با وجود اینکه پاییز، فصل محبوبی برای جمعآوری کمک مالی است. بهویژه برای «رویدادهای جمعآوری کمک از همتا به همتا» مانند دویدن، پیادهروی و ماراتن، اما بیشک زمستان برای متخصصان جمعآوری سرمایه سازمان نیکوکاری، مهمترین زمان سال در سراسر جهان است.
با یک نگاه تاریخی، زمستان، زمانی است که سازمانهای مردم نهاد بیشترین تلاش را برای درخواستهای جذب سرمایه انجام دادهاند. نوامبر (46.2٪) و دسامبر (٪30.8) جزء محبوبترین ماهها برای درخواست پایان سال هستند.
علاوه بر آن، 28 درصد از سازمانهای غیرانتفاعی بین 26 تا 50 درصد از سرمایۀ سالانه خود را از درخواست پایان سالی بدست میآورند.
حتی اگر بیشتر درخواستهای جمعآوری کمک مالی زمستانی در نوامبر و دسامبر انجام میشود، عاقلانهتر است که برنامه ریزی و آمادهسازی کمپین جمعآوری کمکهای مالی زمستانی تان را از ماه سپتامبر آغاز کنید.
از آنجایی که این زمان از سال برای اکثر موسسات خیریه بسیار مهم است، برای ایدهپردازی در مورد استراتژی جمعآوری سرمایه و ارائه ایدههای خلاقانه و مؤثر برای جذب سرمایه وقت بگذارید.
ایدههای خلاقانه جمعآوری کمکهای مالی زمستانی
برای شروع و جهت کمک به شما، لیستی از ایدههای محبوب در جمعآوری کمکهای مالی زمستانی را گردآوری کردهایم. 15 ایدۀ برتر در جذب سرمایه زمستانی برای سازمانهای غیرانتفاعی:
1. برگزاری کنسرت در تعطیلات
2. ایستگاههات چاکلت
3. پارتی زمستانی Hygge
4. کارول اوک
5. یک روز سرگرمکننده و برفی
6. کتاب دستور غذاهای محبوب زمستان
7. غذای خوشمزه
8. مسابقۀ شیرینی زنجبیلی با طرح خانه
9. سورتمه سواری عاشقانه
10. کارگاه صنایع دستی
11. شرط ظالمانه ژانویه
12. الفهای کریسمس و تعطیلات
13. قرعه کشی زنبیلها
14. تعویض اسباب زینتی
15. گردآوری لباس / اسباب بازی
16. برگزاری کنسرت تعطیلات
1. برگزاری کنسرت در تعطیلات
در طول زمستان، بهویژه در تعطیلات کریسمس و سال نو، از گروههای کٌر محلی، گروههای موسیقی، تکنوازان و سایر نوازندگان برای اجرایی گسترده در یک کنسرت تعطیلاتی دعوت کنید.
یک مکان سرپوشیده محلی پیدا کنید که مناسب برگزاری از رویداد باشد (در حالت ایدهآل بدون پرداخت هزینه از جانب شما). در حالت ایدهآل، نوازندگان هم باید به صورت رایگان اجرا کنند. همۀ این رویدادها در جهت محقق شدن یک هدف مناسب است.
این بدان معنی است که تمام درآمد بلیط مستقیماً صرف برنامههای شما خواهد شد. هنگام تبلیغ رویداد، مطمئن شوید که هزینههای بدست آمده از فروش بلیط، دقیقاً صرف چه چیز خواهد شد و این مسئله را به طور واضح روشن سازید مثلاً صرف ساختن یک سرپناه جدید خواهید کرد یا 10 چاه.
کنسرتهای تعطیلات راه مؤثری برای گردهمآوردن گروههای اجتماعی مختلف است، زیرا علاوه بر اینکه مجموعه شما مورد توجه قرار میگیرد، برای افراد هم سرگرم کننده است.
2. ایستگاه هات چاکلت
چه کسی دوست ندارد در ماههای زمستان هات چاکلت بخورد؟ ایستگاه شکلات داغ یکی از سادهترین ایدههای جمعآوری سرمایه در زمستان است و میتواند برای سازمانهای اجتماعی، مدارس، کلوپها، کلیساها و سازمانهای مذهبی بسیار مفید باشد.
یک ایستگاه شکلات داغ را میتوان در هر جایی راه اندازی کرد: در یک رویداد ورزشی اجتماعی، یک کنسرت تعطیلات، در یک بازار کریسمس، یا حتی به سادگی؛ در یک خیابان شلوغ.
