عوامل زیادی به ایجاد یک خیریه موفق کمک میکنند. برخلاف سرمایهگذاری در بخش انتفاعی، هزینهای که میتوان برای رشد یک خیریه و اعضای آن صورت داد تا حدودی محدود است. بنابراین راهاندازی یک خیریه موفق، نسبتاً دشوارتر از سازمانهای انتفاعی است، گرچه به هیچ عنوان غیرممکن نیست. در این مقاله چند گام لازم که هر خیریه باید برای کسب موفقیت بردارد را با هم مرور میکنیم.
مراحل دستیابی یک موسسه خیریه به موفقیت
شاید این مراحل از دیدگاه هر کسی متفاوت باشند، اما آنچه تا به اینجا بین همه موارد مشترک بوده است، شامل:
1. تمرکز بر روی هدف و مأموریت
شاید لازم به ذکر نباشد که هر خیریه برای کسب موفقیت باید تمرکز اصلی را بر روی مأموریت خود قرار دهد. موفقترین موسسات خیریه دارای اهداف مشخص و روشن هستند. برای مثال خیریه «Shelter UK» قصد دارد معضل بیخانمانی و کمبود مسکن را در بریتانیا ریشهکن کند یا هدف خیریه «Marie Curie» ارائه مراقبتهای بهداشتی برای همه بیماران در مراحل پایانی زندگی آنهاست. هرچند عناصر متعدد دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند، اما خیریهها دارای تمرکز و هدف نهایی مشخص هستند.
برای مطالعه :
برخورداری خیریه از یک هدف روشن و صریح به خیّران بالقوه اجازه میدهد تا دنیایی که خیریه امیدوار به خلق آن است را در ذهن خود مجسم کنند.
برای مثال دنیای بدون بیخانمانها چشماندازی امیدوارکننده و گیراست که انگیزهبخش خیّران برای کاوش عمیق و کمک به خیریهها در انجام مأموریتهایشان خواهد بود.
2. تجربیات منحصر به فرد خیّران
خیّران و نیکوکاران مهمترین بخش هر خیریه هستند. آنها عواملی هستند که باعث موفقیت خیریهها، جذب پول و کسب شهرت آنها میشوند. از نگاه خیریههای موفق، ارزش خیّران چیزی فراتر از کمکهای مالی آنهاست و آنها در واقع بخش بسیار مهمی از ساختار خیریه تلقی میشوند.
داشتن یک تجربه منحصر به فرد و به یادماندنی از همکاری با خیریه میتواند این اطمینان را حاصل کند که خیّران همچنان به کمکهای خود ادامه خواهند داد. برخی از تاکتیکهای مورد استفاده خیریههای موفق در این رابطه شامل ارسال ایمیل و نامههایی است که فرد نیکوکار را از نحوه استفاده سازمان از کمکهای وی و میزان انتفاع و سودمندی خیریه مطلع نگه میدارد.
سایر خیریهها نیز با برگزاری رویدادهای دورهای تلاش میکنند تا خیّران را به طور منظم در جریان امور خیریه قرار دهند. انجام این کار میتواند به خیّران نشان دهد که خیریه آنها را چیزی فراتر از یک کمک نقدی میپندارد و واقعاً برای مشارکتشان در امور خیریه ارزش قائل است.
3. منابع مالی متنوع
هرچند کمکهای مالی در سطح فردی برای خیریهها لازم و ضروری است، اما از ویژگیهای بارز یک خیریه موفق داشتن منابع مالی متنوع است. همچون سازمانهای انتفاعی، کسب 100 درصد درآمد نقدی از یک منبع واحد ریسک بالایی دربردارد و بنابراین بسیاری از خیریههای موفق به روشهای تأمین مالی متنوع نظیر کمکهای دولتی، تأمین سرمایه جمعی (crowdfunding) و حمایت مالی شرکتها تکیه میکنند.
