تشکیل یک خیریه چنانچه با مأموریت و هدف کمک به دیگران و حل مشکلات خاص اجتماعی باشد، میتواند بسیار ارزشمند تلقی شود. مؤسسات مردمنهاد عموماً در راستای منافع مردم یا جامعه تشکیل میشوند و شامل شرکتهایی هستند که برای اهداف خیریه، مذهبی، مطالعاتی، علمی و/یا آموزشی راهاندازی شدهاند.
بخش خیریه رو به رشد است. بین سالهای 2005 تا 2018 تعداد کل خیریهها با رشد 10.4 درصدی از 1.41 میلیون به 1.56 میلیون رسید. در سال 2015 این خیریهها حدود 985.4 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کردند. حمایت خیّران و نیکوکاران از خیریهها همچنان قوی است. در سال 2018، تأمین سرمایه از کسب و کارهای خصوصی، افراد و بنیادهای مختلف به 410.02 میلیارد دلار رسید که سه درصد بیشتر از سال 2016 بود.
مراحل راهاندازی یک خیریه شخصی
1. ابتدا تصمیم بگیرید که تمایل به راه اندازی چه نوع خیریهای دارید؟
- مطمئن شوید که شواهد کافی دال بر اینکه خیریه شما به شکل مثبت مشکل یا نیاز برآوردهنشده را برطرف میکند، وجود دارد.
- اگر شواهد محکم و قوی در اختیار دارید که خیریه شما یک هدف و نیاز واقعی را برآورده خواهد کرد، جلب کمکهای مالی و دریافت کمکهای بلاعوض برایتان سادهتر خواهد شد. تحقیقات شما در این باره باید شامل آمار و ارقامی باشد که ایده اولیهتان را تأیید کند.
- مطمئن شوید که در حال حاضر هیچ خیریه مشابهی برای رفع آن مشکل یا نیاز وجود ندارد.
خیریه شما باید برای رفع مشکل یا نیازی که قبلاً شناسایی یا مرتفع نشده است، تشکیل شود. شورای ملی سازمانهای مردمنهاد (National Council of Nonprofits) ابزار مفیدی در اختیار دارد که به شما کمک میکند تا خیریههای موجود در منطقه خود را شناسایی کنید. از این ابزار برای اطمینان از منحصر به فرد بودن ایده خیریه خود استفاده کنید. - در مورد نوع افرادی که میخواهید برای حمایت از خیریه خود جذب کنید، بیندیشید.
برای اطمینان از موفقیت خیریهتان لازم است تا افراد مناسب را برای حمایت از خیریه خود جذب کنید. شناخت جمعیت هدف، کار جذب حامیان و اعضاء را سادهتر خواهد کرد.
توجه:
تهیه یک بیانیه مأموریت که به وضوح اهداف خیریه، گروه هدف آن و نحوه کمک سازمان به رفع یک مشکل یا نیاز را شرح دهد، بسیار حائز اهمیت است.
این بیانیه مأموریت نباید طول و دراز باشد یا جزئیات خیریه و کار آن را به تفصیل شرح دهد، بلکه باید به اصل مطلب اشاره کرده و به طور خیلی مختصر شرح دهد که چه کسی هستید، چه هدفی دارید و انگیزه شما برای رسیدن به این هدف چیست.
2. طرح کسب و کار (business plan) خیریه خود را تهیه کنید.
_ سند خلاصه عملیات (Executive summary) را تهیه کنید.
این سند باید خلاصهای از بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شما باشد.
_ شرکت را به صورت اجمالی توصیف کنید.
جزئیات خیریه، مبانی و مأموریت آن را به صورت فهرستوار تهیه کنید.
_ سند تجزیه و تحلیل بازار (market analysis) را تهیه کنید.
این سند باید گروه هدف، ذینفعان و تجزیه و تحلیل SWOT را شرح دهد.
_ محصولات و خدمات خود را شرح دهید.
جزئیات اینکه چه چیزی خیریه شما را از دیگران متمایز میکند و چگونه سازمان با رفع یک نیاز مرتبط ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.
_ طرح بازاریابی (marketing plan) را تهیه کنید.
