تفاوت اصلی میان وفاداری خیرین و حفظ خیرین آن است که شما کدام یک از این دو گزینه را انتخاب می‌کنید. در واقع، حفظ خیرین عملی است که از سوی سمن‌ها صورت می‌پذیرد درحالی‌که وفاداری صرفاً از سمت خیرین انجام می‌شود. بااین‌حال، وفاداری خیرین تا زمانی که تلاشی از سوی سمن‌ها صورت نگرفته باشد، محقق نخواهد شد.

درست مانند هر رابطه دیگری، شکل گرفتن وفاداری در خیرین تنها زمانی رخ خواهد داد که سمن‌ها با خیرین به صورت افرادی خاص مواجه شوند. هر چه قدر شما درباره نیازها و علایق خیرین بیشتر بدانید، ارتباط شما با آن‌ها به نتایج بهتری منجر خواهد شد. 

بر اساس این ارتباط، خیرین حس خواهند کرد که دغدغه‌ها و ایده‌هایشان شنیده می‌شود و در نتیجه، علاقه‌شان به سازمان و فعالیتشان در آن افزایش خواهد یافت. خیرین وفادار صرفاً به سازمان کمک مالی نمی‌کنند. آن‌ها اغلب بهترین داوطلبین و مدافعین سازمان شما خواهند بود. چنین خیرینی صرفاً حفظ نخواهند شد بلکه تا ابد به شما وفادار خواهند ماند.

8 روش و اقدام مؤثر برای افزایش وفاداری خیرین

1. با خیرین ارتباط عاطفی برقرار کنید؛

بهترین راه ارتباط با خیرین از طریق قصه‌گویی است. فارغ از اینکه برنامه سمن شما چیست، قصه‌ها و داستان‌های بسیاری درباره تأثیراتی که سمن شما در اجتماع دارد و تفاوت‌هایی که رقم می‌زند، وجود دارد.

تا حد ممکن باید این قصه‌ها را شخصی‌سازی کنید. اگر گروه هدف سازمان شما افراد هستند، خیرین شما به روایت‌های مربوط به آن‌ها گوش می‌دهند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. سمن‌هایی که به صورت مستقیم با افراد کار نمی‌کنند باید با خیرین صحبت کرده و دلایل کمک‌های آن‌ها را پیدا کنند. قصه‌های خیرین باید تا حد ممکن عاطفی و اثرگذار باشد.

نکته تخصصی: هنگام بیان این قصه‌ها، آن‌ها را از زاویه خیرین و افرادی که به آن‌ها کمک می‌کنند بیان کنید. سمن‌هایی که قصه‌هایشان را صرفاً از زاویه دید سازمان بیان می‌کنند در برقراری ارتباط مؤثر با خیرین ناتوان‌اند.

برای مطالعه :

راهبردهای حکمرانی خوب با تاکید بر فضای مجازی

2. بازخورد بگیرید؛

بازخوردهایی که از خیرین، داوطلبان و جامعه هدف می‌گیرید فوق‌العاده ارزشمندند. خیرین و داوطلبان می‌توانند دلایل کمک‌های مالی و زمانی را به شما بگویند. جامعه هدف می‌تواند در خصوص تأثیرات مثبتی که سازمان شما به‌جای گذاشته صحبت کند.
با گرفتن بازخورد از این گروه‌ها، اعتماد نسبت به سازمان افزایش پیدا کرده و خیرین و داوطلبان به مداخله بیشتر تشویق می‌شوند.

این‌ها روش‌هایی است که سازمان شما می‌تواند با استفاده از آن‌ها نسبت به گرفتن بازخورد اقدام کند:

  1. پرسش‌نامه‌هایی که از طریق ایمیل یا شبکه‌های مجازی ارسال می‌شوند.
  2. تماس تلفنی با خیرینی که پیش‌ازاین کمک مالی کرده‌اند.
  3. ملاقات‌های چهره به چهره با خیرین بزرگ
  4. جای دادن گزینه نوشتن بازخورد در فرم‌های کمک مالی
  5. پژوهش در بستر وب

3. یک برنامه برای وفاداری خیرین بنویسید؛

هنگامی‌که سمن شما مشغول شکل دادن به رابطه با خیرین و تقویت این رابطه است، بهترین راه برای دست یافتن به این هدف، نوشتن برنامه وفاداری خیرین است.
این برنامه شامل راهبردها، تقویم، فعالیت‌ها و ارتباطاتی است که شما با هر خیر برقرار می‌کنید. سمن‌ها می‌توانند این برنامه را از طریق اقدامات مرتبط با مدیریت گام‌ها انجام دهند.

