سال 2020 به ما یاد داد که هر لحظه منتظر اتفاقات غیرمنتظره باشیم. ما با مجموعهای از رویدادها روبرو هستیم که جهان را تحتتأثیر قرار دادهاند مانند: بیماری همهگیر کووید-19 و قتل George Floyd مواجه بودهایم که دنیا را دور محورش چرخانده است.
در هر دو مورد،مؤسسات خیریه با وضعیت اضطراری و ناراحتکنندهای مواجه شده بودند که برنامهای برای مواجهه نداشتند و مجبور شدند که تصمیمی سریع در مورد این اتفاقات پیچیده، حساس و متغیر بگیرند.
تصمیمگیری سریع در مورد نحوه برقراری ارتباط مؤثر در چنین رویدادهای خاص، بسیار نتیجهبخش بوده است. سازمانهای خیریه خلاق توانستند حامیان اصلی خود را درگیر کنند و حتی حامیان جدیدی را به سوی سازمان خود جذب کنند. سازمانهایی که دیرتر اقدام کردند، متأسفانه از بین رفتند و نتوانستند خود را به سطح حامیان خود برسانند.
این امر بهویژه در مورد سازمانهای مردمنهاد که نقش کمپینهای جمعآوری کمک مالی فردبهفرد را دارند، نیز صدق میکند.
کمپینهای مجازی
ما اخیراً با سازمانهای حرفهای فردبهفرد برای بررسی نظرسنجی و مصاحبهها همکاری داشتیم. در طی این همکاری پی به بیشترین کمپینهای موفق در بهار و تابستان بردیم.
برقراری ارتباط بهصورت شفاف، خلاقانه و پیوسته، راز اصلی این کمپینهای موفق بود. با این حال کمپین و یا سازمانهایی که در حال دستوپا زدن برای رشد خود بودند، در گزارشها به نداشتن پول و پشتیبانی اشاره کرده بودند؛ این در حالی بود که اغلب بهاندازه کافی ارتباط برقرار نکرده بودند ...!
برای مطالعه:
به جرات میتوان گفت مواجه ما با بحرانهای بزرگ و غیرمنتظره تمام نشده است. به هر حال بایستی در هر لحظه آمادگی روبرو شدن با هر نوع بحرانی را داشته باشیم.
برای ایجاد نتیجه مؤثر سازمان خیریه خود، ویژگیهای مهم زیر را باید در سازمانهای خود تقویت کنید:
- برقراری ارتباط سریع،
- استفاده از از تکنیکهای ارتباطی خلاقانه،
- استفاده از پیامهای ارتباطی بهصورت مداوم و پیوسته،
در ادامه به چگونگی دستیابی به این سه ویژگی میپردازیم.
1. برقراری ارتباط سریع
حتی در فرصتهای خوب، مؤسسات خیریه جمعآوری کمکهای مالی با مشکلات ناگهانی مواجه میشوند. مشکلاتی از قبیل: تعمیر جادهها منجر به تأخیر اجرای رویدادها میشوند و یا اجرای برنامه به دلیل گلودرد کنسل میشود.
هیچ یک از این موقعیتها از هفتهها و ماههای قبل، قابلِ پیشبینی نیستند؛ اما شما میتوانید از تأثیر این وقایع کم کنید. اگر در سازمان خود یک پروتکل ارتباطی برای روزهای بحرانی دارید، باید دستبهکار شوید و یک پیام فوری ایجاد و تصویب کنید.
پروتکل ارتباطی در مواقع ضروری و بحرانی کمک میکند تا یک پیام فوری از سمت سازمان و رویدادها تصویب و ارسال شود.
اولین قدم در توسعه و رشد پروتکل سازمان خیریه، استخدام یک تیم و گروه کوچک است که قدرت ایجاد و بهاشتراکگذاری سریع پیامها در حالت ایدهآل را دارد.
این تیم بایستی آمادگی فعالیت در روزهای غیرکاری و تعطیل را داشته باشد؛ چرا که مشکلات و بحرانها ممکن است همهروزه و در زمانهایی که انتظارش رو نداریم، اتفاق میافتد. کارکنان باید به محتوای وبسایت، سیستم مدیریت و همچنین قسمت ایمیل و اکانتهای رسانههای اجتماعی دسترسی داشته باشند.
2. برقراری ارتباط خلاقانه
در حالیکه شما در حال تشویق و ارتباط بیشتر با حامیان مالی خود هستید، باید حواستان به سازمان خیریه خود نیز باشد تا راههایی برای ارتباطات بیشتر ایجاد شود.
ایجاد کردن ارتباطات خلاقانه، در مواقع عادی چالشبرانگیز است و زمانی ممکن است به یک مانع بزرگتری تبدیل شود و شما با اختلال روبرو شوید. اغلب خلاقانهترین کمپینها نه با صحبتکردن، بلکه با گوشدادن شروع میشوند.
در نظر داشته باشید برای به اشتراک گذاشتن اهداف خود، با بزرگترین جمعآوریکنندههای کمک مالی تیم خود صحبت کنید. از نظرات، درخواستها و نقش آنها در سازمانهای خیریه استفاده کنید. چنین گزارشهایی میتواند به شما در رویکرد عملی تیمی مفید باشد و ایدههای خلاقانه ایجاد کند.
