فعالیت آنها،
  • باور و درک ضعیف مردم از نقش سازمان‌­های مردم نهاد،
  • باور ضعیف دولت از نقش سمن‌­ها،
  • باور ضعیف سازمان‌های مردم نهاد از نقش مؤثر خود،
  • ساختار سازمانی نامناسب،
  • نداشتن برنامه‌­های مدون،
  • توانایی کم در انجام کار تیمی،
  • ضعف دسترسی به اطلاعات،
  • نداشتن مرکز تجمع ثابت برای اعضای سمن­‌ها،
  • وجود دستگاه‌­های کنترل کننده چندگانه و ناهماهنگ در سیستم دولتی،
  • عدم شفافیت و پاسخگویی مناسب در سیستم‌­های کنترل،
  • عدم فراهم بودن بستر مناسب برای فعالیت آنها،
  • افزایش بی رویه و بدون ضابطۀ ایجاد این سازمان‌­ها،
  • استفاده ابزاری جریانات سیاسی از این تشکل­‌ها،
  • تأثیر منفی بر امنیت عمومی در برخی از اوقات،
  • عدم فعالیت سازمان­‌های مردم نهاد در قالب مجوزهای صادره و اساسنامه­‌ها،
  • تمرکز تشکل­‌های مردمی در استان تهران و تمرکز تصمیم‌­گیری در پایتخت،

با توجه به آسیب­‌ها، تهدیدات و انحرافاتی که پیرامون سازمان­‌های مردم نهاد وجود دارد، تقویت و حمایت از این تشکل‌­ها باید در دستور کار همگان و از جمله نهادهای حکومتی و به ویژه دولت قرار گیرد. در ذیل به برخی از مواردی که یاری رسان این تشکل­‌ها در توفیق بیشتر نسبت به دستیابی به اهدافشان می‌­باشد، به صورت بسیار مختصر اشاره می­‌گردد:

  • توانمندسازی سمن­‌ها در ارتباط با داشتن برنامه عملیاتی و جذب منابع مالی چندمرجعی شامل بخش­‌های مختلف دولتی، خصوصی و خیرین (نه فقط یک مرجع مشخص) کمک شایانی به تقویت این تشکل­‌ها خواهد نمود،
  • توانمندسازی سمن‌­ها برای خوداتکایی مالی با افزایش درآمد از طریق فروش محصولات و خدمات به دولت و بخش خصوصی متناسب با چارچوب اساسنامه، متضمنِ موفقیت آنها خواهد بود،
  • سازمان‌­های مردم نهاد بهتر است فعالیت‌­های کم ­هزینه و زود بازده با تأثیرگذاری طولانی مدت و برای جمعیت بیشتر را انتخاب نمایند،
  • مسئولان امور فرهنگی و رسانه‌­ای، مانند تهیه کنندگان برنامه­‌های صداوسیما و روزنامه نگاران در برنامه­‌ها و نوشته‌­های خود به اطلاع رسانی و آگاهی اجتماعی شهروندان بیشتر توجه کنند و در این زمینه از نظرات کارشناسان اجتماعی و پژوهشگران فعال در حوزه مشارکت و تجربه سایر کشورها استفاده کنند،
  • برنامه‌­ریزانِ امور آموزشی و تهیه ­کنندگان کتب درسی، به مسائلی از قبیل تقویت روحیه همکاری و مسئولیت‌پذیری و انجام کارهای گروهی در بین دانش‌­آموزان بیشتر اهمیت دهند و سعی کنند تا حد امکان، کارهایی از قبیل برگزاری مسابقات و برگزاری اردو را به خود دانش‌­آموزان واگذار نمایند و خود بیشتر نقش هدایت کننده را به عهده داشته باشند،
  • پیشنهاد می‌­شود با توجه به این که حوزه فعالیت سازمان‌­های مردم نهاد بسیار وسیع است، در هر یک از حوزه‌های فعالیت این تشکل‌­ها، مطالعات جداگانه و به صورت عمقی جهت شناخت هر چه بیشتر آنها صورت گیرد،
  • متناسب با نیاز منطقه‌­ای، چارچوب فعالیت‌­ها توسط سازمان‌­های ذی‌­ربط مشخص گردد،
  • بر اساس نوع فعالیت­‌ها و عناوین تشکل­‌ها، دستورالعمل­‌ها و ضوابط تدوین، تصویب و ابلاغ شود،
  • از جناحی و سلیقه‌­ای عمل کردن در دادن مجوزها پرهیز گردد،
  • از چهره‌­های فرهنگی، مذهبی و علمی مراکز آموزش عالی بهره­‌گیری شود،
  • کاربرد سازمان­‌های مذکور توسط رسانه­‌ها به نحو مناسب تبیین، تبلیغ و اطلاع رسانی شود،
  • در صدور مجوز و فعالیت این سازمان‌­ها، نقش دستگاه­‌های انتظامی و امنیتی برجسته‌­تر گردد،
  • در عضویابی یا پذیرش اعضا در تشکل‌­ها، از جذب عناصر سیاسی افراطی و یا وابسته به بیگانه به شدت پرهیز گردد،
  • توسط دستگاه‌­های ذی‌­ربط، نیازسنجی الزامی است و معمولاً بر آن اساس تعداد و نوع نیاز سازمان­‌های مردم نهاد مشخص و تعریف گردد،
  • زمینه‌­ای فراهم گردد که بین سازمان‌­های مردم نهاد، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌­های ذی‌­ربط، هماهنگی الزامی معمول گردد،
  • سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت کشور و نیروی انتظامی برای تشکیل بانک اطلاعاتی از سازمان­‌های مردم نهاد استفاده نمایند و هماهنگی ملزم در این رابطه را انجام دهند،
  • قانون تشکیل و سازماندهی سازمان‌­های مردم نهاد به صورت ویژه از طریق مجلس تصویب و دستگاه‌­های اجرایی ملزم به رعایت آن گردند،
  • لازم است یک نظام‌­نامه­‌ی قانونی نیز برای سمن‌­ها وجود داشته باشد. در این نظام‌­نامه می­‌بایست به سوالاتی از قبیل چگونگی تاسیس، شیوه‌­ی اداره شدن، خدمات قابل ارائه، تامین مالی و ... پاسخ داده شود،
  • از فعالیت خارج از چارچوب قانونی مصوب برای سازمان­‌های مردم نهاد قویاً جلوگیری شود،
  • با توجه به حساسیت برخی از مردم که شاکله اصلی سازمان­‌های مذکور را تشکیل می‌­دهند، زمینه­‌ای فراهم شود که سازمان‌­های دولتی در زمینه اجرایی شدن کمک‌­های مردمی نقش کمتری داشته باشند،
  • از سمن­‌ها در سه نقش متفاوت ناظر، مشاور و مجری پروژه­‌های بخش دولتی استفاده گردد، 
  • نظام‌­های مشارکت سمن­‌ها در فرآیندهای قانون­‌گذاری تدوین گردد،
  • سمن‌­ها برای استیفای حقوق مخاطبان به طور کامل آموزش داده شوند،
  • عضویت در شوراهای تصمیم‌­گیری بخش عمومی می‌­تواند به تقویت و بهبود سمن­‌ها کمک شایانی نماید،
  • بالا بردن سطح آموزش با استفاده از دوره­‌ها و کلاس‌­های مناسب برای اعضای تشکل‌­ها امری بسیار ضروری است،
  • آموزش دوره­‌های مدیریتی به منظور پذیرش مسئولیت در این سازمان­‌ها امری است واجب و اجتناب ناپذیر؛ به عبارت دیگر، تربیت مدیر برای سمن­‌ها، فوق‌­العاده مهم می‌­باشد،
  • توجه به استعداد و توانایی‌­های افراد برای پذیرش مشاغل و مسئولیت­‌ها، تضمین­‌کننده موفقیت یک سازمان مردم نهاد است، در حالی که عدم توجه به این مقوله، مستوجب ناکامی خواهد شد،