تنها چیزی که نیاز دارید یک میز و بساط شکلات داغ است و اگر واقعاً میخواهید نظرها را به سوی خود جذب کنید، چاشنیها را اضافه کنید: آجیل، میوه، مارشمالو، پفک، پوست پرتقال، خامه فرم گرفته... گزینههای بسیاری وجود دارد.
نکته برای حرفهایها: چند جایگزین بدون لبنیات، مانند شکلات تلخ و شیر بادام یا سویا داشته باشید.
3. پارتی زمستانی Hygge
مفهوم دانمارکی Hygee در دو سال گذشته رایج بوده است. این کلمۀ دانمارکی تقریباً تحت عنوان 'دنج' ترجمه میشود. در حالی که معمولاً به دکوراسیون خانه و 'شیوه زندگی' در طول زمستان اطلاق میشود، میتوانید از این مفهوم استفاده کنید و آن را به عاملی برای جمعآوری کمکهای مالی زمستانی تبدیل کنید.
این ایده در جمعآوری کمکها بسیار خلاقانه است و مطمئناً توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. اگر آب و هوا اجازه میدهد، یک فضای بیرونی و سرباز (مثلاً یک ساحل یا یک حیاط بزرگ) رزرو کنید. در غیر این صورت، فضای سرپوشیده نیز کارساز خواهد بود.
اگر مراسم در فضای باز بود آتش روشن کنید و اگر در فضای بسته بود شومینه گزینه مناسبی است. لباسهای غیررسمی و راحت (ژاکت و روسری) را مٌد کنید و همه جا پتو و کوسن قرار دهید.
یک استند هات چاکلت و چای با بیسکویت داشته باشید. چند شمع روشن کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا فضایی دنج و خودمانی ایجاد کنید. هزینه ورودی برای مراسم تعیین کنید.
4. کارول اوک (Carol-oak)
سرود عامل مهمی در شور و حال داشتن جشن شماست و همه از کارائوکه لذت می برند! پس چرا این دو را با هم ترکیب نکنیم؟
شبتان را با کارائوکه همراه کنید، که در آن تنها کاری که هر کسی مجاز به انجامش است، سرود خواندن باشد. همه را تشویق کنید که ژاکتهای عجیب غریب کریسمسی بپوشند. یک جایزه ویژه تعیین کنید و آن را به بهترین اجرا کننده هدیه دهید.
مبلغی حداقلی جهت کمک مالی برای بازدیدکنندگان و تماشاچیان اجرا تعیین کنید، اما همه را تشویق کنید تا در صورت امکان بیشتر کمک کنند.
5. یک روز سرگرمکننده برفی
اگر سازمان غیرانتفاعی شما در جایی نزدیک برف واقعی یا مصنوعی واقع شده است، ایده جمعآوری کمکهای مالی زمستانی برای شما جواب میدهد! افراد در هر سنی نسبت به برف و برف بازی بسیار هیجان زده میشوند، به خصوص اگر که برنامههایی برای سرگرم شدنشان در نظر گرفته شده باشد.
فرقی ندارد که شرایط سورتمه سواری یا اسکی کردن را به راه اندازید، خواهید دید این ایدهها در جمعآوری کمک مالی برای زمستان ایدهآل است.
میتوانید انتخاب کنید که رویداد را به تنهایی سازماندهی کنید یا با یک شرکت محلی شریک شوید. اگر با شرکتی شریک شدید، میتوانید درآمد حاصل از فروش بلیط را تقسیم کنید.
به این ترتیب، لازم نیست نگران تجهیزات یا تخصص باشید، چراکه الزاماً شرکت مشتریان جدیدی به دست میآورد. این معامله دو سر بُرد است!
6. کتاب دستور غذاهای محبوب زمستانی
فهرستی از تمام دستورالعملهای مورد علاقۀ زمستانی (کاسرول، نوشیدنیهای گرم، سوپها، قابلمههای آرام پز، کلوچهها و موارد دیگر) را تهیه کنید و آن را به صورت کتابی فیزیکی یا الکترونیکی منتشر کنید.
میتوانید این کار را با درخواست از اعضای انجمن خود برای پیشنهاد و ارسال دستور العملهای محبوبشان شروع کنید، یا با کسب اجازه از منابع، تحقیق کنید، امتحان کنید، و دستور العملهای کشف شده خودتان را در کتاب بنویسید. هنگام فروش کتاب، کاملاً توضیح دهید که هزینه خرید آن برای یک هدف متعالی صرف میشود.