توضیح دهید که خیریه شما به چه کسانی خدمات میدهد، چطور این گروه هدف را پیدا خواهید کرد و چگونه مردم را متقاعد خواهید کرد که از هدف شما حمایت کنند.
_ طرح عملیاتی (operational plan) را تهیه کنید.
جزئیات مکان دفتر، لوازم و تجهیزات مورد نیاز، نحوه برنامهریزی برای ارائه خدمات و نوع کارکنان و داوطلبانی که لازم دارید را تهیه کنید.
_ ساختار سازمانی خود را به تفصیل شرح دهید.
تهیه فهرستی از کارکنان با جزئیات وظایف آنها و نحوه سازماندهیشان.
_ طرح مالی (financial plan) را تهیه کنید.
جزئیات تجزیه و تحلیل نقدینگی، بودجههای پیشبینیشده و تولید درآمد را تهیه کنید. این بخش به شما کمک میکند تا برای دریافت وام و کمکهای بلاعوض درخواست دهید و بیشتر مورد توجه سرمایهگذاران بالقوه خواهد بود.
توجه:
بخش عمدهای از مؤسسان خیریهها از تدوین یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن) مناسب برای خیریه خود غفلت میکنند، چرا که بر این تصور غلط هستند که طرحهای کسب و کار فقط برای سازمانهای «انتفاعی» کاربرد دارد، اما تهیه یک بیزینس پلن دقیق قبل از تشکیل خیریه بسیار اهمیت دارد چونکه فرصتهای تأمین بودجه توسط سرمایهگذاران، خیّران و اعضای هیئت مدیره را افزایش میدهد.
3. برای خیریه خود درآمد کسب کنید.
_ راههای مختلف را امتحان کنید.
در حالی که اغلب سازمانهای «انتفاعی» درآمد خود را عمدتاً از طریق فروش محصولات و خدمات به دست میآورند، سازمانهای مردمنهاد و خیریهها راههای زیادی را پیش رو دارند که میتوانند از طریق آنها درآمدزایی کنند.
توجه:
عاقلانه است که هنگام نزدیک شدن به هر منبع درآمدی، استراتژیهای جداگانهای را تدوین کنید، چرا که هر یک از اینها دارای ویژگیهایی پویا هستند.
_ برای محصولات و خدمات خود حقالزحمه دریافت کنید.
این درآمد از خدمات و محصولات حاصل میشود و شامل پول دریافتی بابت حق عضویت، بلیت رویدادها، خدمات حرفهای و ... است.
_ کمکهای خصوصی را جذب کنید.
این شامل کمکهای مالی (donations) دریافتشده است و میتواند از طریق خیّران فردی، رویدادهای جذب کمک مالی (fundraising) و اسپانسرشیپ (sponsorship) صورت گیرد.
_ کمکهای دولتی را جذب کنید.
این بودجهای است که توسط دولت به سازمانها و مؤسساتی که مأموریت و پروژههای آنها به نفع بخش خاصی از جامعه یا کل جامعه است، اهدا میشود. برای مثال دولت فدرال آمریکا برای کسانی که متقاضی کمک هستند، راهنمایی لازم را در وبسایت www.usa.gov/grants ارائه میدهد.
پس از کسب اطلاعات کافی در صورتی که واجد شرایط باشید میتوانید برای دریافت کمک هزینه دولتی در آدرس www.grants.gov/web/grants/home درخواست دهید. فقط از طریق کانالهای رسمی دولتی برای دریافت کمک هزینه اقدام کنید.
توجه:
مراقبت کلاهبرداریهای مربوط به کمکهای دولتی باشید. کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission) آمریکا در مورد بسیاری از کلاهبرداریها که از طریق انتشار تبلیغات در روزنامهها و مجلات محلی، آنلاین و تلفنی سازمانها را جذب میکنند، هشدار داده است.
_ از منابع معتبر زیر برای دریافت کمک هزینه جهت خیریه استفاده کنید (منابع در آمریکا)
- Foundation Directory Online
- Grants.gov
- National Endowment for the Humanities
- National Endowment for the Arts
- The Puffin Foundation
4. نامی را برای خیریه انتخاب کنید.
