به گزارش روابط عمومی آکادمی خیر ایران، کارگاه مهارتی-کاربردی با موضوع «تکنیکهای نیازسنجی در حوزه فعالیتهای بشردوستانه» طی یک جلسه 3 ساعته در روز شنبه پنجم اسفندماه با تدریس دکتر مونا رحمانی (مدرس و مشاور حوزه ارتباطات و روابط عمومی) به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
دکتر رحمانی ضمن تعریف «نیازسنجی»، درباره موضوعات نیازسنجی گفت: ابتدا باید نیاز شناسایی شود و لیستی حداکثری از نیازهای یک گروه براساس اطلاعات موجود تهیه کنیم. میتوان موضوعات موردنیاز را به سه دسته تقسیم کرد :
- مشتریان خدمات آموزش سلامت (کارکنان بهداشتی – اعضای جامعه)
- برنامه های آموزش سلامت (عموم مردم – پرسنل)
- سازمان، ارتباطات و ساختار اداری
وی در ادامه اضافه کرد: برای شناسایی مشکلات افراد روشهایی وجود دارد که میتوان به مصاحبه گروهی، مشاهده مستقیم، کنترل آماری و شاخصها، مرور متون و اطلاعات علمی و .... که هم سریع و نتیجهبخش است و هم کمهزینه.
رحمانی در ادامه درباره «تکنیکهای نیازسنجی در سازمانها» گفت: این تکنیکها به دو دسته «توافق محور» و «مسئله محور- مشکل محور» تقسیم میشوند. در تکنیک «توافق محور» میتوان از تکنیکهای دلفی، فیشباول و تلاستار استفاده کرد.
در تکنیک دلفی با استفاده از یک پرسشنامه که توسط یک گروه کوچک طراحی شده، آغاز میگردد. این پرسشنامه برای طیف وسیعی از صاحب نظران ارسال و پاسخ دهندگان نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام نموده و آن را عودت می دهند. گروه مربوطه پس از تجزیه و تحلیل پاسخها، آنها را با هم ترکیب نموده و یک فهرست کامل را تدوین ودوباره برای اولویت بندی در اختیار افراد پاسخ دهنده یا نمونه ای از آنها قرار میدهند. این روند آنقدر ادامه می یابد تا توافق نسبی درباره موارد نیازها حاصل شود.
در این تکنیک زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که تعداد افراد انتخاب شده برای جمع آوری اطلاعات نیاز سنجی محدود باشند و امکان تجمع آنها در یک کارگاه آموزشی نیز وجود داشته باشد. در این تکنیک افرادی را که برای کسب اطلاعات و سنجش نیاز جمع شده اند، مشابه آنچه در کارگاه های آموزشی معمول است به گروه های کوچک تقسیم می کنند و هر گروه با تبادل نظر، فهرستی از نیازها را تهیه می کند تا در جلسه عمومی با حضور همه شرکتکنندگان، گزارش کار گروهها عرضه شود و پس از بحث و تبادل نظر، فهرست نیازهای مورد توافق اولویتبندی آنها انجام میگیرد.
تکنیک تلاستار نیز در گروه تکنیکهای توافق محور قرار میگیرد. این تکنیک بسیار شبیه تکنیک فیش باول است این تکنیک زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد افرادی که باید از آنها کسب اطلاعات شود، زیاد است در این حالت افراد در مناطق مختلف گرد هم میآید و از طریق تکنیک فیش باول به تعیین نیازهای آموزشی می پردازند و سپس نماینده یا نمایندگانی از هر منطقه در گرد همائی مرکزی روی نیازهای آموزشی و اولویت بندی آنها توافق می کنند. در مرحله دوم، نمایندگان مناطق با شیوه کارگاهی مشابه تکنیک فیش باول توافق سازی مینمایند.
عموم علاقمندان برای بهرهمندی از خدمات آکادمی خیر ایران میتوانند به وبگاه ac.kheir.ir مراجعه کرده و یا از طریق شماره 09912069037 با کارشناسان ما در ارتباط باشند .
دیدگاه خود را بنویسید