در عصر امروز، پلتفرمهای زیادی برای دستیابی به اهداف مختلف در بازار موجود است. سازمانهای مردمنهاد در عرصه اجرایی و برنامهریزی با رقابتهای گستردهای مواجه هستند. حامیان، زمان و پول خود را در شکلگیری جشنوارهها، نمایشگاهها، تورها، رویدادهای موسیقی و دورههمیها صرف میکنند.
هر سازمان مردم نهاد اهدافی را برای رویدادها تعیین میکند که بتواند از اهداف آن حمایت کند. برخی از رایجترین اهداف برتر عبارتند از:
- ایجاد گردهمایی جدید
- تشویق و ترغیب مردم به اهدا کمکهای مالی
- حفظ خیرین قدیمی با یادآوری تاریخچه عملکرد آنان
اینها اهداف مشترکی هستند که هر سازمان مردمنهاد در تحقق آنها دست به عمل میشود. در ادامه در مورد مراحل اصلی و قابلاجرا برای هر کمپین خیریه موفق، بحث خواهیم کرد.
9 گام تا اجرای موفق کمپین نیکوکاری
1. درک هدف اصلی کمپین خیریه
اولین گام این است که هدف اصلی کمپین خیریه موردنظر را درک کنیم که ممکن است شامل برگزاری رویدادهای خیریه یا راهاندازی رسانههای اجتماعی برای جذب کمکهای مالی باشد. بسیار مهم است که اولویت اصلی کمپین خیریه خود را بشناسید. یک هدف روشن، به شما کمک خواهد کرد تا در فرایند جذب کمکهای مالی حداکثر ظرفیت خود را به کار گیرید و از آرمان ضمنی و ارزشمند خود نه فقط در عرصه محلی، بلکه در سطح جهانی پشتیبانی کرده و آن را ترویج دهید.
2. تعریف اهداف اولیه برای کمپین
اهداف مقدماتی شامل اهداف مربوط به کسبوکار، بازاریابی و کمپین است. دانستن اهداف اسپانسر از جهت صرفهجویی زمانی نیز ضرورت دارد.
این مسئله محیطی قابلاعتماد در میان اهداکنندگان و سازمانهای خیریه ایجاد میکند. تمام اطلاعات گردآوری شده در جهت تصمیمگیری درست برای کمپین خیریه حرکت میکند.
3. مشخص بودن ارزشهای کمپین
تکلیف خود را با علل برگزاری رویدادهای خیریه یا جشنوارهها، روشن کنید. فراموش نکنید که کمیت و کیفیت، هر دو را مورد ملاحظه قرار دهید. پیشنهادهای سازمانی، ارزشها و هدف باید آشکارا نیازهای برنامهریزیشده را برآورده کند. اگر ارزشها و آرمانهای یک سازمان خیریه روشن باشد، میتواند بهراحتی ارتباطات پردوام و بلندمدتی را بنانهد.
برای مطالعه :
4. تطابق با الزامات
با گردآوری اطلاعات شخصی و تخصصی از اهداکنندگان، سازمانهای خیریه میتوانند راهکارهایی برای درک و برآورده ساختن نیازهای قانونی و دولتی ایجاد کنند که در این صورت از آمادهسازی و تهیه مستندات قانونی و موقتی اطمینان داشته باشند.
5. سنجش مسائل
سازمانهای خیریه با چالشهای زیادی در جهت اثبات صحترویه کاریشان مواجه هستند از جمله این موارد:
- شناسایی اهداکنندگان جدید
- جمعآوری حامیان
- استمرار و استقرار اهداف
- رشد مثبت
اساساً بررسی چالشهای بازاریابی برای تعریف و ارائه راه حلهای نوآورانه، موردنیاز و الهامبخش است. ارائه چنین راهحلهایی سنجش دقیق چالشها و همچنین دستیابی به موفقیت را تضمین میکنند. با برنامهریزی و تجزیهوتحلیل مناسب، میتوان مسائل را به طور مؤثر، حلوفصل کرد.
6. ساده سازی کمپین نیکوکاری
یک کمپین خیریه موفق باید ساده و آسان طرحریزی کند تا بتواند رابطه سالمی با اهداکنندگان ایجاد کند؛ بنابراین، سادهسازی و اجتناب از استراتژیهای تبلیغاتی پیچیده، میزان موفقیت در بازار را افزایش میدهد.
7. مدیریت و رهبری اصولی
برای حفظ یک سازمان خیریه، واجب است در هر مرحله از پیشبرد کار، در جایگاه یک رهبر ایستادگی داشته باشید. شما فقط در برابر اشتباهات و حقوق تحت نظارت خودتان پاسخگو و مسئول هستید. علاقۀ تماموکمال خود برای رسیدن به اهداف مقرر را با فعال ماندن و دستگیری از فرصتهای گوناگونی که به سمت شما میآیند، نشان دهید.
8. تعیین چارچوب
یکی از مهمترین رویکردهای سازمانهای خیریه، تعیین چارچوب و محدودیت برای هر مرحله از کمپین است. باید مسئولیتهای مختلفی برای همکاران تعیین کرد و آنها را بر اساس جایگاه و نقشی که افراد ترجیح میدهند بهعنوان عضوی از تیم ایفا کنند بهدرستی برایشان تعریف کرد تا به نتایج مطلوب رسید.
اگر یک سازمان در تنظیم و توزیع مسئولیتها کفایت لازم را به خرج ندهد، به این معنی است که بهکیفیت و چگونگی اجراشدن تعاملات بیتوجه است.
9. تمرکز روی اشخاص
معمولاً، یک سازمان خیریه روی اهداکنندگان شخصی کمپین خیریه خود تمرکز میکند. آنها تصمیمات هوشمندانه را نه صرف بهدستآوردن بنیان تازه، بلکه صرف تاریخچه افراد میکنند. اهداکنندگان شخصی، منابع اصلی افزایش پرداختهای خیریه برای دیگر سازمانهای مردمنهاد هستند؛ بنابراین، این سازمانها باید به کمپین خیریه خود که قادر است به آنها و اهدا کنندگانشان در سراسر جهان سود برساند، توجه کافی داشته باشند.
بیشتر بخوانید :
در پایان باید گفت...
نکات ذکر شده، 9 گام برتر برای کسب موفقیت در کمپینهای خیریه هستند؛ رویکردهایی که معمولاً یک سازمان مردمنهاد برای رسیدن به اهداف خود در جمعآوری سرمایه، مدنظر قرار میدهد.
تعریف، برنامهریزی و تحقیق در مورد شیوهها، امری ضروری است زیرا چشمانداز سازمان را شفاف کرده و دری برای جذب اهداکنندگان تازه میگشاید و همچنین بر حفظ و نگهداری از اهداکنندگان قدیمی تأثیر میگذارد.
هدف از برگزاری رویدادهای خیریه یا کمپینهای ایجاد شده در رسانههای اجتماعی، دستیابی به بودجه سالانه، تولید بیشتر، کسب درآمد و... است.
اهداف سازمانهای مردمنهاد بهوضوح بررسی و تعریف شدهاند و میتوانند شبکهای از روابط بادوام را ایجاد کنند. خیریههای بزرگ، ارتباط قوی با اهداکنندگان خود را با تشویق آنها به ادامه مشارکت حفظ میکنند. به نظر کار سختی است اما بیش از آنچه فکرش را میکنید ارزشش را دارد. داشتن یک کمپین خیریه موفق، اهداکنندگان و شهرت سازمان را نیز افزایش میدهد.
دیدگاه خود را بنویسید