مهم‌­ترین چالش­‌ها و مسائل سمن‌­ها در کشور 

سازمان‌­های مردم نهاد (سمن)، به سازمان­‌هایی داوطلبانه، غیردولتی، غیرانتفاعی، عام‌­المنفعه و خیرخواهانه اطلاق می­‌شود که مطابق اساسنامۀ مشخص در حوزه­‌های خاص به فعالیت مشغولند و ویژگی مهم آنها غیرسیاسی بودنشان است. سمن‌­ها تحت عنوان شخصیت حقوقی سازمان خود، حق انجام فعالیت سیاسی ندارند. 

خیرخواهانه بودن­شان به این معناست که هدف از تشکیل این سازمان‌­ها کسب درآمد اقتصادی نیست و اگر درآمدی به دست آورند باید در راستای اهداف خیرخواهانه عمومی یا حل مشکلی از اجتماع که در اساسنامه قید شده است، هزینه کنند. 

در ایران، سمن­‌ها نسبتاً نوپا بوده و مراحل ابتدایی رشد و بلوغ خود را طی می­‌کنند. با وجود این، در آیین­‌نامه­‌ها و قوانین کشور اهمیت خاصی به توانمندسازی سمن­‌ها و لزوم بهره‌­گیری از نقش موثر و قابلیت­‌های آنها به ویژه در دولت یازدهم (که به تازگی آئین­‌نامه تشکل­‌های مردم نهاد مورخ 13/6/95 تصویب شده است) مبذول شده است. 

در حال حاضر وضعیت و برآورد درست و دقیقی از وضعیت این سازمان­‌ها در اختیار نیست. وزارت کشور و سازمان بهزیستی کشور و دستگاه­‌های دیگر به سمن­‌ها مجوز می‌­دهند؛ در حالی که اینها از نظام مشخصی تبعیت نمی­‌کنند و اساساً یک نگاشت نهادی در این زمینه وجود ندارد. 

وجود بهم ریختگی در مجوز سمن‌­ها در ایران و همچنین بهره­‌برداری سیاسی گروه‌­ها و احزاب از سمن‌­ها؛ از جمله چالش‌­های مهمی است که باید بدان پرداخته شود. سمن‌­ها به عنوان بخشی از جامعه مدنی در شکل‌­گیری حکمرانی در آینده، نقش بسیاری مهمی در دنیا پیدا کرده‌­اند و این مهم را بسیاری از دولت­مردان واقفند. 

از این رو این گزارش به دنبال آن است که به وضعیت سمن­‌ها، چالش‌­ها و مسائل مختلف این حوزه بپردازد و مسئولین را از یک غفلت راهبردی برهاند و با ارائه راهکارهای بهبود، سیاست­گذاری صحیحی در این زمینه صورت گیرد.

راهکارهای بهبود سیاست­گذاری

 

راهکارهای بهبود و تقویت سمن­‌ها در کشور

1. آشنایی بیشتر با سازمانهای مردم نهاد

سازمان مردم نهاد که سابقاً به عنوان سازمان غیردولتی از آن نام برده می‌­شدند، از زوایای گوناگون و توسط اشخاص حقیقی و حقوقیِ متعدد، به گونه­‌های مختلفی معرفی گردیده است؛ چرا که همانند سایر مفاهیم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، بر سر تعریف آن اجماع نظر وجود ندارد؛ لکن ارائه تعاریفی این گونه از سازمان­‌ها، می­‌تواند درک روشنی را درباره‌­ی آنها به ذهن انسان بنشاند. لذا برخی از این تعاریف در ذیل مورد اشاره قرار گرفته است:

  • سازمان مردم نهاد یا سمن (NGO) به سازمانی اشاره می­‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فرد فردِ مردم و قوای حاکم ایفا می­‌کند،
  • سازمان مردم نهاد به تشکل­‌هایی اطلاق می‌­شود که توسط اشخاص حقیقی غیردولتی بصورت داوطلبانه با رعایت مقررات تأسیس و غیر انتفاعی، غیر سیاسی و عضو پذیر می­‌باشد،
  • سازمان­‌های مردم نهاد گروه‌­های کوچکی هستند که از افراد علاقه‌­مند به برطرف نمودن یک معضل (اعتیاد، تخریب محیط زیست، آسیب‌­های اجتماعی، حقوق بشر، بهداشت و...) بوده و برای تحقق هدف خود به صورت داوطلبانه در یک ساختار قانونی و منسجم به صورت غیر دولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیرتجاری به فعالیت­‌های خیرخواهانه می­‌پردازند،
  • سازمان مردم نهاد، به سازمان‌­هایی اطلاق می‌شود که توسط مردم و برای رفع یک مشکل جمعی شکل می‌­گیرند. واژه سازمان مردم نهاد (سمن) از سوی فرهنگستان زبان فارسی و پس از آغاز به کار دولت نهم به جای واژه سازمان غیردولتی مورد استفاده قرار گرفت.
  • بانک جهانی، تعریف نسبتاً شفافی از سازمان‌­های غیردولتی ارائه نموده است. بانک جهانی، سازمان غیردولتی را از جمله "سازمان­‌های خصوصی بر می‌­شمارد که فعالیت­‌های خود را در حوزه‌­های کاهش امراض، ارتقاء منافع و مصالح فقرا، حفظ محیط زیست، ارائه خدمات اجتماعی اساسی و یا توسعه اجتماعی، برنامه‌­ریزی و اجرا می­‌کند"
  • آژانس توسعه بین‌­المللی آمریکا (USAID) به عنوان یک نهاد حمایت­‌کننده از سازمان­‌های مردم نهاد در کشورهای دیگر، تعریفی دیگر از سازمان‌­های مردم نهاد ارائه نموده است. از نظر USAID سازمان­‌های مردم نهاد عبارتند از:
  1. سازمان­‌هایی که مسائل و مشکلات توسعه همچون فقر یا بی اعتنایی به محیط زیست را تجزیه و تحلیل می‌کنند و مناظرات و برنامه‌­های آموزش ملی در باب این موضوعات را سازماندهی و اجرا می‌­کنند؛ 
  2. سازمان‌­هایی که با دیگر سازمان‌­ها و افراد منافع مشترکی دارند؛
  3. سازمان­‌هایی که از اصلاحات سیاسی و اجتماعی همچون حفظ امنیت و محیط زیست حمایت می­‌کنند؛
  4. سازمان‌­هایی که از اهداف خاص توسعه همچون خدماتِ برنامه‌­ریزی خانواده یا زیرساخت­‌های توسعه حمایت می­‌کنند؛
  5. سازمان‌­هایی که خدمات ارائه می­‌دهند، مانند سازمان­‌هایی که برای بهبود وضعیت زندگی و معیشت کودکان تلاش می­‌کنند؛
  • دیان اتو سازمان­‌های غیردولتی را چنین تعریف می‌­کند: "یک سازمان غیردولتی، شخصیتی غیرانتفاعی است که اعضای آن، شهروند یا مجموعه­‌ای از شهروندان یک یا چند کشور هستند که نوع فعالیت آن به منظور پاسخ‌گویی به احتیاجات افراد جامعه و یا جوامعی که سازمان مذکور با آن همکاری می‌­نماید، تعیین می‌شود" 
  • سالمون لستر می­‌گوید "سازمان غیردولتی، تشکل مستقل، منعطف، دموکراتیک و غیرانتفاعی است که فعالیت­‌های خود را در جهت کمک به تقویت بنیه­‌های اقتصادی و اجتماعی گروه­‌های حاشیه‌­ای، حلِ معضلات عامه و گاه رفع مسائل قشر خاصی متمرکز نموده است" 
  • در تعریفی دیگر جک پالنو و ری التون، معتقدند سازمان غیردولتی، سازمانی است با سازوکاری برای فراهم ساختن زمینه همکاری میان گروه‌­های ملی درباره مسائل بین‌­المللی به ویژه در زمینه‌­های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انسان دوستانه و تکنیکی؛
  • اداره اطلاعات عمومی سازمان ملل به هر سازمان غیردولتی و داوطلبانه‌­ای که درسطح محلی، ملی یا بین­‌المللی فعالیت دارد و افرادی با علایق مشترک آن را اداره می‌­کنند؛ این عنوان را اطلاق می‌کند،