_ یک نام به یادماندنی انتخاب کنید.
هنگام تصمیمگیری برای انتخاب نام خیریه خود توجه داشته باشید نامی جذاب انتخاب کنید که به خاطر سپردن آن راحت باشد، با بیانیه مأموریت و خدمات شما همسو بوده و لحن مثبتی داشته باشد.
_ ایدههای مختلف را به طوفان فکری بگذارید.
اسامی زیادی که برای خیریه خود میپسندید را فهرست کنید و این لیست را نهایتاً به سه نام که به بهترین شکل ممکن با ویژگیهای فوق تناسب دارند، تقلیل دهید.
_ در دسترس بودن نام را بررسی کنید.
شما میتوانید چک کنید که آیا نامی که انتخاب کردهاید در وب سایت وزیر خارجه ایالت متبوعتان موجود است یا خیر (در آمریکا). همچنین باید بررسی کنید که نام مورد نظرتان قبلاً در «اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا» (US Patent and Trademark Office) ثبت نشده باشد.
_ در دسترس بودن دامنه وبسایت را بررسی کنید.
جهت اطمینان از در دسترس بودن دامنه وبسایت و حسابهای رسانه اجتماعی میتوانید بررسیهای اولیه را انجام دهید. اگر دامنه مورد نظر شما قبلاً انتخاب شده، اما همچنان مایل به انتخاب آن هستید میتوانید نام ایالت خود را به انتهای دامنه اضافه کنید (در آمریکا). به خاطر داشته باشید که دامنههای خیریه معمولاً به .org ختم میشوند.
_ جستجوی نام را به صورت مستقل انجام دهید.
شما میتوانید مستقلاً تحقیق کنید که آیا نام مشابهی در حال حاضر استفاده میشود یا خیر. برخی اسامی حتی با وجود غیبت در فایل وزیر خارجه ایالتی در حال استفاده هستند.
_ نام شرکت خود را رزرو کنید.
میتوانید از طریق وبسایت وزیر خارجه ایالت متبوع خود برای رزرو نام اقدام کنید.
5. اعضای هیئت مدیره را منصوب کنید.
_ الزامات ایالتی خود را چک کنید.
اغلب ایالتها از شما میخواهند که قبل از تشکیل خیریه، هیئت مدیره خود را مستقر کنید. حتی اگر ایالت متبوع شما فاقد چنین الزامی باشد، ایده بسیار خوبی است که قبل از ثبت خیریه، هیئت مدیره خود را منصوب کنید چرا که این امر روند کار را تسهیل خواهد کرد و در صورتی که با چالشهای اولیه در راهاندازی یک خیریه مواجه شوید، مثمرثمر خواهد بود.
_ اعضای باانگیزه و حامی را برای هیئت مدیره خود انتخاب کنید.
شما باید افرادی که دارای ترکیبی مناسب از مهارتها، سوابق و تجربیات هستند را برای هیئت مدیره خود برگزینید تا از رشد قوی خیریهتان مطمئن شوید.
_ مطمئن شوید که ابتدا این پستهای اصلی پُر میشوند:
- رئیس
- نایب رئیس
- دبیر و منشی
- خزانهدار
توجه:
اخلاق کاری قوی، قابل اعتماد بودن، نگرش مثبت، خودانگیختگی، رویکرد تیممحور، ارتباط مؤثر و انطباقپذیری از جمله ویژگیهای اصلی اعضای هیئت مدیره موفق در خیریههاست.
6. خیریه را ثبت کنید.
_ مدارک ثبت شرکت خود را ارائه دهید.
به این لینک در وبسایت USA.gov مراجعه کنید. در این مرحله شما قبلاً در مورد نام تجاری مورد نظر خود تصمیم گرفتهاید، اعضای هیئت مدیره را منصوب کرده و یک ساختار قانونی را انتخاب کردهاید. حال وقت آن رسیده تا مدارک ثبت شرکت خود را ارائه دهید. شما باید اسناد رسمی (اساسنامه) را ثبت کنید و هزینههای تشکیل پرونده مربوطه را به وزیر امور خارجه متبوع خود بپردازید. مقررات مربوط به هر ایالت متفاوت است و بنابراین حتماً الزامات خود را با وبسایت وزیر امور خارجه یا انجمن ملی مقامات خیریه ایالتی (NASCO) تأیید کنید. اگر درصدد جذب کمکهای مالی در چند ایالت مختلف هستید، باید تصمیم خود را در NASCO ثبت کنید.