اینگونه گفتگوها میتواند به رویکردهای شما شکل داده و باعث جرقه زدن ایدههای خلاق شود و همچنین با جذب تعهد و کمکهای مالی حامیان شما به بازنشر اهداف شما کمک کند.
در سال جاری بیشتر تأثیرگذارترین کمپینهای فردبهفرد بر اساس این گفتگوهای اولیه بنا شدهاند تا کمپینهایی را تشکیل دهند که مشارکت حامیان مالی را از طریق فعالیتهای تفریحی و در قالب بازی کسب کرده و آنها را تشویق بکنند تا روند کارشان را با دوستان و خانوادههایشان در میان بگذارند.
برای مثال انجمن سرطان آمریکا، از دوندهها دعوت کرده بود تا مسیری که در طول هفته و در ماه ژوئن دویده بودند را علامتگذاری کرده تا سفرشان در سراسر آمریکا را به نمایش بگذارند. در حقیقت دوندهها این مسیر را در کل کشور پیموده و برگشته بودند و بعد دوباره آن مسیر را طی کرده بودند.
گروهی که در پیادهروی ZERO (Zero Prostate Cancer Challenge) (پیادهروی مجازی پایان سرطان پروستات) شرکت کرده بودند، خواسته شده بود تا در همه 50 ایالت آمریکا از شرکتکنندهها عضوگیری کنند. هر ایالت در پیادهروی بهار که حداقل یک شرکتکننده داشت با رنگ آبی روی نقشه آنلاین مشخص شده است.
در این بین، انجمن مبارزه با بیماری ALS شیکاگو بزرگ (ALS Association’s Greater Chicago Chapter)، ابزار کاربردی و به یادماندنی را برای کمک به سرپرست گروه فراهم کرد. آنها با پخش "جعبه تدارکات اَبَر قهرمان" که حاوی سربند، گچ مخصوص آسفالت و آویز دستگیره در بود، پیادهروی مجازی بهار را به انجام رساندند. جعبهها به شرکتکنندهها کمک کردند تا برنامه پیادهروی را در محلههای خودشان تبلیغ کنند.
نتیجه این بود که در روز پیادهروی، فعالان جمعآوری کمکهای مالی میزبان 150 پیادهروی کوچکتر در جمع خودشان شدند. در بیشتر محلهها همسایههایی که قادر نبودند خانه را ترک کنند بیرون آمدند تا دوستانشان را که در حال پیادهروی بودند تشویق کنند.
3. استفاده از پیامهای ارتباطی بهصورت مداوم و پیوسته
درحالیکه سرعت و خلاقیت مهم هستند، اما عدم اطلاعرسانی مداوم از سوی شما به احتمال زیاد اطلاعرسانی شما را در تحویل دچار شکست خواهد کرد. بازاریابان با " قانون شماره 7 " آشنا هستند، آنها بیان میکنند که مصرفکنندگان باید هفت بار یا بیشتر پیامی را ببینند و یا بشنوند تا اقدام کنند.
در سازمانهای خیریه که دارای کمپینهای فعالی هستند، بهسادگی شروع به ارسال چند پیام یا ایمیل میکنند و عکسالعمل حامیان خود را میسنجند.
مؤسسات خیریهای که کمپینهای فردبهفرد و دیگر برنامهها را مدیریت میکنند، نباید انتظار داشته باشند که حامیان مالی با چند ایمیل تجاری یا توییت کردن بهسادگی از طرف آنها به طور فعال شروع به جمعآوری پول بکنند. شما به ضربآهنگ ثابتی از پیامها نیاز دارید و لازم است که حاضر باشید تا مستقیماً در کارها دخالت کرده و مسئولیت کارها را بر عهده بگیرید.
بیشتر بخوانید:
بهخاطر همین است که گروههایی مثل بنیاد آرتروز با برعهده گرفتن شنود هفتگی مکالمات کارکنانش و دخیل کردن خود در تماس گرفتن با حامیان معتمد خود از طریق گروههای داخلی مؤسسه سعی میکند تا شرکتکنندهها را برای شرکت در کمپین پیادهروی مجازی بهار تشویق کند.
به خاطر همین است که مؤسسه حمایت از حیوانات سن دیگو (San Diego) تماسهای شخصی گرفته شده با افراد شرکتکننده در کمپین پیادهروی بهار را ضمیمه ایمیلها و پیامهای شبکههای اجتماعی خود کرده است.
تداوم و حامیان معتمد موضوع مهمی هستند. در واقع، خلاقانهترین و مؤثرترین کمپینها با تبلیغات شیک و تأییدیه ساخته نشدهاند؛ بلکه با کار سخت ساخته شدهاند. پیشاپیش لازم است که دائم پیامهای خود را چه وقتی که کمپین و پروتکلهای بحران خود را طراحی میکنید و چه وقتی که در حال انجام کارهای روزمره هستید بفرستید و تکرار کنید.
خبر خوب این است که اگر شما از قبل برنامهریزی کرده باشید و آماده بالا زدن آستینهایتان باشید، میتوانید یک کمپین ارتباطی مؤثر بسازید که حتی در شرایط نامطلوب نیز در کارش موفق باشد.
منبع: non profit pro
دیدگاه خود را بنویسید