2.  حل معـضلات اجتمـاعی؛ بـا اسـتفاده از توان سمن

امروزه در نتیجه تحولاتی چون؛ افـزایش روزافـزون تحصیلات عالی و رشـد چـشمگیر ارتباطـات رسـانه‌­ای، اینترنتـی، آگـاهی سیاسـی و اجتمـاعی، شـاهد گـسترش روزافـزون NGO در ایـران هستیم.  
یکی از عوامل رشد کمی سازمان­‌های مردم نهاد؛ تأثیر برنامـه سـومِ توسعه است که برای دوره برنامه چهارم نیز تنفیـذ شـده اسـت. در این برنامه برای حل بسیاری از معـضلات اجتمـاعی؛ بـر اسـتفاده از توان سمن تأکید شده است. 

برای نمونـه براسـاس بنـد "ه" مـاده 194 قانون برنامه سوم "ارتقاء مشارکت نهادهای غیر دولتی و مؤسـسات خیریـه، در برنامـه­‌هـای فقـر زدایـی، شناسـایی کودکـان یتـیم و خانواده‌­های زیر خط فقر، در کلیه مناطق کشور توسط مدیریت‌­های منطقه­‌ای و اعمال حمایت­‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بـرای افراد یاد شده، توسط آنان و دستگاه­‌ها و نهادهـای مـسئول در نظـام تأمین اجتماعی صورت می­‌گیـرد. 

در قـانون برنامـه چهـارم توسـعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ در ادامه بند "ه" بر این مسئله تأکیـد شده است که: "اتخاذ رویکرد توانمندسازی و مشارکت محلـی، بـر اساس الگوی نیازهای اساسی توسعه و تشخیص نیاز توسط جوامـع محلی برای ارائه خدمات اجتمـاعی و... از جملـه اهـداف توسـعه‌­ای دولت بشمار می‌­آید". همچنین بر تقویـت نقـش مردم و سازمان­‌های غیر دولتی در امر پیشگیری و مبـارزه بـا اعتیـاد تأکید شده ‌است”. 

همینطور در بند "ی" این مسئله عنوان شده اسـت کـه دولت باید نسبت به "تهیه و تدوین طرح جامعه توانمندسازی زنـان ِخود سرپرست و سرپرست خانواده با همکاری سایر سـازمان­‌هـا، نهادهای ذی­ربط و تشکل‌­های غیـردولتـی و تـصویب آن در هیئـت وزیران، در شش ماهه نخست سال اول برنامه" اقدام کنـد. 

بنـابراین، در بستر قانون برنامه سوم و برنامه چهارم می‌­توان زمینه­‌های علمـی روشنی از طرح همکاری سازمان‌­های غیر دولتی زنان و دستگاه­‌هـای دولتی مسئول مربوطه ایجاد کـرد.  
اگـر ایـن فـرض را بپـذیریم کـه رویکرد دولت به مـسئله سـازمان‌­های غیـردولتـی زنـان، رویکـردی توسـعه‌­ای بـا تأکیـد بـر مـشارکت سـطح بالای افـراد جامعـه در توانمندسازی است و در این راه، مسئله جنسیت از اهمیـت بالایی برخوردار است، دولت به دنبالِ هماهنگ کردن و تدوین راهکارهایی برای اصلاح رابطه خود با سازمان­‌های غیر دولتی زنان است. 