سمن‌ها به‌واسطه این سیستم می‌توانند اهداف و برنامه‌های منحصربه‌فردی را برای هر خیر تشکل دهند. به‌موازات افزایش رابطه با هر خیر، شما اطلاعات بیشتری در خصوص علایق آن‌ها و توانایی‌شان برای کمک مالی به دست خواهید آورد. می‌توانید این اطلاعات را به داده‌های خیرین خود اضافه کرده و برنامه وفاداری هر فرد را نسبت به آن‌ اطلاعات به‌روز کنید.

4. وفادار بودن را برای خیرین تسهیل کنید؛

پیش‌تر گفتیم که وفاداری خیرین به نوع نگاه آن‌ها نسبت به سازمان بستگی دارد نه برعکس. وفاداری خیرین به دلایل متفاوتی بستگی دارد.
یکی از دلایل عدم وفاداری آن است که اگر انجام کمک مالی به سازمان شما برای خیرین دشوار باشد، آن‌ها احتمالاً بری دفعات آتی به سازمان کمک نخواهند کرد.

4.1- کمک آنلاین ساده

سمن‌ها باید فرایند کمک مالی را تا جای ممکن تسهیل کنند. افزودن صفحات آنلاین کمک مالی و فرم‌های دوره‌ای در وب‌سایت سازمان، برای تضمین رابطه بلندمدت میان خیر و سازمان ضروری است.
بسیاری از خیرین ترجیح می‌دهند که به‌جای کمک مالی از طریق چک یا پول نقد، از طریق انتقال پول آنلاین اقدام کنند چراکه این روشی آسان و ایمن است.

سازمان «مرکز کنترل سلامت بی خانمان های هیوستون» مثال بسیار خوبی خواهد بود. صفحه کمک مالی آن‌ها بسیار جذاب است، همچنین فرم‌های کمک مالی دوره‌ای آن‌ها ساده اما مؤثر است و سایتشان شامل آمارهایی می‌شود که عواطف خیرین را تحریک کرده و اعتماد را شکل خواهد داد.

4.2- کمپین‌های همتا به همتا

یکی از روش‌های دیگری که سمن شما می‌تواند بر اساس آن خیرین را تشویق کند، دادن امکان گسترش کار خیر به آن‌هاست. خیرین به‌واسطه وجود کمپین‌های همتا به همتا می‌توانند وفاداری خودشان را با به اشتراک گذاشتن قصه‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مالی از طریق این کمپین‌ها، نشان بدهند.
سمن‌ها می‌توانند از تلاش‌های خیرین به‌واسطه به‌روزرسانی ارتباطات در برنامه‌ها، تصاویر و قصه‌های موفقیت سازمان، قدردانی نمایند.

جمع‌آوری کمک مالی از طریق صندوق همتا به همتای خیرین می‌تواند به شما در دعوت از خیرین و داوطلبان جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی کمک کند.
هریک از سرمایه‌گذاران شما یک صفحه شخصی سازی شده جمع‌آوری کمک مالی با تبلیغات هیجان‌انگیز خواهد داشت؛ و تمامی کمک‌های مالی مستقیماً به‌حساب اصلی کمپین شما واریز خواهد شد.

5. از همان ابتدا بر شکل دادن رابطه با خیرین تمرکز کنید؛

سمن‌ها باید از همان ابتدا بر شکل دادن رابطه با خیرین تمرکز کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، مجموعه‌ای از اقدامات جهت خوش‌آمدگویی به خیرین است.