این ایده جمعآوری کمکهای مالی زمستانی نه تنها این پتانسیل را دارد که سرمایههای زیادی را به ارمغان بیاورد، بلکه خیرین را سرشار از احساس رضایت میکند، زیرا بسیاری از مردم به دنبال دستورالعملهایی برای شامهای زمستانی، مهمانیها و تعطیلات هستند.
نکته برای حرفهایها: اگر کتاب را چاپ میکنید، تقبل هزینههای چاپ را از چاپخانههای محلی درخواست کنید، تا از شما حمایت کنند و در عوض شما هم در کتاب فضایی تبلیغاتی برایشان در نظر بگیرید.
7. غذای خوشمزه
با یک رستوران محلی شریک شوید تا یک شام خوب آماده کنید. یک منو با مشورت سرآشپزهای رستوران بنویسید، تاریخ را تعیین کنید و سپس تبلیغ رویداد را شروع کنید.
برای موفقیت حداکثری، یک صفحه جداگانه برای رویداد در وبسایت خود ایجاد کنید که ضمن تبلیغ شام، برای توضیحات بیشتر، افراد را به آن هدایت کنید.
در وبسایت شما، بازدیدکنندگان باید بتوانند بلیطهای رویداد را خریداری کنند و یکی از گزینههای منو را انتخاب کنند (به همه اجازه دهید نیازهای غذایی خود را یادداشت کنند/سلیقه همه افراد را مورد توجه قرار دهید).
فضایی دلپذیر و گرم در رستوران ایجاد کنید و اگر امکان پذیر است چند هنرمند در طول شام اجرا داشته باشند تا حسی فوقالعاده به تجربه غذاخوردن ضمیمه شود.
8. مسابقۀ شیرینی زنجبیلی با طرح خانه
اگر واقعا میخواهید از کمکهای مالی زمستانی بهرهمند شوید، یک مسابقۀ شیرینی زنجبیلی ترتیب دهید.
دستورالعملها را به روشنی، برای شرکت کنندگان بنویسید. در اینجا نمونهای از یک کتابچه است که میتوانید برای رویداد خود فراهم کنید.
شما میتوانید این رویداد را به روشهای مختلف اجرا کنید. به عنوان مثال، افراد و گروهها را ثبت نام کنید و سپس از آن ها بخواهید خانههای زنجبیلی خود را در یک بازه زمانی محدود (در حضور تماشاگران) بسازند. سپس، داوران شیرینی زنجبیلی را بر اساس مواردی مانند: ظاهر کلی، کیفیت، ظرافت، دقت و قوام قضاوت میکنند.
همچنین میتوانید از شرکت کنندگان بخواهید که شیرینیهای زنجبیلیشان را در خانه بسازند، آنها را در طول رویداد به نمایش بگذارند، تا با انتخاب داوران و تماشاگران، برندگان مشخص شوند.
برای تماشای حضوری مسابقه و یا دیدن از روی نمایشگر، مبلغ کمی از تماشاگران دریافت کنید. (یا مبلغی پیشنهادی برای کمک مالی تعیین کنید).
9. سورتمه سواری عاشقانه
در این زمستان، جمعآوری کمک مالی را به بهانه سورتمه سواری ترتیب دهید. تنها چیزی که نیاز دارید مناظر زیبا (ایدهآل اش در یک پارک یا جنگل برفی است اما اگر در دسترس نبود، در شهر هم امکانپذیر است) و کسی است که در کرایه کالسکههای اسب سواری با شما شریک شود.
این مراسم برای زوجها رمانتیک است و برای خانوادهها، شاد و به یاد ماندنی.
هنگام تبلیغ رویداد برای جمعآوری کمکهای مالی، به شرکتکنندگان خود یادآوری کنید که لباس گرم بپوشند، اما برایشان پتوهای گرم و نرم تهیه کنید و کالسکه را برای جشن تزئین کنید.
کالسکهگردی معمولاً 30 دقیقه الی 1 ساعت طول میکشد، اما میتوانید زمان گردش را متناسب با ساعت کار سازمان غیرانتفاعی خود تنظیم کنید.
در پایان سورتمه سواری، پانچ یا چای داغ تهیه کنید. برای جمعآوری بیشتر پول، سوپ گرم بفروشید یا از یک عکاس حرفهای بخواهید از مردم عکس بگیرد و برای این موارد کمکهای اضافی طلب کنید.