از دیگر عوامل رشد سازمان­‌های مردم نهاد به ویژه در فعالیت زنان گرایش­‌های اخلاقی و دینی در جامعه اسلامی است. شـعار راهبـردی "کُلّکم راعٍ و کلکم مـسئول عـن رعیتـه" کـه برگرفتـه از آمـوزه­‌هـای اسلامی است، نقش مؤثری در ترغیب افراد به تـشکل‌­های غیردولتـی برای ایفاء وظیفه اجتماعی دارد، اما ساختارNGO ها در ایران را می‌تـوان بـه سـه نـوع سـنتی در سطح محلی، نیمه سنتی یا نیمه مـدرن در سـطح ملـی و مـدرن در سطح ملی و بین‌‌المللـی تقـسیم کـرد. 

شـماری از سـازمان­‌های غیـر دولتی، خیریه‌­ای و اعتباری شامل صندوق‌­های قرض‌­الحسنه؛ به شکل سنتی اداره می‌شوند، مشکل اداره غالب NGO هـا در کـشور نیمـه سنتی یا نیمه مدرن است که به نـوعی در حـال گـذار از سـنتی بـه مـدرن هـستند.

تعـداد کمـی از سـمن­‌هـا هـم از سـاختاری مـدرن برخوردارند، اما به دلیل بهره نگرفتن مناسب از دانـش و تجربـه‌هـای بین­‌المللی و ظرفیت فنی، فرهنگ همکاری و مبادلة اطلاعات پایین، به روز نبودن آگاهی‌­های آنـان دربـارة عملکـرد سـمن‌­هـای مـدرن بین‌­المللی از نظر فنون، ظرفیت و مهارت‌­های علمی و تخصصی، قابـل مقایسه با همتایان خود در دنیا نیستند. 

بنابراین به منظور اثرگذاری و پویایی در عرصة ملی و بین‌­المللی ضروری است که سمن­‌ها به تغییرات و تحولات بنیادین در ساختار خود پرداخته و همکاری با مراکز دولتی و غیـر دولتـی و نیـز عامـة مردم را افزایش دهند و با نیازسـنجی و بـصیرت کـافی بـه شـرایط محلی، ملی و بین‌­المللی نظر کرده، اهداف و فعالیت­‌هـا را تعریـف و تعقیب نمایند. 

یکی از اخلاقی­‌ترین تدبیرها در تأمین بودجه سـمن؛ استفاده از کمک­‌های مردمی به صورت نامشخص اسـت تـا امکـان پولشویی را نیز از بین ببرد. همچنین می­‌توان برای سازمان­‌های مردم نهاد کارکردهای زیر را بیان نمود:

  • اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی و آموزش،
  •  جلب مشارکت­‌های مردمی در زمینه­‌های مختلف و متناسب با اهداف سازمان و بسیج عمومی،
  • ایجاد گسترش و تقویت هماهنگی بین بخش­‌های دولتی و مردم،
  • گسترش نظارت عمومی،
  • ارزیابی پروژه‌­ها و فعالیت‌­های عمومی،
  • افزایش بهره‌­وری در استفاده از منابع،
  • ارائه راهکارها و پیشنهادها به دولت، به منظور کمک به رفع مشکلات و نارسایی­‌ها،
  • پایداری در تولید و مصرف منابع طبیعی و محیط زیست "بیابان‌زدایی، درخت کاری"،
  • منابع تولید "بازاریابی، بهره برداری پایدار، توسعه و حفظ"،
  • ارائه خدمات به بخش عمومی جامعه و بخش دولتی "امدادرسانی، امور خیریه‌­ای، بهداشتی و انجام پروژه‌­های تحقیقاتی به همکاری با بخش دولتی در اجرای پروژه‌­ها،
  • همکاری با ارگان­‌های دولتی: اقدامات مشترک برای پیشبرد برنامه‌­ها،