_ مجوزها و لیسانسهای مربوطه را کسب کنید.
باید بررسی کنید که آیا خیریهتان به کسب هرگونه مجوز و/یا لیسانس نیاز دارد یا خیر. اداره کسب و کارهای کوچک آمریکا (U.S. Small Business Administration) اطلاعات دقیقی در این باره در اختیار دارد که میتوانید از آن راهنمایی بگیرید.
برای مطالعه :
7. برای معافیت مالیاتی خیریه اقدام کنید.
_ به وبسایت IRS مراجعه کنید.
خیریه شما ممکن است واجد شرایط معافیت مالیات بر درآمد فدرال باشد. وبسایت IRS دستورالعملهای دقیقی را در مورد نحوه درخواست معافیتهای مالیاتی ارائه میدهد. IRS همچنین یک راهنمای جامع برای معافیتهای مالیاتی خیریهها را عرضه میکند.
توجه:
بخش 501 از کد درآمد داخلی (IRC) توضیح میدهد که چه نوع خیریههایی از مالیات معاف هستند. طبق بخش 501 (c) از IRC، انواع مختلفی از خیریهها میتوانند متقاضی معافیتهای مالیاتی شوند.
_ در IRS ثبت نام کنید.
شما به عنوان سازمان مناسب 501 (c) باید در IRS ثبت نام کنید تا از معافیتهای مالیاتی برخوردار شوید. در این بخش میتوانید به فرم تقاضانامه معافیت مالیاتی IRS دسترسی پیدا کنید.
IRS هزینهای بین 400 تا 850 دلار را برای درخواست وضعیت معافیت مالیاتی خیریه دریافت میکند. اطلاعات بیشتر در اینجا قابل دسترس است. فرآیند درخواست معافیت مالیاتی IRS میتواند بین 3 تا 12 ماه به طول انجامد.
_ در ایالت خود ثبت نام کنید.
پس از دریافت وضعیت معافیت مالیاتی باید خیریه خود را در ایالتی که در آن قرار دارید، ثبت نام کنید. وبسایت IRS میتواند شما را به ایالت متبوعتان - یعنی جایی که میتوانید دفتر صحیح را پیدا کنید، مراحل تشکیل پرونده را مشاهده نمایید و الزامات گزارش سالانه را تأیید کنید - راهنمایی کند.
_ فرم IRS Form 990 را پر کنید.
IRS از شما میخواهد که «فرم 990» را به عنوان اظهارنامه مالی و اطلاعاتی سالانه که توسط همه خیریههای معاف از مالیات ارائه میشود، پر کنید. IRS از این فرم برای جمعآوری اطلاعات پیرامون خیریه شما و اطمینان از انطباقتان استفاده میکند. فرم 990 باید تا پانزدهمین روز از پنجمین ماه پس از تاریخ پایان سال مالیاتی سازمان ثبت شود.
8. محل دفتر مرکزی خیریه را شناسایی کنید.
_ مشخص کنید که آیا به یک دفتر نیاز دارید یا خیر.
اگر واقعاً از لحاظ بودجه در مضیقه هستید، میتوانید تصمیم بگیرید که خیریه خود را بدون دفتر فیزیکی اداره کنید، کمااینکه برخی خیریهها از خانه اداره میشوند. با این حال شما به یک صندوق پستی (P.O. box) برای دریافت بستههای پستی نیاز خواهید داشت که بسته به مکانتان و اندازهای که نیاز دارید ممکن است بین 50 تا 1000 دلار هزینه دربرداشته باشد.
_ بر روی کاهش هزینهها تمرکز کنید.