سمن‌ها می‌توانند ایمیل‌هایی را ساخته و به خیرینی که برای اولین بار کمک مالی کرده‌اند، ارسال کنند. سمن شما باید این ایمیل‌ها، اطلاعات تکمیلی در خصوص مأموریت سازمان و برنامه‌های مؤثر خود در اختیار خیرین قرار بدهد. 

سمن شما همچنین می‌تواند روش‌های متفاوتی که خیرین می‌توانند به‌واسطه آن‌ها از سازمان شما حمایت کنند را در اختیار آن‌ها قرار دهد. روابط مدیریت‌شده با خیرین کلید افزایش سرمایه موفق و وفاداری خیرین است.

6. ارتباطات شخصی‌سازی شده را خیرین ترتیب دهید؛

نخستین گام برای بنا نهادن وفاداری خیرین، یادگیری علایق آن‌ها و انگیزه‌هایی است که برای ورودشان به سازمان دارند.
سمن‌ها می‌توانند وفاداری خیرین را از طریق روابط شخصی‌سازی شده و دادن اطلاعات موردعلاقه خیرین به آن‌ها افزایش دهند.

یکی از بهترین روش‌های انجام این کار با تمامی خیرین این است که آن‌ها را در مرکز داده‌های خود تقسیم‌بندی کنید. این‌ها برخی پرسش‌هاست که می‌توانید از خیرین خود بپرسید:

  • آن‌ها کی و چطور نخستین بار کمک مالی کردند یا سازمان را پیدا کردند؟
  • آن‌ها چند وقت یک‌بار کمک مالی می‌کنند؟
  • از انجام کمک مالی چه انگیزه‌هایی دارند؟

با سیستم مدیریت خیرین دانرباکس، سمن‌ها می‌توانند اطلاعات ضروری را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به داده‌های خود اضافه کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق این اطلاعات، خیرین را بر اساس فیلترهای متعددی تقسیم‌بندی کنند.

7. به خیرین دلیلی برای وفادار بودن بدهید؛

علاوه بر ارتباطات شخصی‌سازی شده با خیرین، سمن‌ها باید وفاداری خیرین را به‌واسطه شکل دادن به برنامه‌های عضویت افزایش دهند. سمن‌ها برنامه‌های عضویت را به‌منظور تکرار منظم کمک‌های مالی و مشارکت درازمدت خیرین ترتیب می‌دهند. برنامه‌های عضویت شامل افزونه‌هایی نظیر رویدادهای مختص اعضا یا اطلاعات عمیق و به‌روزرسانی‌ها می‌شود.

نکته تخصصی: 
بر اساس تقسیم‌بندی‌های خیرین خود، سطوح متفاوت عضویت را شکل دهید. هر گروه از خیرین با یکدیگر تفاوت دارند و باید آن‌ها را در سطوح متفاوتی از عضویت قرار داد.

8. قدردانی خود را نشان دهید؛

یکی از راه‌های ساده جهت افزایش وفاداری خیرین، تشکر از آن‌ها بابت کمک‌هایشان است. سمن‌ها باید در برابر هر کمک مالی، رسید قدردانی ارسال کنند، اما این رسید نباید صرفاً تشکر پیش‌فرض باشد. سازمان‌ها می‌توانند یادداشت‌های تشکر شخصی ارسال کنند، دیوار خیرین را به سایتشان اضافه نمایند و هدایایی را به‌منظور نشان دادن قدردانی خود ارسال کنند.

بیشتر بخوانید :

7 روش موثر برای برگزاری جلسات هیئت مدیره خیریه‌ها

6 معیار سنجش وفاداری خیّرین در سمن‌ها

به‌موازات جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی در خصوص خیرین خود و افزودن آن اطلاعات به پایگاه داده، می‌توانید معیارهای خاصی را بسنجید و بفهمید که تا چه حد تلاش‌هایتان کارساز بوده است.