آسیب­‌شناسی سازمان­‌های مردم نهاد در ایران

آسیب­‌شناسی سازمان­‌های مردم نهاد در ایران

برخی از آسیب‌ها به قرار زیر است:

1. سیاست زدگی سمن­‌ها

 یکی از انحرافات سمن­‌ها در ایران؛ انتقال خواسته‌­ها، مطالبات و اطلاعات به سازمان­‌های بین‌­المللی و سرویس­‌های اطلاعاتیِ بیگانه است. در صورتی که این مطالبات و اطلاعات باید به دولت جمهوری اسلامی ارائه شود، که این مشکل ناشی از نبود سیستم مدیریت اطلاعات است. 

در نتیجه باعث می­‌شود مهم‌­ترین اطلاعات و آمار کشور به دست نااهلان بیافتد و مورد سوءاستفاده دشمنان واقع می­‌شود. باید برای این مسئله تدبیر دقیقی اندیشیده شود.
روی دیگر این سکه آن است که این سمن­‌ها علاوه بر انتقال داده‌­ها به خارج کشور، آرمان‌­ها، خواسته­‌ها و ارزش‌­های همان سازمان­‌های بین‌­المللی و سرویس­‌های اطلاعاتی بیگانه را در کشور دنبال می‌­کنند؛ به عبارت دیگر بر اساس سیاست­‌گذاری آنها، فعالیت‌­های خود را پیش می­‌برند که این مسئله باعث نقض حاکمیت ملی جمهوری اسلامی می­‌شود.

2. وارداتی بودنِ اکثر مسائل

مسئله مهم دیگر در مورد جامعه مدنی و سمن­‌ها در کشور ما این است که مسائل اکثر این­‌ها وارداتی است. به عنوان مثال؛ مسئله زنان و اقلیت­‌ها را از اروپا و آمریکا آورده‌­اند.
بعد از مدتی اینقدر تبلیغ کرده‌­اند که خودش در حال تبدیل شدن به یک مسئله جدید است. در مقابل مسئله زنان، مسئله واقعی جامعه ما ازدواج، خانواده، امنیت خانواده است. در برابر آن نیز، مسئله اقلیت‌­ها نیز بعنوان مسئله واقعی جامعه ما "ضعف اقتصادی و مرکزگرایی" است.

3. منفعل بودن سازمان­‌های مردم نهاد در نقد عملکرد دولت و دولتمردان

از دیگر نقاط ضعف سازمان­‌های مردم نهاد، منفعل بودن آنها در نقد عملکرد دولت و دولتمردان است؛ به خصوص در شرایطی که مسایل فرهنگی-اجتماعی و زیست محیطی و حتی سیاسی، مطالبه مردم از حاکمیت و احزاب رسمی کشور است.
در این مواقع سازمان­‌های مردم نهاد می‌­توانند به عنوان مؤسساتی شناخته شده و شناسنامه‌­دار منعکس کننده خواسته­‌های مردم باشند.

4. عدم وجود فضای رقابتی واقعی

فضای رقابتی واقعی در میان تشکل­‌های غیردولتی برای ارتقاء سطح فعالیت‌­ها و ارائه خدمات آنان که متاسفانه جای خود را به حمایت‌­های احساسی مسئولین و نمایندگان محترم مجلس و ... تشکل‌های غیردولتی داده است که در مواردی که پای حقوق انسانی و اجتماعی شهروندان مطرح است، جای تأمل و بازنگری دارد و ادامه این روند، حقوق افراد تحت پوشش و نهادهای دولتی واگذار کننده را با مشکالت متعدد مواجه می­‌کند. 