اگر خواهان اجاره یک فضای اداری هستید، توصیه میشود تا حد امکان این فضا را ساده نگه دارید. در این صورت شاید تنها به تعداد کمی میز، یک تلفن، یک لپتاپ، یک چاپگر و یک کمد بایگانی نیاز داشته باشید. برای انتخاب فضای اداری ارزانقیمت میتوانید با «مراکز شورای ملی مؤسسات مردمنهاد» تماس بگیرید.
سازمانهای زیر اسباب ضروری و تجهیزات کامپیوتری را به خیریهها اهدا میکنند.
- GreenStandards
- CSR Eco Solutions
- FreeCycle.org
- Interconnection.org
- Computer With Causes
- Recycles.org
9. پرسنل را استخدام کنید.
_ استخدام پرسنل را شروع کنید.
در حالی که برخی خیریهها صرفاً توسط مؤسس اداره میشوند، برخی دیگر تصمیم میگیرند تا دست کم یک کارمند و/یا داوطلب را استخدام کنند تا زمانی که احساس کنند به استخدام افراد دیگر نیاز دارند.
توجه: توصیه میشود برای دریافت مشاوره پیرامون تعداد کارکنانی که به آنها نیاز دارید با خیریههایی با اندازه مشابه تماس بگیرید.
_ ابتدا برای پستهای کلیدی استخدام کنید.
- مدیر کل
- مدیر/هماهنگکننده عضویت
- مدیر/متصدی رسانه و ارتباطات
- مدیر/ هماهنگکننده رویدادهای جذب کمکهای مالی
توجه:
در فرآیند استخدام عجلهای به خرج ندهید و به متقاضیانی که به طور کامل معیارهای شما را برآورده نمیکنند اکتفا نکنید. توصیه میشود متقاضیان دارای چند مهارت که قادر به انجام همزمان وظایف مختلف در خیریه هستند را استخدام کنید. برای کمک به این پروسه از یک آژانس کارمندیابی استفاده کنید.
10. وبسایت و حسابهای رسانه اجتماعی را راهاندازی کنید.
_ درباره طرح و ایده خود خوب بیندیشید
وبسایتی با طراحی خوب میتواند برای خیریه شما بسیار تأثیرگذار باشد. با این وبسایت میتوانید توجه دیگران را به خود جلب کنید، کارهای خود را راحتتر تبلیغ کنید و در بین مخاطبان هدف اعتماد ایجاد کنید که فرصت بهتری را برای تأثیرگذاری بیشتر به شما میبخشد.
توجه:
وبسایت از این لحاظ ارزشمند است که به شما در جمعآوری پول، هماهنگ کردن رویدادها، جذب داوطلبان و به اشتراک گذاری قصههای موفقیت کمک میکند.
_ صفحه خانگی (homepage) وبسایت دقیق و مفصل باشد.
این صفحه از لحاظ بصری باید جذاب و گیرا باشد و بازدیدکنندگان را تشویق به پیوستن به خیریه یا اهدای هدایا کند و به علاوه شامل جدیدترین اخبار، اعضای برجسته و رویدادهای آتی باشد.
_ صفحه درباره ما (About Us) را به وبسایت اضافه کنید.
این صفحه میتواند شامل مأموریت، چشمانداز، تاریخچه، پرسنل و اطلاعات کلی درباره خیریه شما باشد.
_ صفحه «به ما بپیوندید» (Join Us) را ایجاد کنید.
این صفحه باید همه اطلاعات لازم را به اعضای جدید و بالقوه قبل از پیوستن به خیریه ارائه دهد و همچنین حاوی یک فرم عضویت برای پیوستن آنلاین به سازمان باشد.
_ دکمه اهدای کمک (Donate) را برجسته و متمایز کنید.
این دکمه باید به صفحهای ختم شود که همه اطلاعات لازم را قبل از اهدای کمک به خیریه در اختیار خیّران و نیکوکاران بالقوه قرار دهد و همچنین حاوی یک فرم عضویت برای اهدای کمکهای آنلاین باشد.
_ صفحه رویدادها (Events) را ایجاد کنید.
