در عصر امروز، پلتفرم‌های زیادی برای دستیابی به اهداف مختلف در بازار موجود است. سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه اجرایی و برنامه‌ریزی با رقابت‌های گسترده‌­ای مواجه هستند. حامیان، زمان و پول خود را در شکل‌گیری جشنواره­‌ها، نمایشگاه‌ها، تورها، رویدادهای موسیقی و دوره‌همی‌ها صرف می‌کنند. 

هر سازمان مردم‌ نهاد اهدافی را برای رویدادها تعیین می‌کند که بتواند از اهداف آن حمایت کند. برخی از رایج‌ترین اهداف برتر عبارتند از:

  • ایجاد گردهمایی جدید
  • تشویق و ترغیب مردم به اهدا کمک‌های مالی
  • حفظ خیرین قدیمی با یادآوری تاریخچه عملکرد آنان

این‌ها اهداف مشترکی هستند که هر سازمان مردم‌نهاد در تحقق آن­‌ها دست به عمل می‌شود. در ادامه در مورد مراحل اصلی و قابل‌اجرا برای هر کمپین خیریه موفق، بحث خواهیم کرد.

9  گام تا اجرای موفق کمپین نیکوکاری

1. درک هدف اصلی کمپین خیریه

اولین گام این است که هدف اصلی کمپین خیریه موردنظر را درک کنیم که ممکن است شامل برگزاری رویدادهای خیریه یا راه‌اندازی رسانه­‌های اجتماعی برای جذب کمک‌­های مالی باشد. بسیار مهم است که اولویت اصلی کمپین خیریه خود را بشناسید. یک هدف روشن، به شما کمک خواهد کرد تا در فرایند جذب کمک­‌های مالی حداکثر ظرفیت خود را به کار گیرید و از آرمان ضمنی و ارزشمند خود نه فقط در عرصه محلی، بلکه در سطح جهانی پشتیبانی کرده و آن را ترویج دهید. 

2. تعریف اهداف اولیه برای کمپین

اهداف مقدماتی شامل اهداف مربوط به کسب‌وکار، بازاریابی و کمپین است. دانستن اهداف اسپانسر از جهت صرفه‌جویی زمانی نیز ضرورت دارد.
این مسئله محیطی قابل‌اعتماد در میان اهداکنندگان و سازمان‌­های خیریه ایجاد می‌کند. تمام اطلاعات گردآوری شده در جهت تصمیم‌گیری درست برای کمپین خیریه حرکت می‌کند.

3. مشخص بودن ارزش‌­های کمپین

تکلیف خود را با علل برگزاری رویدادهای خیریه یا جشنواره­‌ها، روشن کنید. فراموش نکنید که کمیت و کیفیت، هر دو را مورد ملاحظه قرار دهید. پیشنهادهای سازمانی، ارزش‌­ها و هدف باید آشکارا نیازهای برنامه‌ریزی‌شده را برآورده کند. اگر ارزش­‌ها و آرمان­‌های یک سازمان خیریه روشن باشد، می‌­تواند به‌راحتی ارتباطات پردوام و بلندمدتی را بنانهد.

برای مطالعه : 

 ایده‌های جالب برای نام‌گذاری مؤسسات خیریه

4. تطابق با الزامات

با گردآوری اطلاعات شخصی و تخصصی از اهداکنندگان، سازمان‌های خیریه می‌توانند راهکارهایی برای درک و برآورده ساختن نیازهای قانونی و دولتی ایجاد کنند که در این صورت از آماده‌سازی و تهیه مستندات قانونی و موقتی اطمینان داشته باشند.

5. سنجش مسائل

سازمان‌های خیریه با چالش‌های زیادی در جهت اثبات صحت‌رویه کاری­شان مواجه هستند از جمله این موارد:

  •  شناسایی اهداکنندگان جدید
  •  جمع­‌آوری حامیان
  •  استمرار و استقرار اهداف
  •  رشد مثبت

اساساً بررسی چالش‌های بازاریابی برای تعریف و ارائه راه­ حل­‌های نوآورانه، موردنیاز و الهام‌بخش است. ارائه چنین راه‌حل‌هایی سنجش دقیق چالش‌­ها و همچنین دستیابی به موفقیت را تضمین می‌کنند. با برنامه­‌ریزی و تجزیه‌وتحلیل مناسب، می‌­توان مسائل را به طور مؤثر، حل‌وفصل کرد.