5. نداشتن بانک اطلاعتی واحد در کشور

نداشتن بانک اطلاعاتی کارآمد از همه تشکل­‌ها، در یک محل مشخص و واحد در کشور به نحوی که بعضاً یک تشکل از چندین ارگان مجوز فعالیت دارد و در آمار همه این نهادهای دولتی لحاظ می‌­شود، از جمله دیگر آسیب‌هاست.

6. عضوگیری، تفویض مسئولیت­‌های سازمانی و توسعه منابع انسانی

مشکل دیگر سازمان­‌های مردم نهاد در مسائلی چون عضوگیری، تفویض مسئولیت­‌های سازمانی و توسعه منابع انسانی است. اغلب این سازمان‌­ها از بعد توسعه منابع انسانی ضعیف‌­اند و از ساختار یا برنامه­‌هایی برای توسعه کارکنان خود برخوردار نیستند. 

7. ناتوانی در نحوه رویارویی با مشکلات

دسته دیگری از چالش‌­های این سازما­­ن­‌ها، ناتوانی در نحوه رویارویی با مشکلات است. آنها دسترسی کم و ناچیز به دانش‌­های تخصصی مورد نیاز خود دارند. برای نمونه، آنها ممکن است بدین مسئله اشراف داشته باشند که آموزش منابع انسانی بسیار مهم است، اما چه بسا دانش آنها برای مقابله با این چالش اندک باشد.

8. نداشتن سازوکار مناسب برای نظارت واقعی اعضا بر عملکرد مالی

نداشتن سازوکار مناسب برای نظارت واقعی اعضا بر عملکرد مالی و... تشکل‌­ها، نبود مرجع رسیدگی برای شکایات اعضا از مدیران و تیم اجرایی یک نهاد غیردولتی، منفعل بودن شبکه­‌های غیردولتی در رسیدگی و نظارت بر عملکرد همدیگر از دیگر آسیب‌­هایی است که می‌­توان به آن اشاره کرد. 

9. ضعف در تأمین منابع مالی

از مهم‌­ترین ارکان هر سـازمانی، سـازوکار مالی و تعیین دقیق طرق کسـب درآمد می­‌باشـد. سـمن‌­ها نیز از این مقوله مجزا نیسـتند. سـمن­‌ها پیش از تأسـیس بایسـتی به فکر تامین منابع مالی خود به نحوی که به اسـتقلال برسند.

10. عدم اطلاع صحیح مردم از سمن‌­ها در گذشته

به علت همبستگی میان مردم و محلات، افراد از اوضاع و رخدادهای شهر و دیار خود بیشتر مطلع بودند، اما امروزه با گسترش جوامع و افزایش تعداد انجمن­‌ها و نهادهای مردمی و دولتی، پر واضح است که همه‌­ی مردم از گستره فعالیت­‌ها، ویژگی­‌ها و مزایای عضویت در این سازمان‌­ها کمتر مطلع هستند. 

بنابراین اطلاع‌­رسانی، آگاهی­‌بخشی و ایجاد کانال ارتباطی میان مردم و مسائل اجتماعی یکی از اولین وظایف سمن­‌ها است. ایجاد فرآیندهای مناسب جهت آگاه‌سازی مردم از پتانسیل‌­ها و ظرفیت نهادهای مردمی سبب توانمند شدن آنها، هویت بخشی به افراد و پذیرش نقش‌ه­ای اجتماعی برای رفع معضالت جامعه می‌گردد. 

11. افزایش بی رویه و بدون ضابطۀ ایجاد این سازمان‌­ها

مراکز متعددی در این عامل دخیل هستند، مانند: مراکز سازمان بهزیستی، اوقاف و وزارت کشور و ...

ج. بخش سوم؛ خط­‌مشی‌­های پیشِ رو


این مطلب برداشت و خلاصه‌­ای از مقاله "اهم مسائل سازمان­‌های مردم نهاد (سمن­‌ها) در کشور"؛ نوشته " حوزه حکمرانی شهروندی در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی"، است که در همایش خیر ماندگار شرکت کرده است و در سیویلیکا نیز منتشر شده است.