بیشتر بخوانید :
«خیریه نمیتواند بدون داشتن یک منبع درآمد قابل اعتماد به حیات خود ادامه دهد و همانطور که هر سازمانی مطلع است، قرار دادن همه تخممرغها در یک سبد کار پرریسکی محسوب میشود.»
4. رهبران خبره
یافتن رهبر مناسب برای کسب موفقیت هر سرمایهگذاری بسیار حائز اهمیت است و در مورد خیریهها پیدا کردن یک رهبر باتجربه و باسواد از اهمیت بیشتری برخوردار است. در شرایطی که خیریهها نمیتوانند به اندازه سازمانهای انتفاعی حقوق و دستمزد پرداخت کنند، داشتن بهترین رهبری میتواند اطمینان دهد که یک خیریه استعدادها را از بالا به پایین جذب میکند.
«تج کوهلی» (Tej Kohli) نمونهای خوب از یک رهبر خیریه عالی است. هوش و خلاقیت تجاری او به عنوان رئیس مؤسسه «Tej Kohli Cornea» باعث شده تا خیریهاش به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کند. این امر به نوبه خود به خیریه وی اجازه میدهد تا آزادی عمل بیشتری برای جذب بهترین استعدادها در همه سطوح شرکت داشته باشد.
5. استراتژی دیجیتال و تعامل با رسانههای اجتماعی
امروزه هر سازمانی به یک رسانه اجتماعی قوی و استراتژی دیجیتال نیاز دارد. عصر دیجیتال امکان ارتباط با مخاطبان جدید و بهرهبرداری از فرصتهای جذب سرمایه را برای ما فراهم کرده است.
رسانه اجتماعی یک ابزار عالی برای خیریهها جهت تعامل با خیّران و اطلاعرسانی در مورد اهداف و آرمانهایشان است. از جذب کمکهای مالی گرفته تا انتشار اخبار، رسانههای اجتماعی ابزاری قدرتمند برای هر خیریه هستند. اغلب خیریههای موفق در هر زمان خاص به کاربردهای مختلفی از رسانههای اجتماعی روی میآورند.
انتشار محتوای با کیفیت خوب یک روش عالی برای هر خیریه جهت آموزش خیّران بالقوه و داوطلبان در مورد مزایایی است که خیریه میتواند برای آنها فراهم کند.
7. اعتمادسازی
یکی از عناصر حیاتی یک خیریه موفق کسب اعتماد عمومی است. خیریهها اغلب در افکار عمومی به عنوان سازمانهایی با عملکرد بیعیب و نقص - بسیار فراتر از سازمانهای بخش انتفاعی - نگریسته میشوند، اما در سالهای اخیر بحثهای زیادی در این خصوص که وجوه کمکهای مالی داخل خیریه صرف چه اموری میشود، پدید آمده است.
شفافیت یکی از ویژگیهای بارز یک خیریه موفق است. پیروی از یک رویه روشن، دقیق و مختصر که نشان دهد پول خیّران در چه مسیری خرج میشود میتواند برای افزایش اعتماد در بین خیّران بالقوه مفید باشد.
یک مثال بسیار خوب در این زمینه صفحه متعلق به بنیاد قلب انگلیس (British Heart Foundation) است که مسیر هزینه کردن پول خیّران را نشان میدهد. این صفحه به طور واضح و قابل فهم نشان میدهد که چند درصد از هر پوند اهدایی صرف هدف اصلی خیریه میشود.
هر خیریه باید نظارت جدی بر امور مالی خود داشته باشد تا کامل و بیعیب و نقص جلوه کند. وجود یک تیم مالی قوی و قابل اعتماد میتواند در تضمین موفقیت یک خیریه بسیار ارزشمند باشد. رویههای مالی قوی نه تنها یک خیریه را از لحاظ مالی باثبات میکند، بلکه به تقویت اعتماد دیگران به این مؤسسه نیز کمک خواهد کرد.
منبع: وبسایت insightssuccess
دیدگاه خود را بنویسید