این صفحه میبایست رویدادهای آتی شما را نمایش داده و حاوی دعوتنامههایی برای افراد علاقهمند جهت ثبت نام و حضور در این رویدادها باشد. شما همچنین باید مزایای پیوستن به خیریه خود را در اینجا شرح دهید. این صفحه معمولاً در یک قالب تقویمی ساخته میشود.
_ بخش اخبار (News) یا وبلاگ (Blog) را ایجاد کنید.
این صفحه باید حاوی جدیدترین اخبار درباره خیریه شما و کارهای آن و همچنین پستهای وبلاگی مرتبط باشد.
_ صفحه منابع (Resources) را ایجاد کنید.
این صفحه در صورت وجود باید شامل منابعی باشد که خیریه شما منتشر میکند.
_ بخش مختص اعضاء (Members-Only) را ایجاد کنید.
این صفحه معمولاً تنها مختص به اعضای خیریه شماست و میتوان از طریق رمز و پسورد ورود اعضاء به آن دسترسی داشت.
_صفحه تماس با ما (Contact Us) را ایجاد کنید.
این صفحه شامل تماس اطلاعات تماس با خیریه شما خواهد بود.
توجه:
راهاندازی پروفایلهای رسانه اجتماعی برای خیریه از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که به شما امکان میدهد تا اطلاعرسانی بیشتری درباره خیریه خود داشته باشید. مطئمن شوید که حسابهای رسانه اجتماعی به وبسایت خیریه پیوند (لینک) داده شدهاند تا توجهات به سازمان به حداکثر برسد.
توجه:
هیئت مدیره شما باید در حوزههای مختلف دارای تخصص باشد. بنابراین در جستجوی افرادی با مهارت در حوزههای زیر باشد:
- اعضایی که به منابع مالی دسترسی دارند و/یا دارای تخصص در زمینه جلب کمکهای مالی هستند.
- اعضایی دارای تخصص مدیریت در حوزههای مالی، حقوقی و/یا بازاریابی.
- اعضایی که بخشی از شبکهها هستند و دانش گستردهای در ارائه خدمات شما دارند.
توجه: حتماً به مسائل زیر رسیدگی کنید:
- خیریه من ... خواهد بود.
- خیریه من به ... کمک میکند.
- اعضای ما... هستند.
توجه: مزایای یک وبسایت خوب عبارت است از:
- امکان پیوستن دیگران به خیریه و پرداخت کمکهای آنلاین
- امکان ثبت نام شرکتکنندگان برای رویدادها
- امکان جمعآوری آنلاین کمکهای مالی و هدایت خودکار آن به حساب بانکی.
- امکان مدیریت پایگاه داده داوطلبان، خیّران، کارکنان، اعضاء و حامیان مالی.
- امکان ایجاد اعلانها و یادآوریهای خودکار برای رویدادها و پروژهها
بیشتر بخوانید :
چند توصیه برای راهاندازی یک خیریه
هایدی استیگلیتز هام (Heidi Stieglitz Ham) مدیرعامل شرکت Spectrum Fusion:
"در اعماق قلب خود کاوش کنید که چرا میخواهید خیریهتان را تشکیل دهید. اگر میخواهید شاهد تغییرات قوی و معتبر در زندگی افرادی باشید که به آنها خدمت میکنید بدانید که خیریهها جایی برای منیّت، خودخواهی یا افراد طالب توجه نیست."
نیکول کاردوزا (Nicole Cardoza) مدیراجرایی Yoga Foster:
"مخاطبان تأثیرگذار را در فرآیند توسعه خیریه خود دخالت دهید. سرمایهگذاران را تشویق کنید تا همچون خودتان پاسخگو و کوشا باشند و به جای وسواس در مورد نتایج در مورد روند رشد یک شرکت صبور باشید."
جینا لاموت (Gina LaMotte) بنیانگذار EcoRise:
"هر فرد قبل از راهاندازی یک خیریه باید دست کم یک سال کامل را صرف بررسی مشکلی کند که در تلاش برای حل آن است. با همه بازیگران اکوسیستم شامل مشتریان، سرمایهگذاران، همکاران و رقابت آشنا شوید."
منبع: namesnack.com
دیدگاه خود را بنویسید