10. کارگاه صنایع دستی
ایده جمعآوری کمکهای مالی زمستانی را میتوان برای گروههای گوناگونی از مخاطبان برنامهریزی کرد و آن را به اندازه دلخواه کوچک و خودمانی یا بزرگ و پر جزئیات برگزار کرد.
از یک کلاس/کارگاه (حداقل برای چند ساعت) میزبانی کنید و هزینه ورودی بگیرید. موضوع کار میتواند هر چیزی باشد: ساختن زیور آلات، تاج گل، یا حتی پختن کوکیهای کریسمس.
این کار، ایدهای عالی برای جمعآوری کمک مالی از خانوادهها است.
11. شرط ظالمانه در ژانویه
اگر به دنبال موضوعی خلاقانه و دارای پتانسیل بالا برای حضور در رسانههای اجتماعی هستید، یک شرط بندی ظالمانه در ماه ژانویه را دریابید.
این ایده جمعآوری سرمایه در ژانویه بر اساس اصل جمعآوری سرمایه از همتا به همتا است. جریان از این قرار است که شما، حامیان خود را تشویق میکنید تا در ماه ژانویه به یک عمل ظالمانه (مثل تراشیدن سرشان، پوشیدن لباسهای جامپر کریسمسی به مدت 30 روز، یا پذیرش چسباندنشان به دیوار) متعهد شوند و از دوستان و خانوادهشان میخواهید تا با کمک مالیشان آنها را از این وضع خلاص کنند.
این یک راهکار عالی برای افزودن سرگرمی و هیجان در جمعآوری کمکهای مالی زمستانی و ایجاد مشارکت برای ساختن پایگاه بسیج از حامیانتان است!
12. الفهای کریسمس و تعطیلات
توضیحات مترجم:
در افسانههای عامیانه آمده که اِلف ها موجودات کوتوله و شادی هستند که همیشه مشغول بازی و خنده هستند و به همراه بابانوئل زندگی میکنند و به او کمک میکنند. الفها اغلب لباسهای سبز یا قرمز به تن میکنند و گوشهای نوک تیزی دارند.
البته این تیتر، آن چیزی نیست که به نظر شما میرسد! در حالی که سازماندهی یک نمایشگاه در تعطیلات، یک بازار کریسمسی یا ملاقات با بابانوئل و الفهایش ایدهای عالی برای جمعآوری کمکهای مالی زمستانی است اما مطلب پیش رویتان دربارۀ این نیست.
بیشتر بخوانید :
خدمات Holiday Elves را در جامعه خود تبلیغ کنید. الفهای تعطیلات شما میتوانند درختان کریسمس را برپا کنند، آن ها را تزئین کنند، چراغهای مخصوص کریسمس راه اندازی کنند، برفها را بیل بزنند و دیگر خدمات فصلی مفید را در ازای کمکهای مالی ارائه کنند.
البته، این امر مستلزم بسیج داوطلبان مشتاقی است که مایلند وقت خود را به هدف شما اختصاص دهند. خدمات Holiday Elves خود را بصورت آفلاین و آنلاین تبلیغ کنید و طبق معمول مشخص کنید که برای چه چیزی کمک مالی جمع میکنید.
تصور کردن و دیدن تأثیری که کمکهای مالی آنها میگذارد، خیرین را نیز تشویق میکند که به سازمان غیرانتفاعی شما کمک کنند و به این کمک ادامه دهند.
13. قرعهکشی زنبیلها
قرعه کشی زنبیلها، به عنوان یک ایده جمعآوری کمک مالی، در هر زمانی از سال جواب میدهد. با این حال، در طول تعطیلات هم ثمربخش است.
آماده کردن سبدهایی با تم زمستانی یک راه سرگرم کننده برای جشنگرفتن و لذت بردن از ماههای سردتر است. سبدهای تمدار میتواند شامل موارد زیر باشد:
- شبهای شکلاتی:
کیت فوندو با چنگال یا آجیل سوخته، چای با شمعهای روشن، شکلاتهای غنچه مانند، مارشمالو، توت فرنگی؛
- شب فیلم تعطیلات:
کوپن نتفلیکس، بازیهای رومیزی، هات چاکلت، پاپ کورن؛
– روز ماساژ زمستانی:
ماسک چشم، نمک حمام، دمپایی، چای.
میتوانید سبدها را مطابق با نیازها و ترجیحات مخاطبانتان سفارشی کنید و سپس آنها را در فرآیند قرعهکشی بفروشید.