1. از دست دادن خیّرین

سمن‌ها باید شمار و درصد خیرینی که در طول یک سال از دست داده‌اند را محاسبه کنند. در هنگام جمع‌آوری این اطلاعات، تمرکز بر شمار خیرین از دست رفته‌ای که در طول سال به صورت منظم کمک مالی کرده‌اند نیز ضروری است.
به دست آوردن آمار این افراد می‌تواند به سازمان شما دیدی واقع‌بینانه نسبت به حسی که خیرین نسبت به سمن شما دارند، بدهد.

2. حفظ خیّرین جدید

خیرین معمولاً کمک مالی اول خود را در یک رویداد انجام می‌دهند. در بسیاری از موارد، آن‌ها مطالعات بسیار اندکی در خصوص سمن‌ها دارند و احتمال کمی وجود دارد که دوباره کمک کنند؛ اما خیرینی که برای مرتبه دوم کمک می‌کنند، علاقه خود نسبت به سازمان شما را نشان داده‌اند و سمن شما توانسته که نخستین گام‌ها را جهت شکل دادن به رابطه بردارد. اگر سازمان شما در گرفتن ارتباطات عمیق با خیرین مشکل دارد، این حوزه‌ای است که باید روی آن انگشت بگذارید.

3. ارزش خیّر ثابت‌قدم

مقداری که یک خیر در طول سالیان سال کمک کرده است، شاخص فوق‌العاده است که نه‌تنها وفاداری آن‌ها بلکه توانایی‌شان جهت کمک مالی را می‌سنجد.
خیرین ممکن است به سازمان مقدار زیادی کمک کرده باشند، اما دفتر جمع‌آوری کمک‌های مالی شما این مقدار را به خاطر پراکندگی کمک‌ها به‌درستی محاسبه نکرده باشد. اطلاعات مربوط به خیر ثابت‌قدم می‌تواند در هنگام شکل دادن به برنامه وفاداری خیرین به شما کمک کند.

4. فراوانی کمک مالی

اگر سازمانتان خیر منظم یا برنامه عضویتی برای افزایش کمک‌های مالی منظم دارد، می‌توانید فراوانی کمک‌های مالی منظم را به دست بیاورید.
این شاخص اطلاعات بسیاری در خصوص وفاداری خیرین و اعتمادی که به سازمان شما دارند نشان می‌دهد.

5. نظرسنجی خروج

علاوه بر جمع‌آوری جزئیات کمک‌های مالی، سمن‌ها باید به‌منظور به دست آوردن اطلاعات بیشتر، سؤالاتی را از خیرینی که مایل به ادامه کمک مالی نیستند، بپرسند.
یکی از روش‌های انجام این کار، ارسال پرسش‌نامه‌هایی است که از آن‌ها در خصوص دلایل ترک سازمان سؤال می‌پرسد. احتمالاً از اکثر افراد پاسخی دریافت نخواهید کرد، اما آن‌هایی که به پرسش‌نامه پاسخ می‌دهند، اطلاعات بسیار مهمی را در خصوص این مسئله در اختیار شما قرار می‌دهند.

6. کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها در فضای مجازی

معیاری که بسیاری از سمن‌ها آن را در نظر نمی‌گیرند، نرخ پاسخ و اشتراک‌گذاری شبکه‌های مجازی است. این معیار یکی از روش‌هایی است که به‌واسطه آن می‌توانید واکنش خیرین به پست‌ها و فعالیت‌های فضای مجازی خود را بسنجید.
به یاد داشته باشید، نوشتن یک کامنت زمان و تلاش بسیاری می‌طلبد و نشان‌دهنده علاقه وافر نسبت به سازمان شماست.

تضمین وفاداری خیّرین با تقویت روابط

شکل دادن روابط با خیرین و تقویت این روابط، به تضمین وفاداری خیرین کمک می‌کند. سمن‌ها می‌توانند این کار را با شکل دادن به راهبردها و اهداف منحصربه‌فرد برای تک‌تک خیرین و با توجه به سطح هرکدام از آن‌ها انجام دهند.
سمن شما می‌تواند از طریق تکنیک‌های مدیریت گام‌ها، ارتباط مداوم و معیارهای سنجش به فهم بهتری از وفاداری خیرین نسبت به سازمان دست پیدا کند.

منبع: سایت donorbox