6. ساده سازی کمپین نیکوکاری

یک کمپین خیریه موفق باید ساده و آسان طرح‌ریزی کند تا بتواند رابطه سالمی با اهداکنندگان ایجاد کند؛ بنابراین، ساده‌سازی و اجتناب از استراتژی‌­های تبلیغاتی پیچیده، میزان موفقیت در بازار را افزایش می‌دهد.

7. مدیریت و رهبری اصولی

برای حفظ یک سازمان خیریه، واجب است در هر مرحله از پیشبرد کار، در جایگاه یک رهبر ایستادگی داشته باشید. شما فقط در برابر اشتباهات و حقوق تحت نظارت خودتان پاسخگو و مسئول هستید. علاقۀ تمام‌وکمال خود برای رسیدن به اهداف مقرر را با فعال ماندن و دستگیری از فرصت‌های گوناگونی که به سمت شما می­‌آیند، نشان دهید.

8. تعیین چارچوب

یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان‌های خیریه، تعیین چارچوب و محدودیت برای هر مرحله از کمپین است. باید مسئولیت‌های مختلفی برای همکاران تعیین کرد و آن‌­ها را بر اساس جایگاه و نقشی که افراد ترجیح می­‌دهند به‌عنوان عضوی از تیم ایفا کنند به‌درستی برایشان تعریف کرد تا به نتایج مطلوب رسید.
اگر یک سازمان در تنظیم و توزیع مسئولیت‌ها کفایت لازم را به خرج ندهد، به این معنی است که به‌کیفیت و چگونگی اجراشدن تعاملات بی­‌توجه است.

9. تمرکز روی اشخاص

معمولاً، یک سازمان خیریه روی اهداکنندگان شخصی کمپین خیریه خود تمرکز می‌کند. آن‌ها تصمیمات هوشمندانه را نه صرف به‌دست‌آوردن بنیان تازه، بلکه صرف تاریخچه افراد می‌کنند. اهداکنندگان شخصی، منابع اصلی افزایش پرداخت‌های خیریه برای دیگر سازمان­‌های مردم‌نهاد هستند؛ بنابراین، این سازمان‌ها باید به کمپین خیریه خود که قادر است به آن‌ها و اهدا کنندگانشان در سراسر جهان سود برساند، توجه کافی داشته باشند.

بیشتر بخوانید : 

روش‌های خلاقانه برای تقویت ارتباطات در سازمان‌های خیریه

در پایان باید گفت...

نکات ذکر شده، 9 گام برتر برای کسب موفقیت در کمپین‌های خیریه هستند؛ رویکردهایی که معمولاً یک سازمان مردم‌نهاد برای رسیدن به اهداف خود در جمع‌آوری سرمایه، مدنظر قرار می‌­دهد. 

تعریف، برنامه­‌ریزی و تحقیق در مورد شیوه­‌ها، امری ضروری است زیرا چشم‌انداز سازمان را شفاف کرده و دری برای جذب اهداکنندگان تازه می‌گشاید و همچنین بر حفظ و نگهداری از اهداکنندگان قدیمی تأثیر می­‌گذارد.
هدف از برگزاری رویدادهای خیریه یا کمپین‌های ایجاد شده در رسانه‌های اجتماعی، دستیابی به بودجه سالانه، تولید بیشتر، کسب درآمد و... است.

اهداف سازمان‌های مردم‌نهاد به‌وضوح بررسی و تعریف شده‌­اند و می‌­توانند شبکه‌­ای از روابط بادوام را ایجاد کنند. خیریه­‌های بزرگ، ارتباط قوی با اهداکنندگان خود را با تشویق آن‌ها به ادامه مشارکت حفظ می‌­کنند. به نظر کار سختی است اما بیش از آنچه فکرش را می­‌کنید ارزشش را دارد. داشتن یک کمپین خیریه موفق، اهداکنندگان و شهرت سازمان را نیز افزایش می‌­دهد.