توجه: در اکثر کشورها، قوانین و مقررات خاصی در مورد قرعهکشی وجود دارد، بنابراین قبل از برگزاری، حتما آنها را بررسی کنید.
14. تعویض اسباب زینتی
در طول تعطیلات، بسیاری از مردم تمایل دارند خانههای خود را تزئین کنند و با وسایلی منحصر به فرد و جدید، دستی به سر و رویش بکشند. با این حال، خرید زیورآلات و تزئینات جدید در هر ساله افزایش مییابد.
خوب است رویدادی بزرگ میان افراد ترتیب دهید که در آن همه بتوانند چند مدل از زیورآلات خود را برای تعویض با بازدیدکنندگان دیگر بیاورند. تعداد آن را معین کنید (مثلاً 2 یا 5). به این ترتیب، در پایان روز، همه با چند زیورآلات جدید مواجه میشوند (و همچنین ضایعات و مصرف غیرضروری را کاهش میدهید.)
میتوانید ایده جمعآوری کمکهای مالی زمستانی را با چند ایدۀ دیگر ترکیب کنید (مثلاً یک غرفه برای نوشیدنی گرم، غرفهای که کودکان بتوانند با بابانوئل عکس بگیرند یا برای او نامه بنویسند، یا حتی یک غرفه که بازدیدکنندگان بتوانند زیور آلات ساده خود را تزئین کنند).
15. لباس/ اسباب بازی
اگر سازمان غیرانتفاعی شما به بیخانمانها یا سایر گروههای آسیبپذیر مشابه کمک میکند، جمعآوری این سنخ کمک مالی در زمستان بهترین کارکرد را دارد. میتوان با انتخاب یک سری اجناس متفاوت، به جای لباس یا اسباببازی، این شیوه را در اکثر سازمانهای غیرانتفاعی پیاده کرد.
اگر مشغول فراهم کردن لباس هستید، به طور خاص روی کتهای گرم، کلاه، دستکش و سایر تکههای لباس تمرکز کنید که به افراد آسیبپذیر در برابر سرما کمک میکند.
برای گردآوری اسباببازی، خرده ریزهای کودکان در هر سنی (از جمله کت و کفش) را جمعآوری کنید.
چیزهای زیاد و متنوعی برای ارائه وجود دارند، همیشه میتوانید ذرهای حتی کوچک به کمکهای مالی اضافه کنید، مثلاً از طریق تشویق کمکهای مالی اضافی، چه به صورت آنلاین و چه در رویدادها.
سخاوت و بخشش در زمستان
زمستان در خیلی از مذاهب و قومیتها، این زمان از سال مملو از تعطیلات است:
هالووین، شکرگزاری، کریسمس، هانوکا، رمضان، کوانزا، و جشنهای دیگر. در جوامع سراسر جهان، فصل تعطیلات، زمان سخاوت، شفقت و بخشش است.
این خصیصه فرصتهای زیاد جمعآوری سرمایه را برای مؤسسات غیرانتفاعی فراهم میکند، حس و حال فصل را فراموش نکنید و از آن برای بهرهوری استفاده کنید. چگونه سازمان غیرانتفاعی شما میتواند ضمن تبلیغات هدفمند، تعطیلات را نیز جشن بگیرد؟
فراموش نکنید که برای هر کسی که در سال گذشته نامۀ تشکر فرستاده است، پاسخ مناسب ارسال کنید. انجام این کار در حفظ خیرین بسیار مهم است و میتواند به عنوان تشویقی برای اهدای مجدد آنها باشد. فرهنگ قدردانی را در سازمان غیرانتفاعی خود جا بیندازید.
صفحه کمکهای مالی خود را فراموش نکنید.!
تأثیر احساسی این رویدادها و کمپینها را به وبسایت خود منتقل کنید و مطمئن شوید که حامیان شما قادرند به صورت آنلاین هم کمک مالی کنند. این سیستم را ساده و در دسترس کنید.
Donorbox یک نرم افزار قدرتمند جمعآوری کمکهای مالی است که راهاندازی آن بسیار ساده است و اهداکنندگان تکراری شما را جذب میکند.
جمعآوری کمکهای مالی را با یک سیستم پرداختی سریع و بهینه، ظرف 15 دقیقه شروع کنید. بیش از 50000 سازمان غیرانتفاعی از نرمافزار جمعآوری کمک مالی Donorbox استفاده میکنند.
دیدگاه خود را بنویسید